למידה מסבבים לימודיים
City, Elizabeth A. "Learning from Instructional Rounds", Educational Leadership, Vol. 69, No.2, October 2011, p. 36-41.
כאשר מורים עורכים סבבים לימודיים, הם מתמקדים בשאלה מדוע בעיה של פרקטיקה ממשיכה להתקיים בבית הספר – ומה הם יכולים לעשות לגביה.
המחברת מתארת כי היא ועמיתיה פיתחו פרקטיקה השואבת את השראתה מהתפתחות סבבים רפואיים, שבהם הרופאים לומדים ומשפרים את הפרקטיקה שלהם. הם מכנים גישה זו "סבבים לימודיים".
מהם סבבים לימודיים?
סבבים לימודיים מהווים עבור מחנכים דרך לעבוד יחד כדי לשפר את ההוראה (City, Elmore, Fiarman & Teitel, 2009 ).
הפרקטיקה משלבת שלושה אלמנטים נפוצים לשיפור: תצפית בכיתה, אסטרטגיית שיפור, ורשת של מחנכים.
הסבבים הלימודיים הם תהליך של חקירה. האנשים המבצעים סבבים אמורים ללמוד משהו בעצמם. לעומת תהליך של הערכה ופיקוח, שבו רק האדם הנצפה לומד.
המשתתפים בסבבים, בייחוד מורים, מדגישים את הלמידה שלהם כצופים.
הסבבים בוחנים את ההבנה לגבי המתרחש בכיתות, איך אנחנו כמערכת יכולים להתקרב יותר לייצור הלמידה שאנו רוצים לראות.
במהלך הסבבים, העמיתים לומדים לראות זה בזה אחראים מבחינה פרטנית ומבחינה קולקטיבית. כדי שהסבבים יגבירו את השיפור, המחנכים זקוקים לפרוטוקול כדי לנקוט את הצעדים הבאים שאליהם התחייבו בעצמם.
הסבבים הם ביסודם אנליטיים ותיאוריים לא הערכתיים.
הצופים אינם אומרים לנצפה מה עליו לעשות כדי להשתפר. אולם, הצופים חושבים על "רמת העבודה הבאה" או מה המחוז או בית הספר יכלו לעשות כדי להתקדם לפתרון הבעיה.
לבסוף, משום שהסבבים הם בעלי לבה לימודית, כאשר העמיתים נמצאים בכיתה הם מתמקדים באינטראקציות בין המורים, התלמידים והתוכן.
אולם, המחנכים ממשיכים לומר שאחד מהשינויים המוקדמים שלהם בפרקטיקה כתוצאה מהשתתפות בסבבים הוא הסטת תשומת הלב מהמורה לתלמידים ולמשימות שהם מעורבים בהן.
איך אתם מבצעים סבבים לימודיים
-כינוס הרשת
חלק מהרשתות מורכבות מעמיתים (כולם מפקחים, מנהלים, או מורים). ברשתות אחרות יש קבוצות מעורבות מבחינת התפקידים (מורים ומנהלים יחד או תפקידים מרובים על פני המחוז).
אותה קבוצה הנפגשת במשך הזמן, מאפשרת לחברים בה הזדמנות לבנות קהילה בוטחת שחבריה רוחשים כבוד זה לזה הדוחפת עצמה ומפתחת שפה משותפת והבנה של ההוראה והלמידה. הרשתות בדרך כלל כוללת 8 עד 30 חברים.
-הגדירו את בעיית הפרקטיקה
בעיה של פרקטיקה היא משהו שבית הספר דואג לגביו, ורוצה להבין אותה לעומק.
בעיה של פרקטיקה המתמקדת בהוראה היא בולטת וניתן לפעול לגביה, מתחברת לאסטרטגיה רחבה יותר של שיפור, והיא בעלת מינוף גבוה.
התהליך פועל בצורה הטובה ביותר כאשר הוא קשור לשיפור מתמשך ומבוסס על נתונים.
בית הספר עשוי לכנס את צוות המנהיגות החינוכית שלו ולשאול את השאלות הבאות: היכן אנחנו מרגישים תקועים? היכן אנחנו מתקשים? איך אנחנו יודעים שאנחנו מתקשים? באיזה מצב אנו זקוקים לעזרה באיסוף הנתונים ובחשיבה על כך?
בתי הספר לעתים מזמינים את כל סגל ההוראה כדי לזהות את הבעיה של הפרקטיקה; לעתים הם עובדים עם צוות ההנהלה שלהם כדי לזהות את הבעיה.
לדוגמא, ב- Lowell Middlesex Academy Charter School, התלמידים ישבו בכיתה ולא שאלו שאלות.
לאחר בחינת בעיית הפרקטיקה בסבבים, המורים החליטו שהרמה של המשימה שהקצו עשויה להיות משהו הקשור לחוסר הסקרנות האינטלקטואלית של התלמידים, אז הם שינו את בעיית הפרקטיקה כך שתהיה לגבי רמת המשימה ורמת החקרנות של המורה.
-תצפתו בכיתות
הרשת מתחלקת לקבוצות קטנות של כארבעה אנשים.
