התנסות במחקר עצמי: דרכי עבודה חדשות עם מאמנים ומתאמנים בבית ספר להתפתחות מקצועית
שלב ראשון | שלב שני | שלב שלישי |
לפני שיעור | במהלך שיעור | אחרי שיעור |
מורה מאמן ומתכשר מתכננים שיעור יחד ללמידה מצבית | תיעוד בוידיאו של השיעור שמאמן מלמד ושל הרפלקציה שלו במהלך ההוראה | המאמן והמתכשר מנתחים ומעריכים את ההוראה של המאמן תוך צפייה בוידיאו |
| | המאמן מדגים פרקטיקה רפלקטיבית |
רפלקציה של המאמן והמתכשר לפני השיעור | רפלקציה תוך כדי הוראה של המאמן (סמויה וגלויה) | רפלקציה לאחר השיעור |
Shulman | Schon | רפלקציה תוך כדי פעולה (סמויה וגלויה) |
| | Schon |
| | פתיחות (open mindedness) |
| | Dewey |
שלב רביעי | שלב חמישי | שלב שישי |
אחרי השיעור | במהלך השיעור | אחרי השיעור |
לאור מה שקרה בשלב שלישי המאמן והסטודנט משנים את מערך השיעור והמתכשר מלמד אותו בכיתה מקבילה | רפלקציה של המתכשר תוך כדי הוראה | המאמן והמתכשר מנתחים ומעריכים את ההוראה של המתכשר תוך צפייה בוידיאו וקישור לידע מקצועי אחר |
| המתכשר מלמד שיעור מתועד בוידיאו ומהרהר (reflects) תוך כדי ההוראה. | |
הגישה הראשונית לאימון: restricted approach | הגישה הניסיונית לאימון: generative approach גישה המבוססת על מחקר-עצמי |
המורה המאמן: מורה מנוסה ומומחה; המתכשר - מורה כלומד. | המורה המאמן: איש מקצוע מנוסה יותר מהמתכשר אך גם שותף בלמידה למתכשר. |
המורה המאמן: מנחה ומעיר על מערכי שיעור, נותן משוב ומסייע בניתוח ובהערכה לאחר השיעור. | המורה המאמן: מתערב בכל שלבי ההוראה והלמידה של המתכשר. למשל בתכנון, בדיון על קטעי וידיאו של שיעורים ובתכנון משותף בעקבות שיעורים לאור ההערות וההערכה. |
המתכשר: מצופה שיעשה רפלקציה על ההוראה, אבל התמיכה הפורמלית הניתנת מוגבלת. | המורה המאמן: נותן למתכשר מסגרת ופיגומים לרפלקציה. |
אין למורה המאמן הזדמנות פורמלית לדיגום חשיבה רפלקטיבית על ההוראה. | המורה המאמן מדגים רפלקציה על הוראתו כדי לפתחה, וכדי לקדם את למידת הילדים. זאת הוא עושה בעזרת קטעי וידיאו של שיעורים. |
למידת המתכשרים מהמורים המאמנים היא ברמה שטחית ורדודה; למידת המאמנים מקרית. | יש דיגום גלוי של רפלקציה כמיומנות מרכזית ברפרטואר המקצועי שלמאמנים.הרפלקציה משוחזרת בעבודת המתכשרים. שניהם לומדים מהתהליך. |
ביבליוגרפיה
Bullough R. V. & Pinnegar, S. E. (2004 ).Thinking and the thinking about self-study: An analysis of eight chapters, in: J. J. Loughran, M. L. Hamilton, V. K. Laboskey & T. Russell (Eds.), International Handbook of self-study of teaching and teacher education practices, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, pp.313-342
Furlong, J, & Oancea, A. (2005). Assessing quality in applied and practice-based educational research, Oxford: Oxford University, Department of educational studies
Loughran, J. J. et al, (2004). .), International Handbook of self-study of teaching and teacher education practices, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht,
McNiff, J. (1984).Action-research: A generative model for in-service support, British Journal of In-Service Education, 10, pp. 40-46.
McNiff, J. Lomax, P. & Whitehead, J., (1996).You and your action research project, London:Routledge.
Snow, C. E.,(2001).Knowing what we know: Children, teachers, researchers, Educational Researcher, 30, pp. 3-9.
