מדוע תלמידים ישראלים אינם מצליחים במבחנים בינלאומיים במדעים? גישת ההעשרה האינסטרומנטלית
על הפתרונות של העשרה אינסטרומנטלית - ראו קובץ מצורף מימין
שגיאות תלמידים במטלות מדעיות
במחקר הזה בדקנו כיתות ח' ו-ט' בשלושה בתי ספר ממלכתיים באזור ירושלים. בית ספר א' (N=46) נחשב כמוסד בעל דרישות לימודיות גבוהות; לבית ספר ב' (N=14) דרישות בינוניות; ולבית ספר ג' (N=33) מספר די גדול של תלמידים עם קשיי למידה.
שאלות המחקר:
· מהי רמת פתרון בעיות במדעים בכל אחד מבתי הספר?
· אילו מטלות מהוות קושי מיוחד לתלמידים?
· האם קיים הבדל בסוגי השגיאות של התלמידים בבתי הספר השונים?
מטלות:
ארבע מטלות מבוססות על פריטים TIMSSשפורסמו הוצגו לתלמידים (ראה המשך).
תוצאות:
תרשים מס' 1 מדגים האחוז הממוצע של תשובות נכונות לכל אחד מהבעיות בכל אחד מבתי הספר.
| סוג שגיאות | ב"הס א' | ב"הס ב' | ב"הס ג' |
"כדור הארץ" | מושג חילופי: "חם על פני כדור הארץ וככל שנכנסים יותר לעומק ונהיה קר יותר " | 100% | 100% | 37.5% |
תשובה שגויה ללא מושג חילופי | 0 | 0 | 62.5% | |
"נהר" | חוסר התייחסות לשני מקורות מידע (לאן זורם הנהר ובאיזה כיוון) | 50% | 55% | 27% |
חוסר התייחסות אפילו לא לאחד ממקורות המידע (כיוון זרימת הנהר) | 50% | 45% | 73% | |
"ברווזון" | מושג חילופי: "היונק הוא טורף" | 100% | 0 | 17% |
תשובה שגויה ללא מושג חילופי | | 100% | 83% | |
"דלי" | מושג חילופי: "דלי יותר קטן קרוב יותר למרכז מיצב את הדלי הגדול יותר שנמצא יותר רחוק"" | 63% | 0 | 17% |
תשובות שגויות ללא מושג חילופי. (השגת שיווי משקל כאשר דליים קטנים יותר וגדולים יותר נמצאים במרחק שווה מהמרכז) | 37% | 100% | 37% |
טבלה 1. מדגם של שגיאות תלמידי בתי ספר א', ב' ו-ג' בפתרון בעיות במדעים
מסקנות:
· קיים הבדל איכותי והבדל כמותי בין בתי הספר בתחום פתרון בעיות במדעים
· כל התלמידים התקשו בבעיות ("נהר") שדורשות מיומנויות קוגניטיביות ברמה גבוהה כגון שילוב מקורות שונים של מידע והסקת מסקנות.
· שגיאות תלמידי בית ספר א' הראו נטייה להתבסס על מושגים חלופיים אשר היו מוטעים אך "הגיוניים". תלמידי בתי ספר ב' ו-ג' הראו נטייה לענות תשובות שגויות הקשורות להתעלמות מנתונים קיימים או לאנלוגיות שטחיות.
· תלמידי כל שלושת בתי-הספר יפיקו תועלת מתוכנית קוגניטיבית אשר מטרתה תהיה לפתח מיומנויות לפתרון בעיות במדעים.