ללמוד אדריכלות כבר בכיתה א' : בית הספר היסודי "הביל"ויים" לעיצוב ואדריכלות • שנת הקמה: 2007
יעקובסון, מיכאל. "ללמוד אדריכלות כבר בכיתה א' : בית הספר היסודי "הביל"ויים" לעיצוב ואדריכלות • שנת הקמה: 2007". הד החינוך, גיליון מספר 5, אפריל 2012, עמודים 14-15.
האדריכל מיכאל יעקובסון מתאר את את הלימודים בבית הספר "הבילויים" ברמת גן, שנפתח מחדש בשנת 2007 כבית יסודי לעיצוב ואדריכלות המיועד לילדים מגיל גן חובה ועד כיתה ח'.
הרעיון להקמתו של בית ספר ייחודי זה נולד בעקבות ביקור של משלחת אנשי חינוך ונבחרי ציבור מרמת גן בעיר פֵּנזָה שברוסיה, שם קיים בית ספר יסודי לאדריכלות.
תכנית הלימודים בבית הספר קשורה כולה לתחומי העיצוב והאדריכלות, כולל שיעורי תנ"ך, מתמטיקה והיסטוריה, למשל.
בשיעור תורה לדוגמה, כשלמדו את פרשת נח, בנו התלמידים תיבות נח ממגוון חומרי בנייה.
בשיעור היסטוריה למדו על הקתדרלות באירופה, ובה בעת כל תלמיד בנה בסדנת המודלים קתדרלה ששיקפה את תחושותיו.
מלבד שיעורי הליבה יש 12 שעות שבועיות נוספות להתמחותו של בית הספר. שעות אלה כוללות בין השאר שיעורי פיסול, ציור, רישום אדריכלי, בניית מודלים וכן לימוד תוכנות שרטוט ובניית מודלים תלת-ממדיים.
לצוות ההוראה הרגיל הצטרפו מורים שבאו מתחומי העיצוב, האמנות והאדריכלות.
את תכנית הלימודים מלווים האדריכל איציק אלחדיף, המתמחה בהוראה אקדמית ובמחקר, ועירית גלזר מוססקו.
ללימודים בבית הספר מתקבלים בהתאם לאזורי הרישום. אם נותרים מקומות פנויים מצטרפים גם תלמידים מחוץ לאזור הרישום.
"אין כאן תהליך של מיון", מסביר מיכאל פינטו, מנהל בית הספר, "אנחנו מקבלים כל תלמיד ומאמינים שכל אחד יכול".
לתפיסתו, תחומי העיצוב והאדריכלות מתאימים לכולם, מי פחות ומי יותר, ולדבריו עד היום לא היה תלמיד שעזב את המוסד משום שלא הצליח להשתלב בלימודים הייחודיים.
"הכוונה היא לא להוציא מכאן אדריכלים", מסביר פינטו, "אלא בוגרים בעלי תחומי עניין.
אנחנו שואפים לייצר אנשים שחושבים ומודעים למציאות באופן הרבה יותר רחב ומעמיק".
הוא גם מדגיש כי לימודי עיצוב ואדריכלות בגיל צעיר מפתחים אצל התלמידים יכולת ביטוי רגשית גבוהה הודות להתנסות החווייתית. התלמידים גם מרחיבים את אופקיהם, מעשירים את עולמם ומחזקים את מיומנותם הן בשפה העברית והן בתוכנות מחשב גרפיות.
יום הלימודים בבית הספר ארוך, ומסתיים בשעה 15:30 כמעט בכל יום. עיריית רמת גן קיבלה על עצמה את העלויות של תוספת סגל הוראה ייחודי, ארוחת צהריים חמה וציוד וחומרים לסדנאות. ההורים נדרשים לשלם סכום סמלי בלבד (300 ש"ח לחודש).
בית הספר מצטרף למוסדות החינוך האחרים בעיר, שכל אחד מהם מתייחד בתחום אחר: מוזיקה, משחק, תקשורת, סביבה, בריאות או מנהיגות.
בניין בית הספר עבר שיפוץ והתאמה לתכנית הלימודים החדשה: כמה מהכיתות הפכו לסדנאות עבודה והוקמה חצר פנימית. החצר משלבת שטחי תצוגה וישיבה, שפועלים בכל ימות השנה כמוזיאון להצגת עבודות התלמידים. מביקור במקום נראה שתלמידי בית הספר יכולים להתחרות בסטודנטים לאדריכלות בבצלאל או בטכניון.
רוני שמואלי, מרכזת שכבה א' ומעצבת פנים, מלמדת סדנת "עיצוב, פיסול וקרמיקה".
במסגרת הסדנה נחשפים התלמידים הצעירים לראשונה לעולם האמנות וממדיו השונים; הם לומדים מושגים ראשוניים וכן על עבודתם של אמנים ויוצרים חשובים.
בשיעור "שיח אדריכלי" מפתחים את הרגישות לסביבה באמצעות הכרת העיר, השכונה, הרחוב, הבית והחדר הפרטי של כל תלמיד ועושים את הצעדים הראשונים בשרטוט.
האדריכלית תמר קאסוטו מלמדת סדנת תיאטרון, ובה היא מעניקה מיומנויות בתקשורת בעזרת שימוש במוזיקה, הבעה ומשחק. האמנית בת שבע כהן מלמדת שיעור בניית דגמים, המסייע גם להתפתחות המוטורית.
בכיתה ד', לדוגמה, מלמדת קאסוטו סדנת אדריכלות המתמקדת בתולדות האדריכלות למן תקופת האדם הקדמון. מעצב הפנים מוטי קידר בוחן עם התלמידים בשיעור "שיח אדריכלי" את מהות העיצוב בארץ ובעולם, למשל את השפעות הטבע על הבנייה.
בשיעור ציור ורישום מתמקד קידר בצבע, קומפוזיציה, עיקר ותפל ובפיתוח היצירתיות האישית של כל תלמיד.
בשיעור סקצ'אפ לומדים להשתמש בתוכנה שאדריכלים ומעצבים בעולם המקצועי משתמשים בה ואשר מאפשרת בנייה בתלת-ממד. בת שבע כהן מלמדת שתי תוכנות שרטוט נוספות, ובעזרתן יכולים התלמידים להגיע לרמות גבוהות של הבעה עצמית.
• • •
החשיבות הגדולה הטמונה בלימודי אדריכלות ועיצוב היא בפיתוח המודעות למרחב החיים היום יומי של כל תלמיד ולערכיו. ההבנה האישית הופכת את הסביבה כולה למוזיאון פתוח, והמפגש עמה הוא חוויה יום יומית מתמדת. אולי היה ראוי שלימודי אדריכלות בבתי ספר יסודיים יהיו חלק בלתי נפרד מלימודי הליבה, ולא רק נחלתם של כמה מאות ילדים בני מזל ברמת גן.
אחיין שלי לומד בכיתה ד' במזכרת בתיה והוא רוצה ללמוד אדריכלות. באיזה ערים קיימים בתי ספר לילדים ללימודי אדריכלות? בברכה, ביאטריס