כל קבוצה מבקרת בארבע כיתות, כ-20-25 דקות בכל כיתה.
הצופים אוספים נתונים תיאוריים ולא מעריכים נתונים לפי רובריקה.
אולם, יש להם בדרך כלל שאלות מיקוד הקשורות לבעיית הפרקטיקה, כגון: מה התלמידים אומרים ועושים? מה המורה אומר ועושה? מה המשימה?
הם גם שואלים את התלמידים על מה הם עובדים, מה הם עושים כאשר הם לא מבינים משהו, ואיך הם יודעים אם עבודתם טובה או מצוינת.
בעיית הפרקטיקה פועלת כמסנן.
לדוגמא, אם בעיית הפרקטיקה היא לגבי מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, הצופים מנסים להתעלם מהתנהגות התלמידים, ממה שתלוי או לא תלוי על הקירות, או האם המורה כותב את המטרה על הלוח.
הצופים מנסים לגלות מדוע בית הספר תקוע, מדוע בעיית הפרקטיקה הזו ממשיכה להתקיים, ומה עשוי לעזור לבית הספר להשתחרר.
-תחקור
פרוטוקול התחקור נע בשלבים מהתיאור, לניתוח ועד לתחזית ומוביל את המשתתפים לזיהוי שלב העבודה הבא.
לתאר. בשלב התיאור, קבוצות התצפית השונות מגיעות יחד כדי לחלוק את הנתונים שהם אספו הקשורים לבעיית הפרקטיקה. הנתונים מסייעים במיוחד כאשר הם ספציפיים ותיאוריים בניגוד לנתונים שיפוטיים או כלליים. איסוף וביטוי הנתונים התיאוריים והספציפיים הם מיומנויות נלמדות שהמחנכים יכולים לסייע בהן זה לזה.
לנתח. לצורך בניית בסיס שמבוסס על נתונים, קבוצות התצפית עוברות לשלב הניתוח, תוך שהן מחפשות אחר דפוסים על פני הנתונים ומציינות דברים חריגים לגבי הדפוסים.
לחזות. לאחר מכן, הפרוטוקול שואל, "אם היית תלמיד בכיתות הללו היום והיית עושה כל מה שהמורה ביקש ממך לעשות, מה היית יודע ומוכן לעשות?
שאלה זו שואלת מה התלמידים לומדים בפועל אם הם השלימו את המשימות שניתנו להם.
- זהו את שלב העבודה הבא
כאשר לוקחים בחשבון את כל הנתונים, כיצד יכול בית הספר למקד את האנרגיה ואת המשאבים שלו כדי להתקדם בבעיית הפרקטיקה?
לאילו ידע ומיומנויות חדשים עשויים המורים להזדקק, ואיך עשוי בית הספר לתמוך בלמידה זו?
על בסיס ההערכה שלהם, המורים עשויים לזהות לאיזו תמיכה הם זקוקים.
רשתות שונות מתנסות בדרכים שונות של ניסוח רמת העבודה הבאה. חלק משלבי הפעולה של סיעור המוחות מתרחש השבוע, חלק בחודש הבא וחלק בסוף השנה.
אחרים יוצרים שאלות רפלקטיביות כדי לעורר חשיבה נוספת.
הסבבים מעלים לפני השטח את התחומים שבהם יש צורך ושניתן לדון בהם במהלך ההתפתחות המקצועית.
מדוע לבצע סבבים לימודיים?
הסבבים גוזלים זמן, מסובכים ומאתגרים. אז מדוע לטרוח ולבצע אותם?
המחברת מציעה את הסיבות הבאות לכך:
- להעלות את השיפור לדרגה הבאה.
- לבנות הבנה משותפת של הוראה ולמידה אפקטיביות.
- להפחית את השונות.
- להתמקד בעבודה.
-לשים את המחנכים כאחראים על הלמידה שלהם.
- לספק נתונים וליידע על התפתחויות מקצועיות.
זה בידינו
כאשר הסבבים נעשים בצורה רעה או בקצרה, יש להם השפעה מעטה.
במקרה הגרוע ביותר, סבבים שנעשו בצורה רעה יציעו שאנו כמחנכים לא מסוגלים לשפר את הפרקטיקה שלנו.
אולם, כאשר הם נעשים היטב, בדרך המשתלבת עם אסטרטגיית השיפור, הסבבים מציעים למחנכים הזדמנות להראות לעצמם ולאחרים למה הם מסוגלים כאנשי מקצוע ולפתח סביבות למידה שבהן כל התלמידים יכולים להצליח.
ראה גם:
שיטת או דגם להערכת מורה
ראה גם :
Instructional Rounds in Education A Network Approach to Improving Teaching and Learning
Elizabeth A. City, Richard F. Elmore, Sarah E. Fiarman, and Lee Teitel, foreword by Andrew Lachman
paper, 230 Pages
Pub. Date: Apr 2009
ISBN-13: 978-1-934742-16-7
Price: $26.95
Teachers Observing Teachers: Instructional Rounds | Edutopia