התפתחות מקצועית: דרך להכניס רפורמות לבתי-ספר
Lunenberg, F.C. (2011). Professional development: A vehicle to reform schools, Schooling, 2(1), 1-18.
המאמר סוכם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י ד"ר פנינה כץ ממכון מופ"ת
מילות מפתח: התפתחות מקצועית, רפורמות חינוכיות
כל הצעה לרפורמות בית ספריות מדגישה התפתחות מקצועית כדרך מרכזית להכנסת השינויים הנדרשים (Fullan, 2011, Friedman, 2012). אי-אפשר לקבוע קווים מנחים זהים לכל תוכנית התפתחות מקצועית אך נכון להציג כמה עקרונות שראוי שכל תוכנית תתייחס אליהן והם יפורטו להלן (Darling-Hammond, 2010a, Fullan, 2010, Hargreaves & Fullan, 2010, Lieberman & Darling-Hammond, 2011).
לא ניתן לשפר בתי-ספר מבלי לשפר כשירויות ויכולות של מורים ומנהלים העובדים בהם (Darling-Hammond, 2009a) שהם מישמי השינויים. לכן תהליכי התפתחות מקצועית צריכים להתייחס לצרכים ולתחומי העניין שלהם (Darling-Hammond, 2010b). לא מספיק לראות שינוי כתהליך אישי בלבד או כתהליך של שינוי שהוא בעיקרו מבני-ארגוני. עדויות מראות שכך או כך אי אפשר ליצור שינויים בדרכי ההוראה, בתכניה או בדרך שבה תלמידים לומדים (Reeves, 2011). הכנסת שינוי צריכה לקחת בחשבון את מה שקשור ישירות למפעילי/מישמי השינויים , שהם, כאמור, מורים ומנהלים (Elmore, 2005, Lunenberg & Irby, 2006).
מה יקדם הכנסת שינוי?
• לחשוב בגדול, להתחיל בקטן – נכון להכניס שינויים כתהליך של צמיחה (Lunenberg & Ornstein, 2012), באופן שאינו מפריע ואינו דורש עבודה נוספת רבה. עם זאת על שינוי להיות רחב דיו כדי לאתגר את המורים ולהביא לשיפור ולשאיפה להשיג מטרות ארוכות טווח המבססות על חזון רחב תוך הצבת דרכים סבירות והדרגתיות להשיגן.
• עבודה בצוותים – ניתן להקל על אי-הנוחות המאפיינת הכנסת שינוי אם המשתתפים עובדים בצוותים הכוללים מגוון שותפים (מורים, הנהלה ,הורים)(Spector, 2011, Fletcher, 2011). על הצוותים לפעול על-פי נורמות קיימות של שיפור מתמשך של הפרקטיקה. ציפיות לשיפור מהוות מטרה לשותפות משמעותית.
• משוב על תוצאות – כדי שפרקטיקות חדשות תתבססנה יש לתת למורים משוב על תוצאות המאמצים שהושקעו(Sisk-Hilton, 2011, Marzano, 2011). למורים, שגמולם העיקרי נובע מההרגשה שההוראה משפיע על צמיחת תלמידים והתפתחותם, המשוב חשוב במיוחד. קביעת נהלי-משוב ייחודיים חיונית גם כדי שחידושים לא יתמסמסו וייעלמו.
• תמיכה – הכנסת שינוי מחייבת תמיכה מדרגים גבוהים (מנהל, מפקח) המחזקת את המחויבות לשינוי של דרגי ניהול נמוכים יותר. ראוי שמנהלים יממשו התנהגויות מנהיגות תומכות ומתחשבות ובהן, הקשבה למורים, מתן אפשרות של נגישות והתייחסות לרעיונות שעולים מהם ובניית סביבה מספקת ומהנה להכנסת השינוי(Conger, 2010, Pasmore, 2011).
• אינטגרציה של חידושים – יש נטייה להכניס זרם בלתי פוסק של חידושים לחינוך חדשות לבקרים, נוהג זה פוגע בשיפור ההוראה, לכן ההתפתחות המקצועית צריכה לעסוק בדרכי הטמעת החידושים. כל שינוי חדש צריך להיות חלק ברור ממסגרת לכידה, ולא מקטע זר ומנותק (Smylie, 2010). שילוב שיטתי של אסטרטגיות עשוי להביא לשיפור משמעותי.
• התפתחות מקצועית וטכנולוגיה – חשוב לקיים תוכניות התפתחות מקצועית חדשניות ורלוונטיות כדי להיענות לצרכי המורים בתחום הטכנולוגיה(Iskander, 2009), ולראות בה בעיקר אמצעי להשגת מטרה ולא מטרה בפני עצמה. על התוכניות להציע למורים הזדמנויות ללמוד, להתנסות ולתרגל ולשלב את הנלמד (Seidel, 2010). צריך גם להתקיים אימון פורמלי ולא-פורמלי שיעסוק במידע החדש, בטכניקות ובפדגוגיה(Katz, 2010).
התפתחות מקצועית היא קריטית להכשרת מורים ולהתפתחות מקצועית מתמשכת לאורך הקריירה למורים ולמנהלים. עליה לאפשר למורים לקיים רפלקציה ביקורתית על ההוראה ולעצב ידע ואמונות על תוכן, פדגוגיה ולומדים. כליה גם להכין מורים לבחון את תחומי הדעת מנקודות המבט של תלמידים שונים. גם מנהלים צריכים להיות בתהליך התפתחות מקצועית כדי לשפר דרכי מנהיגות ולהגביר את האפקטיביות של בתי הספר (Darling-Hammond, 2009a, 2009b.).
ראה גם :
הכישלון הכרחי: יצירת תרבות של חדשנות ביישום התקשוב החינוכי
ביבליוגרפיה
Conger, J. (2010). The leader's change handbook: An essential guide to setting direction and taking action, NY, NY: Wiley.
Darling-Hammond, L. (2010a). A good teacher in every classroom: Preparing highly qualified teachers our children deserve. New York, NY: Wiley.
Darling-Hammond, L. (2010b). Powerful teacher education: Lessons from exemplary programs, NY, NY: Wiley.
Darling-Hammond, (2011). Evaluating teacher evaluation: We know about value-added models and other methods, Phi Delta Kappan, 93 (6), 8-15.
Elmore, R.F. (2005). School reform from the inside out: Policy, practice and performance, Cambridge, MA: Harvard Education Publishing Company.
Evans, R.W. (2011). The tragedy of American school reform: How curriculum politics and entrenched dilemmas have diverted us from democracy, New York, NY: Palgrave Macmillan.
Fletcher, S. (2011). Partnerships for new teacher learning: A guide for universities and school districts, New York, NY: Teachers College Press.
Fullan, (2010). All systems go: The change imperative for whole school reform,
Thousand Oaks, CA: Corwin Press
Fullan, M. (2010). Choosing the wrong drivers for whole system reform, Centre for Strategic Education Seminar Series Paper No. 204.
.Fullan, M. (2011). Change leader: Learning to do what matters most. New York, NY:
Friedman, A. (2012). Continuing professional development, New York, NY: Routledge.
Hargreaves, & Fullan, (2010). Second international handbook of educational
Change, New York, NY: Springer.
Harrington-Mackin, D. (2008). Team-building: Tips and tactics for effective workplace teams, New York, NY: Amacom.
Iskander, M. (2009). Innovative techniques in instruction technology, e-learning, e-
assessment, and education, New York, NY: Springer.
Katz, Y. J. (2010). Impact of information technology: From practice to curriculum, New York, NY: Springer.
Lieberman, A., & Darling-Hammond, L. (2011). High quality teaching and learning, International l perspectives on teacher education, New York, NY: Taylor & Francis.
