לקראת הגדרה של אוריינויות המאה ה-21 (דו"ח הNCTE)

TOWARD A DEFINITION OF 21st-CENTURY LITERACIES
Adopted by the NCTE Executive Committee

ה- NCTE מועצת מורי האנגלית הלאומית, בארה"ב ישבה על המדוכה ויצאה בהצהרההבאה
האוריינות הייתה מאז ומתמיד אוסף של פרקטיקות תרבותיות ותקשורתיות שאותן חלקו חברים בקבוצות מסוימות. כאשר החברה והטכנולוגיה משתנה, גם האוריינות משתנה.
בגלל שהטכנולוגיה הגבירה את האינטנסיביות ואת המורכבות של סביבות אורייניות, נדרש במאה ה-21 מאדם אוריין להיות בעל קשת רחבה של יכולות, הרבה סוגי אוריינות. סוגי אוריינות אלה, מקריאה של עיתון מקוון ועד השתתפות בכיתה וירטואלית, הם מרובים, דינמיים וחשילים. כמו בעבר, הם ארוגים יחד עם היסטוריה מסויימת, עם האפשרויות שהחיים מציעים ועם המסלול החברתי של קבוצות ושל יחידים.

קוראים וכותבים של המאה ה-21 צריכים:
- לפתח מומחיות בכלי הטכנולוגיה
-
לבנות יחסים עם אחרים על מנת להציב ולפתור בעיות בצורה שיתופית ובין תרבותית
-
לעצב ולחלוק מידע עבור קהילות גלובליות ובהלימה למטרות שונות
-
לנהל, לנתח ולחבר זרמים שונים שלמידע המגיע בו זמנית
-
ליצור, לבקר, לנתח ולהעריך טקסטים מולטימדיאליים
-
לטפל בנושא האחריות האתית הנדרשת על ידי סביבות מורכבות אלה".

 Will Richrdson 
כותב שבעצם ניתן לבטא זאת כך: "פשוט קשה יותר למדוד את האוריינות במבחן סטנדרטי", וצולל עמוק יותר אל סוגי אוריינות הקשורים לרשתות, כאשר הוא חש שהדו"ח של NCTE מתייחס לכך במשפטים הנוגעים לבניית יחסים עם אחרים ובנושא הקהילות הגלובליות.
נראה בעיניו, שיש כאן שינוי גדול בתפיסה והוא מסכם ואומר:
"
כתיבה וקריאה הינם עדיין היכולת להבין וליצור טקסטים מסוגים שונים, אך העניין הוא יותר ויותר בתקשורת עם רעיונות אחרים, אנשים אחרים ושיחות אחרות"

אכן, ההתייחסות אל אוריינות כאל אקט חברתי הדורש מיומנויות של חיבוריות ומולטיטאסקינג, היא התייחסות שמבטאה שינוי תפיסתי. גם התייחסות אל טקסטים מולטימדיאליים המקיפים את היחיד ומציפים אותנו בהתייחסות יצירתית וביקורתית, מאירה את האוריינות כבנוייה מטקסטים שונים שחשיבותם כמסר אורייני, אינה פחותה מטקסטים כתובים.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya