לומדים וחושבים אחרת בתיכון גליל מערבי
לוי סבג תמיר, רכז חקר
הוגה הדעות ג' ון דיואי טען כי תפקידו של החינוך הוא " ללמד את הילד לחשוב ולא ללמדו מה לחשוב ". רעיון זה הוא אחד מאבני הדרך בתוכנית ללמידת חקר המתקיימת בתיכון גליל מערבי , בניהולה של מאיה בליאבין , ומשולבת בתחומי דעת שונים בכל שכבות הגיל ( ז'-יב ) .
בחטיבת הביניים המורים השתתפו בהשתלמות העוסקת בלמידה בדרך חקר מטעם המזכירות הפדגוגית . הצוותים פיתחו תכניות לימודים המשלבות למידה חקרנית , בעזרת מדריך חקר.
באזרחות , במסגרת הנושא " זכויות אדם ואזרח " חקרו התלמידים אירועים אקטואליים הקשורים בפגיעה או מימוש זכויות אדם .
בספרות התמקדו בחקר יצירתו של אמנון שמוש " תמונות מבית הספר העממי " בהקשרים הספרותיים , החברתיים והתרבותיים שלה . בנוסף , התלמידים ערכו ראיונות עם עולים חדשים והשוו את סיפוריהם לסיפורו של אמנון שמוש .
בתנ “ ך עסקו במנהיגות מלכי ישראל, שופטים ונביאים . בתהליך הושם דגש על חקר התנהגות המנהיג, מוסריות המנהיג, פעולותיו ועוד.
בכל אחד מתחומי הדעת התנסו התלמידים ביישום של מגוון אסטרטגיות חשיבה , כמו : בחירת נושא , שאילת שאלות , פתרון בעיות , כתיבת סיכום , הסקת מסקנות , ראיון וייצוג מידע וידע . תוצרי החקר מגוונים וכוללים : עבודות כתובות , מצגות , פוסטרים , כרזות, לוח קיר ועוד.
בחטיבה העליונה מתקיימת תכנית ניסויית של המרת בחינת בגרות חובה באזרחות (בהיקף של 2 יח"ל) בלמידה בדרך החקר .
ביצוע עבודת חקר נעשה בקבוצות , במהלך השיעורים , בתהליך רב שלבי , הנבנה תוך דיאלוג בין המורה לתלמיד ;במהלכו מתקדם התלמיד ומשפר את הישגיו הלימודיים ואת ביצועיו . נראה כי התוכנית נותנת מענה לשונות בין התלמידים . התלמידים מדברים על חוויה לימודית אחרת : " אני לומד מה שמעניין אותי " , " אני מרגיש שקיבלתי כלים איך לכתוב עבודות ולבצע מחקר " , " סוף סוף לא רק לשנן את החומר"
במסגרת התכנית נכתבו עבודות בנושאים שונים , כמו : כבוד הילד וזכויותיו בישראל , העדפה מתקנת למיעוט הערבי , יחסי צבא תקשורת , התמודדות המדינה עם טרור , שו ו י ו ן בין נשים לגברים בתעסוקה, התמודדות רשויות השלטון עם בעיית הנהיגה בשכרות.
למאמר המלא בתוך :
"פדגוגיה חדשנית : חינוך לחשיבה , ידיעון מס' 2 ( המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך) .