כלי מפתיע שיסייע לתלמידים להבין את מלחמת רוסיה-אוקראינה: ספורט

Halvorsen , A.-L., McClure, D.-R. &  Bowman, J. (2022). An Unlikely Tool Can Help Students Understand the Russia-Ukraine War: Sports, EducationWeek, March 17

לנוכח המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, תלמידים רבים בארצות הברית (ומן הסתם גם בישראל) מציגים שאלות כגון מדוע אוקראינה אינה חברה בברית נאט"ו בעוד ששכנותיה כמו רומניה, הונגריה ופולין כן חברות בארגון? מהן סנקציות? מה פוטין חושב? כדי לקבל תשובות, בני נוער רבים פונים לטיק-טוק ולמקורות בלתי אמינים אחרים.

למאמר המלא

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מלחמת רוסיה-אוקראינה

ואולם, קבלה של מידע אמין חיונית להתפתחותם של התלמידים כאזרחים גלובליים. השאלה היא כיצד לעשות זאת? מחברי מאמר זה סבורים כי ספורט יכול להיות כלי יעיל במשיכת תשומת לבם של הילדים, בהעמקת הידע שלהם ובעידודם לפעול.

ספורט נחשב לנושא שיחה ניטרלי, בדומה למזג האוויר, אך הוא יכול לסייע לצעירים להבין את המורכבויות של המלחמה. זאת באמצעות שימוש בסיפורים האנושיים של ספורטאים מעורבים, שיכולים לעניין אפילו בני נוער שאינם מתעניינים בספורט. כך למשל, ספורט יכול לסייע בהוראת אזרחות ובלימוד מושגים כמו צדק, חירות, פרטיות ושוויון.

מחברי המאמר פיתחו שלוש אסטרטגיות עבור מורים והורים שיסייעו לתלמידים להבין את הרקע למלחמה באוקראינה:

  1. מיפוי נאט"ו

תלמידים רבים לא שמעו על נאט"ו או שאינם יודעים מהי בדיוק. ואולם, הם מכירים מדינות במזרח אירופה כתוצאה מצפייה באולימפיאדה ובמונדיאל. ניתן לנצל את הידע הזה כדי לתת לתלמידים רקע על נאט"ו, תוך שימוש באתר האינטראקטיבי   NATO ON THE MAP (נאט"ו על המפה), המאפשר לגולשים לראות אילו מדינות חברות בנאט"ו ולקבל בלחיצת כפתור מידע על ההיסטוריה של כל מדינה ומדינה בהתייחס לברית ההגנה הזו.

ניתן להציג לתלמידים את שאלות-החקר הבאות: מהי נאט"ו? מדוע הוקמה? אילו מדינות חברות בנאט"ו ומדוע? איזה כוח יש לנאט"ו מול רוסיה?

  1. חקירה של סנקציות

תלמידים רבים מכירים ספורטאים בינלאומיים מפורסמים, ומורים יכולים למנף את ההיכרות הזאת כדי להעניק פנים אנושיות קונקרטיות לעניינים מופשטים כמו סנקציות. למשל, אוהדים של קבוצת הכדורגל האנגלית צ'לסי שמעו אולי על כך שהפרלמנט הבריטי הטיל סנקציות על בעלי המועדון, האוליגרך הרוסי-[ישראלי] רומן אברמוביץ'. זוהי דוגמה לכך שספורט ופוליטיקה שלובים זה בזה.

שאלות-חקר אפשריות: כיצד עונשים פיננסיים משפיעים על מדיניות חוץ? מהם ההבדלים בין זכותם של יחידים להחרים לעומת החלטותיהם של ממשלות ותאגידים להטיל סנקציות? עד כמה יעילות הסנקציות כמענה לפלישת רוסיה לאוקראינה?

  1. הבנה של מחאה פוליטית

בשנים האחרונות כמעט ונדם קולם של פרשנים הקוראים לספורטאים "לשתוק ולכדרר". אוהדי ספורט רבים ברחבי העולם מצפים מספורטאים לנקוט עמדה נחרצת בעד חופש וזכויות אדם. מורים יכולים להשתמש בדוגמאות של ספורטאים ושל ארגוני ספורט שהתבטאו נגד הפלישה ושל ארגונים שמונעים מקבוצות ומספורטאים רוסיים להתחרות. כך יוכלו תלמידים להבין את השימוש ב"כוח הרך" של הספורט כדי לקדם מדיניות.

שאלות-חקר: האם לספורטאים יש מחויבות להתבטא בעד זכויות אדם? האם יש לאסור על ספורטאים רוסים להתחרות בגלל פעולותיו של פוטין?

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya