כיווני התפתחות 2010 : השילוב של רשתות חברתיות בלמידה מקוונת

 סקרים שונים שפורסמו לאחרונה מציינים את עליית משקלם של רשתות חינוכיות בדור הבא של מערכות למידה מרחוק. אחת הפלטפורמות המתוקשבות המצליחות בתחום זה היא הפלטפורמה הפתוחה  הידועה בשם  Elgg. היא מאפשרת יצירת קהילת ידע שיתופית לצד העלאת תכנית לאתרי משנה באינטרנט. היא מאפשרת יצירת רשת קשרים חברתית , שיתוף תכנים, שיתוף מידע, פרסום בלוגים וגם מערכת הודעות ועדכונים הדומה לטוויטר.  זו מערכת שקופה, אינטואיטיבית מאד והרבה פחות היררכית מפלפטפורמות אחרות,  ולכן נראה שיש לה סיכוי להחליף את מערכות הלמידה המתוקשבות כגון  Moodle  Blackboard . היא לא תוכננה במקור למטרות למידה מתוקשבת , אך הפוטנציאל שלה והעדר המורכבות מושכים  גורמי חינוך שונים להפוך אותה בפועל לפלטפורמה מסייעת ללמידה מתוקשבת. גם התגובות של סטודנטים שהתנסו במערכת  ELGG  היו נלהבות.  עובדה, זה מה שקרה באוניברסיטת ברייטון באנגליה בשנה האחרונה. אוניברסיטת ברייטון באנגליה משלבת בצורה רצינית את הפלטפורמה של ELGG על מנת לצמצם את תלותה בפלטפורמת הלמידה המתוקשבת של  Blackboard. גם בבתי הספר של מחוז Norfolk  באנגליה משלבים יישומים של ELGG  בחינוך והתגובות מבחינת קהילת המורים טובות מאד.

 יש כמה קבוצות בישראל, ששמעו על הפוטנציאל העצום של ELGG  ליצירת קהילות ידע או למידה מתוקשבת והחלו לתרגם לעברית את קבצי המקור. על כן, אפשרי הדבר שכבר ב2010 בתי ספר ומכללות מסוימות בישראל יעדיפו להתנסות עם פלפטפורמת ELGG  השקופה והפשוטה ללמידה מתוקשבת. אין לה עדיין את אוסף הכלים הרב-תבניתי של  Moddle  , אך הניסיון הבריטי מלמד שהלומדים מאד אוהבים ללמוד באמצעותה בניגוד לקרירות שלהם כלפי  MOODLE. במילים אחרות, המרצים מעדיפים את MOODLE, אך הלומדים מעדיפים את ELGG.

השיקול של יצירת מעורבות (Engagement) של לומדים בלמידה מתוקשבת מקדים היום שיקולים אחרים מבחינת הטמעת למידה מתוקשבת ולכן, אולי, נראה ניצנים ראשונים של פלפטפורמת ELGG בלמידה מתוקשבת בישראל. כמובן,  אנשי חינוך שונים יכולים לטעון כי מדובר בפלטפורמה טכנולוגית שנועדה למעשה למטרות אחרות, אך אין לשכוח כי הלמידה החברתית היא בעלת חשיבות עצומה בפדגוגיה המתוקשבת,  יותר מאוסף כלים טכנולוגיים שפותחו לטובת המרצים.  בכל מקרה , הויכוח בין למידה מתוקשבת תבניתית לבין למידה מתוקשבת פתוחה ושקופה ימשיך ללוות אותנו גם בשנה הקרובה.

מקורות המידע

 
 
מאמר קודם בפורטל מס"ע על  ELGGׁ ( כבר ב2005 דיווחנו על כך) .
 
 
 
 
 
 
 
Elgg at the University of Brighton- אוניברסיטת ברייטון באנגליה משלבת בצורה רצינית את הפלטפורמה של ELGG על מנת לצמצם את תלותה בפלטפורמת הלמידה המתוקשבת של  Blackboard.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya