לומדים וחושבים אחרת בתיכון גליל מערבי

לחצו כדי להאזין לפריט

לוי סבג תמיר, רכז חקר

הוגה הדעות ג' ון דיואי טען כי תפקידו של החינוך הוא " ללמד את הילד לחשוב ולא ללמדו מה לחשוב ". רעיון זה הוא אחד מאבני הדרך בתוכנית ללמידת חקר המתקיימת בתיכון גליל מערבי , בניהולה של מאיה בליאבין , ומשולבת בתחומי דעת שונים בכל שכבות הגיל ( ז'-יב ) .

בחטיבת הביניים המורים השתתפו בהשתלמות העוסקת בלמידה בדרך חקר מטעם המזכירות הפדגוגית . הצוותים פיתחו תכניות לימודים המשלבות למידה חקרנית , בעזרת מדריך חקר.

באזרחות , במסגרת הנושא " זכויות אדם ואזרח " חקרו התלמידים אירועים אקטואליים הקשורים בפגיעה או מימוש זכויות אדם .

בספרות התמקדו בחקר יצירתו של אמנון שמוש " תמונות מבית הספר העממי " בהקשרים הספרותיים , החברתיים והתרבותיים שלה . בנוסף , התלמידים ערכו ראיונות עם עולים חדשים והשוו את סיפוריהם לסיפורו של אמנון שמוש .

בתנ “ ך עסקו במנהיגות מלכי ישראל, שופטים ונביאים . בתהליך הושם דגש על חקר התנהגות המנהיג, מוסריות המנהיג, פעולותיו ועוד.

בכל אחד מתחומי הדעת התנסו התלמידים ביישום של מגוון אסטרטגיות חשיבה , כמו : בחירת נושא , שאילת שאלות , פתרון בעיות , כתיבת סיכום , הסקת מסקנות , ראיון וייצוג מידע וידע . תוצרי החקר מגוונים וכוללים : עבודות כתובות , מצגות , פוסטרים , כרזות, לוח קיר ועוד.

בחטיבה העליונה מתקיימת תכנית ניסויית של המרת בחינת בגרות חובה באזרחות (בהיקף של 2 יח"ל) בלמידה בדרך החקר .

ביצוע עבודת חקר נעשה בקבוצות , במהלך השיעורים , בתהליך רב שלבי , הנבנה תוך דיאלוג בין המורה לתלמיד ;במהלכו מתקדם התלמיד ומשפר את הישגיו הלימודיים ואת ביצועיו . נראה כי התוכנית נותנת מענה לשונות בין התלמידים . התלמידים מדברים על חוויה לימודית אחרת : " אני לומד מה שמעניין אותי " , " אני מרגיש שקיבלתי כלים איך לכתוב עבודות ולבצע מחקר " , " סוף סוף לא רק לשנן את החומר"

במסגרת התכנית נכתבו עבודות בנושאים שונים , כמו : כבוד הילד וזכויותיו בישראל , העדפה מתקנת למיעוט הערבי , יחסי צבא תקשורת , התמודדות המדינה עם טרור , שו ו י ו ן בין נשים לגברים בתעסוקה, התמודדות רשויות השלטון עם בעיית הנהיגה בשכרות.

למאמר המלא בתוך :
"פדגוגיה חדשנית : חינוך לחשיבה , ידיעון מס' 2 ( המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך) .

 לאתר האינטרנט של ביה"ס

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
לחצו כדי להאזין לפריט

לוי סבג תמיר, רכז חקר

הוגה הדעות ג' ון דיואי טען כי תפקידו של החינוך הוא " ללמד את הילד לחשוב ולא ללמדו מה לחשוב ". רעיון זה הוא אחד מאבני הדרך בתוכנית ללמידת חקר המתקיימת בתיכון גליל מערבי , בניהולה של מאיה בליאבין , ומשולבת בתחומי דעת שונים בכל שכבות הגיל ( ז'-יב ) .

בחטיבת הביניים המורים השתתפו בהשתלמות העוסקת בלמידה בדרך חקר מטעם המזכירות הפדגוגית . הצוותים פיתחו תכניות לימודים המשלבות למידה חקרנית , בעזרת מדריך חקר.

באזרחות , במסגרת הנושא " זכויות אדם ואזרח " חקרו התלמידים אירועים אקטואליים הקשורים בפגיעה או מימוש זכויות אדם .

בספרות התמקדו בחקר יצירתו של אמנון שמוש " תמונות מבית הספר העממי " בהקשרים הספרותיים , החברתיים והתרבותיים שלה . בנוסף , התלמידים ערכו ראיונות עם עולים חדשים והשוו את סיפוריהם לסיפורו של אמנון שמוש .

בתנ “ ך עסקו במנהיגות מלכי ישראל, שופטים ונביאים . בתהליך הושם דגש על חקר התנהגות המנהיג, מוסריות המנהיג, פעולותיו ועוד.

בכל אחד מתחומי הדעת התנסו התלמידים ביישום של מגוון אסטרטגיות חשיבה , כמו : בחירת נושא , שאילת שאלות , פתרון בעיות , כתיבת סיכום , הסקת מסקנות , ראיון וייצוג מידע וידע . תוצרי החקר מגוונים וכוללים : עבודות כתובות , מצגות , פוסטרים , כרזות, לוח קיר ועוד.

בחטיבה העליונה מתקיימת תכנית ניסויית של המרת בחינת בגרות חובה באזרחות (בהיקף של 2 יח"ל) בלמידה בדרך החקר .

ביצוע עבודת חקר נעשה בקבוצות , במהלך השיעורים , בתהליך רב שלבי , הנבנה תוך דיאלוג בין המורה לתלמיד ;במהלכו מתקדם התלמיד ומשפר את הישגיו הלימודיים ואת ביצועיו . נראה כי התוכנית נותנת מענה לשונות בין התלמידים . התלמידים מדברים על חוויה לימודית אחרת : " אני לומד מה שמעניין אותי " , " אני מרגיש שקיבלתי כלים איך לכתוב עבודות ולבצע מחקר " , " סוף סוף לא רק לשנן את החומר"

במסגרת התכנית נכתבו עבודות בנושאים שונים , כמו : כבוד הילד וזכויותיו בישראל , העדפה מתקנת למיעוט הערבי , יחסי צבא תקשורת , התמודדות המדינה עם טרור , שו ו י ו ן בין נשים לגברים בתעסוקה, התמודדות רשויות השלטון עם בעיית הנהיגה בשכרות.

למאמר המלא בתוך :
"פדגוגיה חדשנית : חינוך לחשיבה , ידיעון מס' 2 ( המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך) .

 לאתר האינטרנט של ביה"ס

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?