למידה דיאלוגית, היבטים נוספים

מאת: אבי בכר
הרעיון העומד בבסיס הגישה של למידה דיאלוגית הוא בעצם לייצר כאמור למידה שיתופית. הלמידה היא עניין בין- אישי לא פחות ממה שהיא תהליך תוך אישי. על פי גישה זו, תפקודו של הפרט בתוך צוות שונה מתפקודו כשהוא פועל לבד. גם תהליך הלמידה עצמו הוא שונה ולמה הכוונה? תהליך הלמידה מבוסס על החלפת דעות = על "דיאלוג" ממש כמו הלמידה בשיטת החברותה בישיבות הדתיות ובבתי המדרש, רק שבלמידה הדיאלוגית ה "דו - שיח" הוא בעצם תהליך המתפתח בסופו ל "רב - שיח", שזה בעצם עימות (לא כוחני אלא תרבותי) ואימות בין דעות, בחינת חלופות, בירור משמעויות וגיבושן, זהו תהליך המוכר לנו מעולם הארגונים וצוותי הפיתוח האנאליטיים, בעולם זה המונח למידה דיאלוגית הופך למונח הנקרא "סיעור מוחות" שהוא למעשה שווה משמעות ללמידה דיאלוגית, עוד בסקירה מאירת העיניים של אבי בכר : על הצלחת שיטת הלמידה הדיאלוגית והטמעתה במקצועות המתמטיקה ובכלל. ממצאי מחקר זה מחזקים ממצאים אחרים באשר ליתרון השימוש בקליקרים לקידום הלמידה וההבנה וגם מביאים עדות לתועלת הלימודית של הוראה דיאלוגית. "הדיונים הדיאלוגיים שהתפתחו בשיעורי התרגול במתמטיקה עודדו חשיבה ביקורתית ולמידה פעילה, תוך התנסות בפתרון בעיות מורכבות והגברת העניין בשיעור". (אתר פורטל מס"ע,  איילת וייצמן, עליזה מלק, אביגיל ברזילי).

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    ממצה ומאלף. יישר כוח.

    פורסמה ב 18/07/2019 ע״י יותם

    סקירה מעניינת. יישר כח.מבקשת הבהרה: אד לא ברור מקום הקליקרים בלמידה הדיאלוגית, ומה הקשר בינהם. על פי הכתוב ניתן להבין שקליקרים הם תנאי ללמידה דיאלוגית, כשמדובר על למידה בשיעור עם קליקרים ובלעדיהם. כקורא שלא מודע לפרטי הניסוי, זה מבלבל ולא נהיר כלל וכלל, ולכאורה יש כאן עירוב שלא מן העניין בין טכנולוגית דיווח על המקום של לומדים, לבין למידה דיאלוגית, שקשה למצוא קשר בינהם (נראה שאין – לא ככה?)נראה לי שחשוב להבהיר אי הבנה זו שצפה בעת קריאת המאמר….תודה, ורק טוף, אברום ורתם :>)

    פורסמה ב 11/03/2011 ע״י אברום רותם
    מה דעתך?
yyya