יצירתיות – האתגר בהגדרתה, פיתוחה והערכתה
Mark Gleeson. "Creativity – the challenge of defining, developing and assessing it
במאמר זה מתואר נייר עבודה של ה-OECD לגבי יצירתיות מהווה התחלה לעבודה כיצד אנו יכולים להגדיר, לפתח בחינוך ולהעריך את "המיומנות" הזו שאנו מכנים יצירתיות.
המאמר מתאר אב-טיפוס של כלי הערכה שפותח.
כלי ההערכה מיועד לפרק את היצירתיות לחמש נטיות עיקריות ולאחר מכן לחלק נטיות אלה לשלושה תתי-הרגלים.
מודל חמש הנטיות היצירתיות
המחברים החליטו להתמקד בחמש נטיות. המודל חקר את חמש נטיות הלבה של המוח היצירתי:
1. חקרני – אנשים יצירתיים טובים בחשיפת שאלות מעניינות בתחום היצירתי שלהם.
תהייה ושאלת שאלות – מעבר להיותו סקרני לגבי דברים, האדם ששואל שאלות מציב שאלות קונקרטיות לגבי דברים. זה מאפשר ולאחרים לחשוב לגבי הדברים ולפתח רעיונות חדשים.
חקירה – האדם היצירתי מפגין את סקרנותו באמצעות חקירה, והאדם החוקר עוקב אחר השאלות באמצעות חיפוש ומציאת מידע.
הצבת אתגר לגבי ההנחות – דרגת הספקנות המתאימה היא תכונה חשובה של האדם היצירתי, שמשמעותה לא להתייחס לדברים כאל עובדה ללא בחינה ביקורתית.
2. שקדן
- דבקות בקושי – התמדה בצורה של עקשנות היא הרגל חשוב של המוח המאפשר לאדם לחקור רעיונות מוכרים ולהעלות רעיונות חדשים.
- ההעזה להיות שונה – יצירתיות דורשת רמה מסוימת של ביטחון עצמי כתנאי מוקדם עבור לקיחת סיכונים מחושבת כמו גם סובלנות לאי-וודאות.
- סבלנות לאי-וודאות – היכולת להיות מסוגל לסבול אי-וודאות חשובה אם האדם מתכוון להזיז את אבני היסוד של הפרויקט או המשימה שבו הפעולות או המטרות לא נקבעו במלואן.
3. בעל דמיון – בלבו של הטווח הרחב של האישיות היצירתית נמצאת היכולת להעלות פתרונות ואפשרויות בעלי דמיון.
-לשחק עם האפשרויות – פיתוח רעיון כולל תמרונו, לנסות אותו, לשפר אותו.
- ליצור קשרים – תהליך זה של סנתוז יוצר תערובת של דברים נפרדים.
-שימוש באינטואיציה – השימוש באינטואיציה מאפשר לאנשים ליצור קשרים חדשים ולהעלות מחשבות ורעיונות שלא בהכרח מתגשמים בחשיבה הניתוחית לבדה.
4. שיתופי – גישות עכשוויות רבות ליצירתיות מדגישות את טבעו השיתופי והחברתי של התהליך היצירתי.
- שיתוף הפרויקט – התוצאה היצירתית עצמה משפיעה לא רק על יוצרה.
- מתן משוב וקבלת משוב – זו הנטייה לרצות לתרום לרעיונות של אחרים, ולשמוע כיצד הרעיונות שלכם עשויים להשתפר.
- שיתוף פעולה באופן הולם – האדם היצירתי משתף פעולה באופן הולם עם אחרים. דהיינו, עבודה בשיתוף פעולה לפי הצורך, לא בהכרח כל הזמן.
5. ממושמע - כאיזון נגד לצד בעל הדמיון של היצירתיות, יש צורך בידע ובמיומנות כדי לעצב מוצר יצירתי ולפתח מומחיות.
- פיתוח טכניקות – המיומנויות עשויות להיות מבוססות או חדשניות אבל האדם היצירתי יתאמן כדי להשתפר. כלומר, להקדיש זמן למאמץ היצירתי.
- עשיית רפלקציה באופן ביקורתי – ברגע שנוצרו הרעיונות, חשובה ההערכה. זה דורש מיומנויות של קבלת החלטות.
- לעצב במיומנות ולהשתפר – זה מתייחס לתחושה של תחושת גאווה בעבודה. האדם שם לב לפרטים, מתקן שגיאות, ומוודא שהמאמר המוגמר כתוב היטב.
קישור למאמר באנגלית
ראה גם:
יצירתיות בכיתה ומחוצה לה , כיצד לטפח יצירתיות של התלמידים וגם של ההוראה
חמישה שלבים לתכנון תכנית לימודים בית-ספרית לעיצוב , חשיבה טכנולוגית וליצירה