כל שצריך להיות אדם

מקור: כל שצריך להיות אדם – מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה

הוצאת הקיבוץ המאוחד ומכון מופ"ת

מבחר עצום של טקסטים קלאסיים, מודרניים ופוסטמודרניים, יחד עם מבואות שיטתיים לסוגיות המרכזיות שבהן עוסקת הפילוסופיה של החינוך. האנתולוגיה כוללת קשת רחבה של מקורות וגישות: החל מההגות המופתית של היהדות המקראית, אתונה הקלאסית, הבודהיזם ההודי, קונפוציוס ולאו-צה הסיניים, הנצרות והאיסלאם; עבור לפילוסופיים הגדולים של העת החדשה ; וכלה בגישות נאו-קלאסיות, נטורליסטיות, דמוקרטיות, ביקורתיות ורב-תרבותיות בפילוסופיה הכללית והחינוכית של ימינו.
הטקסטים נלקחו לא רק מספרי עיון, אלא גם מספרי שירה וממאמרים פולמוסיים.

הטקסטים סדורים בשבעה שערים נושאיים:

1. השתוקקות פילוסופית: על אהבת החוכמה והכמיהה לאמונות החיים

מבוא: הפילוסופיה כאהבת החוכמה וככמיהה לתבונה כוללת באמנות החיים

בשער זה טקסטים מאת קהלת, קונפוציוס, אפלטון, אריסטו, סנקה, מוחמד אלגזאלי, שפינוזה, ג'ון דיואי, ראסל, עדי צמח, דוד אבידן, יהודה עמיחי ועוד.

2. מאפייניה ותכניה של הפילוסופיה החינוכית

מבוא: מאפייניה ותכניה של הפילוסופיה החינוכית

בשער זה טקסטים מאת צבי טאובר, דניאל אוקונור, ריצ'רד פיטרס, ע"א סימון, ישראל שפלר, יידו קרישנהמורטי, צבי לם, יחזקאל קויפמן, אילן דור-זאב, נתן גובר, רוני אבירם, יוסי יונה, יוסי אבינון ועוד.

3. טבע האדם והתכלית האנושית

מבוא: תיאוריות ודימויים של טבע האדם וההשתמעות שלהם לעשייה החינוכית

בשער זה טקסטים מאת איסוקרטס, רוסו, מאסלו, מרקס, פרויד, ז"פ רוול ומ'ריקאר, ג"פ דלה-מירנדולה, ניטשה, סארטר, קאמי, פול טיליך ועוד.

4. תחומי הדעת ודרכי הידיעה: מגמות בחינוך האינטלקטואלי

מבוא: יסודות ויעדים בחינוך האינטלקטואלי

בשער זה טקסטים מאת קופוציוס, אריסטו, סוזי גרודן, סנקה, רבנוס מאורוס, מוחמד אלגזאלי, קאנט, ניטשה, ג'ון דיואי, א"נ וויטהד, יורגן הברמאס, ה"ג גאדמר, יזהר סמילנסקי, יעקב שלנגר, פול הירסט, ג' סלומון ות' אלמוג ועוד.

5. אתגרים מוסריים כתשתית לפדגוגיה

מבוא: האתיקה כתשתית לפדגוגיה

בשער זה טקסטים מאת אלסדר מקינטייר, אריבטו, הרמב"ם, רוסו, קאנט, ג'ון רולס, מייקל וולצר, שפינוזה, יעקב שלנגר, אורטגה אי-גאסט, פרויד, סארטר, ג'ון סטיוארט מיל, אלן גווירת, לורנס קולברג, ה"ד תורו, קאמי, מרתין לותר קינג, הרברט מרקוזה, ישעיהו ליבוביץ, אהרון ברק, חנה ארנדט, עדי אופיר, חליל ג'ובראן, אהרון שבתאי ועוד.

6. מקורות ומגמות בחינוך ההומניסטי

מבוא: מקורות ומגמות בחינוך ההומניסטי

בשער זה טקסטים מאת קאמי, פול קורץ, סדני הוק, תוקידידס, סנקה, מתיו ארנולד, ט"ס אליוט, ר' ליווינגסטון, א"נ ווייטהד, ה"ג גאדאמר, מורטימר אדלר, מיכאל דה-מונטיין, ישעיהו ברלין, קרל רוג'רס, פול סטריין, יעקב פרנקל, פאול ריטר, דוב דרום, אריך פרום, אדיר כהן, ניל פוסטמן, פאולו פריירה, יאנוש קורצ'אק, מרטין בובר, מרתה נוסבאום, ועוד.

7. הכתבים המכוננים: יצירות מופתיות ותשתיתיות בפילוסופיה החינוכית

מבוא: על טקסטים מכוננים ומופתיים שערכם חוצה את גבולות המקום והזמן

בשער זה טקסטים מאת אפלטון, אריסטו, איבן-ח'לדון, ג'ון דיואי, ניטשה ועוד.


נמרוד אלוני
הוא דוקטור לפילוסופיה חינוכית ומרצה בכיר במכללת סמינר הקיבוצים ובמכללת בית ברל. משמש יו"ר אקדמי של רשת חמ"ה לחינוך ממלכתי-הומניסטי, עומד בראש קתדרת אונסקו לחינוך הומניסטי ב"מכון למחשבה חינוכית" שבמכללת סמינר הקיבוצים, מרכז את תחום החינוך ב"מרכז לאתיקה בירושלים", ובשנת 2004 זכה בתואר "אביר איכות השלטון בתחום החינוך" מטעם התנועה לאיכות השלטון בישראל.

לראיון עם ד"ר נמרוד אלוני מתוך ירחון מופ"ת – ראו קובץ מצורף משמאל

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya