ליט"ף: למידה יחידנית, טיפולית, פעילה
מחברת השיטה :נירה אלטלף
ליט"ף הינה שיטה המבוססת על שיטתה של ציפורה כץ שפרסמה אותה בספרה "מעשה ההוראה". שיטה זו מבוססת על שלש רמות של שליטה: הצגה, זיהוי והכרה.
ליט"ף שיטה להקניית קריאה יוצאת מנקודת הנחה שהפענוח הוא מפתח להבנת נקרא. כדי שהבנת נקרא תתאפשר צריך הילד לפענח באופן אוטומאטי את סימני הכתב. לפיכך העיקרון המנחה על פי ליט"ף הוא שימוש במלים ידועות ומשמעותיות המהוות בסיס לפענוח של מלים חדשות. על בסיס המלים המפוענחות אוטומאטית עושה התלמיד אנלוגיות למילים חדשות. השיטה מבוססת על הגישה הסינטטית והגלובלית כאחד. המורה כותבת את המלים ולנגד עיני התלמידים מפרקת אותה על פי שלבים מהברה, לפונמה ועד לחלוקה לעיצורים ותנועות. התלמיד לומד שמלים מורכבות מהברות. באותה דרך התלמיד רוכש מלים שמרכיבות משפט או טקסט קצר.
לשם הקניה נבחרו מלים ובאמצעותן מלמדים את תהליך הפרוק ואת ההיגוי של העיצורים. המלים המוקנות משמשות תמיד אמצעי להקניית התהליך ולא מטרה בפני עצמם. המלים הנלמדות הינן בעלות משמעות וקרובות לעולמו של התלמיד. מבנה המלה יהיה תוצר של התנועות העיצורים והצרופים אות נבחר להקנות.