Wenger,E., McDermott, R., & Snyder, W. (2002).Cultivating communities of practice, Boston: Harvard Business School Press.
Whitehead,J. (1989).Creating a living educational theory from questions of the kind: "How do I improve my practice?" Cambridge Journal of Education, 19(1), pp. 41-52.
Whitehead, J. (2003).The future of teaching and teaching in the future, Keynote Address to the Standing Committee for Education and Training of Teachers, Dunchurch, http://www.bath.ac.uk/ edsajw/writing/livetheory.html
Whitehead, J. (2004).Whatcounts as evidence in self-studies in teacher education practices?, in: J. J. Loughran, M. L. Hamilton, V. K. Laboskey & T. Russell (Eds.), International Handbook of self-study of teaching and teacher education practices, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, pp.871-903
Winitzky, N. Stoddart, T.& O’Keefe, P. (1992). Great expectations: Emergent PDS, Journal of Teacher Education, 43(1), pp. 3-18.
Zeichner, K & Liston, D. P.(1996). Reflective teaching: An introduction, Mahwal,NJ: Lawrence Erlbaum.
שלב ראשון | שלב שני | שלב שלישי |
לפני שיעור | במהלך שיעור | אחרי שיעור |
מורה מאמן ומתכשר מתכננים שיעור יחד ללמידה מצבית | תיעוד בוידיאו של השיעור שמאמן מלמד ושל הרפלקציה שלו במהלך ההוראה | המאמן והמתכשר מנתחים ומעריכים את ההוראה של המאמן תוך צפייה בוידיאו |
| | המאמן מדגים פרקטיקה רפלקטיבית |
רפלקציה של המאמן והמתכשר לפני השיעור | רפלקציה תוך כדי הוראה של המאמן (סמויה וגלויה) | רפלקציה לאחר השיעור |
Shulman | Schon | רפלקציה תוך כדי פעולה (סמויה וגלויה) |
| | Schon |
| | פתיחות (open mindedness) |
| | Dewey |
שלב רביעי | שלב חמישי | שלב שישי |
אחרי השיעור | במהלך השיעור | אחרי השיעור |
לאור מה שקרה בשלב שלישי המאמן והסטודנט משנים את מערך השיעור והמתכשר מלמד אותו בכיתה מקבילה | רפלקציה של המתכשר תוך כדי הוראה | המאמן והמתכשר מנתחים ומעריכים את ההוראה של המתכשר תוך צפייה בוידיאו וקישור לידע מקצועי אחר |
| המתכשר מלמד שיעור מתועד בוידיאו ומהרהר (reflects) תוך כדי ההוראה. | |
הגישה הראשונית לאימון: restricted approach | הגישה הניסיונית לאימון: generative approach גישה המבוססת על מחקר-עצמי |
המורה המאמן: מורה מנוסה ומומחה; המתכשר - מורה כלומד. | המורה המאמן: איש מקצוע מנוסה יותר מהמתכשר אך גם שותף בלמידה למתכשר. |
המורה המאמן: מנחה ומעיר על מערכי שיעור, נותן משוב ומסייע בניתוח ובהערכה לאחר השיעור. | המורה המאמן: מתערב בכל שלבי ההוראה והלמידה של המתכשר. למשל בתכנון, בדיון על קטעי וידיאו של שיעורים ובתכנון משותף בעקבות שיעורים לאור ההערות וההערכה. |
המתכשר: מצופה שיעשה רפלקציה על ההוראה, אבל התמיכה הפורמלית הניתנת מוגבלת. | המורה המאמן: נותן למתכשר מסגרת ופיגומים לרפלקציה. |
אין למורה המאמן הזדמנות פורמלית לדיגום חשיבה רפלקטיבית על ההוראה. | המורה המאמן מדגים רפלקציה על הוראתו כדי לפתחה, וכדי לקדם את למידת הילדים. זאת הוא עושה בעזרת קטעי וידיאו של שיעורים. |
למידת המתכשרים מהמורים המאמנים היא ברמה שטחית ורדודה; למידת המאמנים מקרית. | יש דיגום גלוי של רפלקציה כמיומנות מרכזית ברפרטואר המקצועי שלמאמנים.הרפלקציה משוחזרת בעבודת המתכשרים. שניהם לומדים מהתהליך. |