כיצד אמהות דוברות ערבית קוראות ספר לילדן והאם הקריאה תורמת לאוריינות הילד?
מאת: דורית ארם , עפרה קורת , פנינה קליין , ספיה חסונה ערפאת
מקור וקרדיט: כנס 2010 , האגודה הישראלית לאוריינות ושפה בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה , 2010 .
כיצד אמהות דוברות ערבית קוראות ספר לילדן והאם הקריאה תורמת לאוריינות הילד?
ספיה חסונה ערפאת ועפרה קורת, אוניברסיטת בר-אילן, דורית ארם, אוניברסיטת תל-אביב, פנינה קליין, אוניברסיטת בר-אילן
אחת הפעילויות החשובות המתקיימת בין הורים לילדים צעירים היא קריאת ספרים. על פי הידוע לנו, עד כה לא נתפרסמה עבודה שבחנה לעומק פעילות קריאת ספר על ידי הורים לילדם בגיל הגן בחברה דוברת ערבית. מחקר מסוג זה מעניין במיוחד בשל מצבה הדיגלוסי של השפה הערבית. נשאלת השאלה, כיצד הורים דוברי ערבית מתווכים את השפה הכתובה לילדם? אילו דפוסי קריאה הם מקיימים? וכן האם איכות התיווך של ההורה תורמת לטיפוח אוריינות הילד? המחקר הנוכחי התמקד בשאלות אלה. במחקר השתתפו 109 ילדי גן-חובה מהמגזר הערבי ואמהות הילדים. רמת ניצני אוריינות הילד נבדקה בגן הילדים, ושנה לאחר מכן נבחנה רמת שפתם הדבורה ורמת קריאתם בכיתה א'. במפגש שנערך בבית, האמהות קראו ספר לילד והאינטראקציה צולמה במצלמת וידיאו. בנוסף, נערך ראיון עם האם ונאסף מידע דמוגראפי ומידע על הסביבה האוריינית במשפחה. ממצאי המחקר הראו שבפעילות הקריאה לילד האמהות השתמשו בהרבה פרפרזות ופחות בתיווך שהינו מעבר ל"כאן ועכשיו". האמהות עשו ניסיונות מועטים בלבד לגשר עבור הילד בין השפה הכתובה לשפה הדבורה בעת קריאת הספר והתנהגות זאת לא היוותה גורם שתרם לרמת אוריינות הילד בגן ובכיתה א'. השלכות ממצאי המחקר הוצגו בכינוס .
yyya
שלום רב . אני סטודנט לחינוך. אשמח מאוד אם תשלחו לי את המאמר .תודה רבה מראש !!!
אני סטודנטית לקראת קבלת תואר שני בגיל הרך צריכה את המאמר הזה לצורך הפרויקט שאני חוקרת, אנא שלחו לי למיל שציינתי
איך ניתן להשיג את המאמר?
אני קיבלתי רק את התקציר של המאמר, מעוניינת בכל המאמר
איך ניתן לקרוא את המאמר המלא?
אני תלמידה לתואר שני מחפשת מאמרים על נושא זה לסימינריון בבקשה תעזרו לי איך לקרוא את המאמר הזה מלא או מאמרים אחרים תשלחו למיל זה
אני סטודנטית לתואר שני לקות למידה רציתי את המאמר המלא תשלחו לי בבקשה
נא לשלוח לי את המאמר או איך אפשר להשיג אותו?