כל הכיתה, כל הזמן

מקור וקרדיט:
 
קובי גוטרמן . "כל הכיתה, כל הזמן", הד החינוך, אוגוסט 2008 , גיליון מס' 7 , ע"ע 38-51 .
 
 תצפיות הוראה מלמדות שרק מיעוט של התלמידים משתתף ישירות בלמידה ושלרוב המורים אין ידיעה על רמת המעורבות הקוגניטיבית , על הידע או המיומנויות הנרכשות במהלך השיעור. שאלות במהלך ההוראה הן אחת הדרכים הנפוצות בהוראה לעורר קשב ולמידה , אך מספר השאלות הרב בשיעורים אינו מאפשר זמן לחשיבה , ורוב השאלות הן שאלות ברמת ידע או זיכרון. מורים מתמקדים ברמת חשיבה בסיסית – זכירה של ידע ומדגישים פחות רמות חשיבה גבוהות יותר. שילד ( 2003) מצאה כי בניגוד למה שנהוג לצפות , דווקא מורי חטיבות הביניים נותנים פחות משקל לרמות חשיבה כגון ניתוח , הערכה ויצירתיות ממורים בבתי הספר היסודיים. שאלות ברמת חשיבה בסיסית , המבקשות מתלמידים לזכור "מה למדנו בשיעור האחרון" , מגבילות את החשיבה לשליפה מן הזיכרון של הידע שהמורה מחפש.
במרבית התצפיות שערך ד"ר קובי גוטרמן הוא מצא שהפנייה ברוב השאלות הנשאלות מתחילות ב"מי" . שאלה הפותחת ב"מי" היא שאלה מצמצמת אפשרויות , שכן רק תלמיד אחד יכול לענות עליה. משניתנה התשובה הנכונה נסתמה האפשרות לעוד תשובות מצד התלמידים האחרים. כל כיתה מאופיינת בשלושה-ארבעה "כוכבים" – תלמידים ששמחים לענות או להתבלט אלא מצילים את השיעור ועושים את העבודה עבור שאר התלמידים.
השתתפות של תלמידים בלמידה היא מאבני היסוד של הוראה יעילה. השתתפות כזו מעלה את המוטיבציה של מורים ותלמידים ותורמת לחיזוק תחושת המסוגלות העצמית שלהם. העיקרון הוא להפעיל כמה שיתר תלמידים בכמה שיותר שיעורים. ההפעלה כוללת שאלות של ידע ובעיקר שאלות של חשיבה מסדר גבוה. המאמר ממליץ על מטלת פתיחה מפעילה ומעוררת בהתחלת השיעור. מטרת מטלה זו היא יצירת מעורבות של כל התלמידים בכיתה. המטלה חייבת להיות קשורה לתהליך ההוראה-למידה מהשיעור הקודם ומובן שעליה להיות קשורה למטרת ההוראה של השיעור שבו יעסוק המורה היום. מטלה זו היא מעין גשר בין השיעורים ותכליתה לרתום את כל התלמידים ללמידה. המטלה מחוברת למטרת השיעור , מפעילה את כל התלמידים , נשענת על ניסיון או על ידע קודם של התלמידים ומאפשרת למורה לדעת מהם תוצרי הלמידה בכיתה  (בהתייחס לשיעור הקודם).
 העיקרון המנחה הוא לבקש מהתלמידים בכיתה לכתוב ורק אחר כך לענות. כך מאפשרים המורים זמן חשיבה רב יותר. תלמידים שכתבו נוטים יותר להשתתפות פעילה מתוך רצון לענות על השאלה. גם בסיכום השיעור יש לחתור לשיתוף של כל התלמידים.  עדיף שהמורה לא יסכם את השיעור בעצמו אלא יפעיל את התלמידים וייערב אותם בכך. כדי שהלמידה תהיה אפקטיבית התלמידים צריכים להיות מעורבים במטלה מחייבת בכיתה  שנועדה לסכם את השיעור. על מטלת הסיכום להיות קשורה למטרת השיעור , עליה להפעיל את כל תלמידי הכיתה , להביא לביטוי את הידע החדש שנרכש ולתת למורה משוב על הלמידה ( ד"ר קובי גוטרמן ).  

    לפריט זה התפרסמו 5 תגובות

    מה חדש? כל מה שנכתב לעיל כבר ידוע וידוע וידועזה שלא מישמים שיטות הוראה "חלופיות" או לא עוסקים ב"הוראה משמעותית" (כאילו יש הוראה אחרת) או לא מבנים ידע זה בעיה אחרתאבל לא מצאתי שום חידוש בדבריו של הצופה הזה לעיסת חומרים מימי דיואי איוון איליץ' ורוג'רס

    פורסמה ב 07/07/2009 ע״י שרה מרקדו

    שלום,מבקשת לדעת האם אתה הוא קובי גוטרמן מדריך קבוצה ב' הכפר הירוק, שנות ה- 80? במידה וכן, צור בבקשה קשר עימי במייל': vered-r@bezeqint.net

    פורסמה ב 12/10/2010 ע״י רוהר

    אשמח שתיצור אתי קשר , בבקשה. תודה, חני

    פורסמה ב 09/07/2011 ע״י חני קפון

    נשמח לבחון אפשרות לארח אותך להרצאה/ לשיחה בימי ההיערכות שלנו בסוף אוגוסט. אנא, צור עמי קשר. תודה! 054-5601738

    פורסמה ב 11/07/2011 ע״י חוה בן צבי
    מה דעתך?
yyya