Lunenburg, F. C., & Irby, B. J. (2006). The principalship: Vision to action. Belmont,
CA: Wadsworth/Cengage Learning.
Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. O. (2012). Educational administration: Concepts and practices, Belmont, CA: Wadsworth/Cengage Learning.
Marzano, R. J. (2011). Effective supervision: Supporting the art and science of teaching, Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Pasmore, W. A. (2011). Research in organizational change and development, Bingley, UK: Emerald Group Publishing.
Reeves, D. B. (2011). Finding your leadership focus: What matters most for student
Results, New York, NY: Teachers College Press.
Seidel, R. J. (2010). From principles of learning to strategies for instruction: Empirically based ingredients to guide instructional development. New York, NY: Springer.
Sisk-Hilton, S. (2011). Teaching and learning in public schools: Professional
Development through shared inquiry. New York, NY: Teachers College Press.
Smylie, M. A. (2010). Continuous improvement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Spector, B. (2011). Implementing organizational change: Theory into practice,
international edition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Conger, J. (2010). The leader’s change handbook: An essential guide to setting direction and taking action, NY, NY: Wiley. Darling-Hammond, L. (2010a). A good teacher in every classroom: Preparing highly qualified teachers our children deserve. New York, NY: Wiley. Darling-Hammond, L. (2010b). Powerful teacher education: Lessons from exemplary programs, NY, NY: Wiley. Darling-Hammond, (2011). Evaluating teacher evaluation: We know about value-added models and other methods, Phi Delta Kappan, 93 (6), 8-15. Elmore, R.F. (2005). School reform from the inside out: Policy, practice and performance, Cambridge, MA: Harvard Education Publishing Company. Evans, R.W. (2011). The tragedy of American school reform: How curriculum politics and entrenched dilemmas have diverted us from democracy, New York, NY: Palgrave Macmillan. Fletcher, S. (2011). Partnerships for new teacher learning: A guide for universities and school districts, New York, NY: Teachers College Press. Fullan, (2010). All systems go: The change imperative for whole school reform, Thousand Oaks, CA: Corwin Press Fullan, M. (2010). Choosing the wrong drivers for whole system reform, Centre for Strategic Education Seminar Series Paper No. 204. .Fullan, M. (2011). Change leader: Learning to do what matters most. New York, NY: Friedman, A. (2012). Continuing professional development, New York, NY: Routledge. Hargreaves, & Fullan, (2010). Second international handbook of educational Change, New York, NY: Springer. Harrington-Mackin, D. (2008). Team-building: Tips and tactics for effective workplace teams, New York, NY: Amacom. Iskander, M. (2009). Innovative techniques in instruction technology, e-learning, e- assessment, and education, New York, NY: Springer. Katz, Y. J. (2010). Impact of information technology: From practice to curriculum, New York, NY: Springer. Lieberman, A., & Darling-Hammond, L. (2011). High quality teaching and learning, International l perspectives on teacher education, New York, NY: Taylor & Francis. Lunenburg, F. C., & Irby, B. J. (2006). The principalship: Vision to action. Belmont, CA: Wadsworth/Cengage Learning. Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. O. (2012). Educational administration: Concepts and practices, Belmont, CA: Wadsworth/Cengage Learning. Marzano, R. J. (2011). Effective supervision: Supporting the art and science of teaching, Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Pasmore, W. A. (2011). Research in organizational change and development, Bingley, UK: Emerald Group Publishing. Reeves, D. B. (2011). Finding your leadership focus: What matters most for student Results, New York, NY: Teachers College Press. Seidel, R. J. (2010). From principles of learning to strategies for instruction: Empirically based ingredients to guide instructional development. New York, NY: Springer. Sisk-Hilton, S. (2011). Teaching and learning in public schools: Professional Development through shared inquiry. New York, NY: Teachers College Press. Smylie, M. A. (2010). Continuous improvement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Spector, B. (2011). Implementing organizational change: Theory into practice, international edition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.