טיפוח מוטיבציה פנימית ללמידה בבית הספר
מאת: אבי עשור
מקור וקרדיט :
עשור, אבי. "טיפוח מוטיבציה פנימית ללמידה בבית הספר" , אאוריקה 20, , אפריל 2005 .
במאמר הנוכחי משנת 2005 מציג פרופסור אבי עשור תפיסה תיאורטית כוללת לגבי הנושא של מוטיבציה פנימית בלמידה. המאמר מציג גורמים המחזקים מוטיבציה פנימית ללמידה בבית הספר. המאמר מתייחס למאפיינים קוגניטיביים של פעילות הנובעת ממוטיבציה פנימית ולצורך בקשר שייכות וביטחון כגורם של מוטיבציה פנימית ללמידה. כמו כן , מתייחס המאמר לתפיסת המורה ובית הספר כתומכים בתחושת האוטונומיה בלמידה. מודל המוטיבציה הפנימית של פרופסור אבי עשור אינו מציע לבסס את הלמידה בעיקר על "כיף ומשחקים" (fun and games) והוא מחשיב מאד את התהליך של הבנת תרומת הלמידה לגיבוש ולמימוש זהותו של הלומד.
יצוין כי בתוכניות ההתערבות החינוכית שהפעיל בזמנו פרופסור אבי עשור בבתי ספר בבאר שבע , הייתה התפיסה היישומית שסיפוק הצרכים תורם לעבודה מתוך מוטיבציה פנימית- הן של המורה והן של התלמיד, כלומר הושם דגש על הפחתת תחרות ויתר שיתוף פעולה. מטרת התוכנית בהנחיית פרופסור אבי עשור הייתה להפוך כל כיתה להיות "קהילה איכפתית" שבה יש חשיבה וניסיון למלא אתהצרכים אצל התלמידים- וברמה מקבילה- אצל המורים.
yyya
איפה פורסם המאמר ,של אבי עשור ,טיפוח מוטיבציה פנימית ללמידה בבית ספר ?
המאמר פורסם בכתב העת אאוריקה , מס' 20 , אפריל 2005