טכנולוגיות מידע ותקשורת בהכשרה להוראה: מחנות לימוד ושיתוף עמיתים

Jakobsdóttir, S. (2019). ICT in teacher education: Edu-camps and peer learning. ICICTE Proceedings, 1-9

מחנות לימוד (Edu-camps) הינם מפגשים בהם סטודנטים להוראה מתקשרים, מחליפים רשמים ומתוודעים לכלים טכנולוגיים חדשים. יוזמה זו נוסתה והצליחה באוניברסיטת איסלנד כקורס סמסטריאלי בשם טכנולוגיות מידע ותקשורת בו למדו סטודנטים לתואר ראשון בהוראה.

מחנות לימוד: הגדרה ותפוקה

מפגשים פדגוגיים פרטניים ולא-רשמיים יכולים להוות הזדמנות נדירה ללמידה ולצמיחה באמצעות הסברה, שיתוף והיחשפות לכלים דיגיטליים, תחומי דעת, העדפות, מיומנויות, צרכים וכישורים. מחנות הלימוד יכולים להיות מסווגים לפי מקצוע, שכבת גיל, דרג ניהולי או דיסציפלינה מחקרית. לרוב, מאופיינים המפגשים באווירה התנדבותית, פתיחות, א-פורמליות וקבוצתיות. לרוב, מחנות הלימוד מנוהלים בפורמט של שולחנות עגולים או ספיד-דייטינג ומשתמשים בהם כסדנת פיתוח מקצועי.

תיאור מחנה הלימוד ומטרותיו

קורס מחנה הלימוד הועבר בשנים 2019-2014 בפלטפורמה מקוונת, אך כלל גם מפגשי פתיחה וסיום פרונטליים. מספר המשתתפים נע בין 36 לבין 80 (81% נשים) בכל סמסטר ולסטודנטים ניתן ציון על סמך השתתפות ונוכחות בלבד (ללא מטלה או מבחן מסכם). הקורס כלל 14 שיעורים שבועיים ושאף להשיג את המטרות הבאות:

1) להתנסות בלמידת עמיתים;

2) להכיר במיקומה המרכזי של הטכנולוגיה בשדה החינוך;

3) להניע את מורי העתיד לחדשנות וליזמות;

4) להעמיק את הידע והאוריינטציה הדיגיטליים;

5) לשכלל את שיטות ההוראה המקוונת;

6) להתוות ולהרחיב את רשת הקשרים המקצועיים.

כל שיעור אורך כשעתיים ומפוצל לשלושה חלקים:

1) הכנה (15-10 דקות) - למשתתפים מוצגים לוחות הזמנים, ההוראות והמטרות של השיעור ומתאפשר להם לשאול שאלות. לעיתים, בהתאם לנושאים הנידונים, מוזמנים לשיעור מומחים או דוברים חיצוניים.

2) ליבה (90 דקות) – החלק המרכזי של השיעור מוקדש ללמידת עמיתים. המשתתפים מתפקדים כמרצים, עוברים בין דלפקים, שולחנות, חדרים או קבוצות ומציגים לשאר המשתתפים כלים דיגיטליים.

3) סיכום (15-10 דקות) – דיון כללי בסגנון מליאה שבו המשתתפים מביעים מחשבות, תובנות והצעות נוספות.

תוצאות

כ-80% מן המשתתפים מתארים את מחנה הלימוד כמהנה, מעשיר, משכיל ופרקטי. רוב הסטודנטים אף מפגינים התלהבות, חדשנות ויצירתיות. לראיה, שיטות ההוראה שנצפו כללו משחקים חינוכיים, משחקי קלפים, חידות לשוניות, הפעלות מוזיקליות, עזרי מולטימדיה, תקשורת מקוונת, בעיות מתמטיות ממוחשבות ואף אפליקציית ניווט ומבוכים לשיעורי גאוגרפיה. האפליקציות הלימודיות החדשניות והבולטות ביותר הן: Quizizz, Seesaw ו-Epic. עם זאת, חלק מהמשתתפים הציע לקיים את הקורס בפלטפורמת פנים-מול-פנים בלבד וסבר כי הקורס ארוך מדי ומייגע.

סיכום ומסקנות

סטודנטים להוראה משוועים לאינטראקציות עם עמיתיהם. ההתקשרויות האנושיות הללו מעוררות אותם לחשוב, מעודדות אותן ליזום ומניעות אותם להרהר בנושאי טכנולוגיות מידע ותקשורת מקוונת בחינוך.

לאור השינויים הטכנולוגיים המהירים והמשמעותיים, מחנות הלימוד תופסים תאוצה באיסלנד והופכים לפופולאריים בשדה ההכשרה להוראה וגם בסדנאות פיתוח מקצועי, כנסים אקדמיים, וועדים מקצועיים ובתי ספר.

לסיכום, סטודנטים להוראה אשר נחשפים לכלים ולגישות דיגיטליות חדשות, בשלב מוקדם בקריירה המקצועית, עשויים להיות מודעים יותר למגוון האפשרויות הטכנולוגיות והתקשורתיות בהוראה. לא זו בלבד, הם עתידים להעשיר את העולמות הדיגיטליים והטכנולוגיים של עמיתיהם ותלמידיהם.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא טכנולוגיה

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya