לא הטכנולוגיה בחינוך מאכזבת אלא השימוש בה
תגובה נוספת לדוח ארגון ה-OECD בנושא "Students, Computers and Learning" ניתן למצוא במאמרון מעניין של יורם אורעד. לדבריו, הדוח בוחן, בין היתר, "...את הקשר בין הגישה לאינטרנט בבתי הספר, השימוש במחשב בכיתות והביצועים במבחני פיז"ה. הדו"ח מתאר מצב שבו תלמידים שהשתמשו במחשב בבית הספר באופן מתון היו בעלי הישגים מעט מעל הממוצע לעומת תלמידים שלא עשו זאת. אבל ההפתעה מגיעה מכיוון בלתי צפוי - דווקא הישגיהם של תלמידים שעשו שימוש במחשבים בבית הספר בתדירות גבוהה היו גרועים בהרבה מהישגיהם של אלה שלא עשו שימוש במחשב".
"לא ברור לי מדוע תולים את ההישגים בשימוש בטכנולוגיה. למה בעצם שהטכנולוגיה היא זו שתשפר את ההישגים? סביר יותר להניח שהאופן הכולל בו מתרחשת הלמידה היא שתשפיע, ובפרט האופן בו מתפקדים המורים. למידה איכותית (המובילה בין היתר גם להישגים איכותיים) תתאפשר אם סביבת הלמידה-הוראה תאפשר ותזמן למידה כזאת. הסביבה היא מורכבת (המורה עצמו, צוות המורים והקשר בתוכו, חללי הלימוד ועוד). אפילו אנדריאס שלייכר בעצמו (אנדיראס שלייכר הוא מנהל תחום החינוך ב-OECD) , אומר במאמרון בלוג (פוסט) שהוא כתב בבלוג שלו כך: "טכנולוגיה עשויה להעצים הוראה גדולה אבל נראה שאין היא יכולה להחליף למידה גרועה"".
למאמרון המלא של יורם אורעד ברשת שלובים
ראו גם: