השפעת השימוש במחשבים ניידים על עבודת המורים והתלמידים

מאת: J. S Beaudry
 

Beaudry J. S. (2004) "The impact of Maine's one toone laptop program on middle school teachers and students. Use of laptopcomputers and classroom assessment: are teachers making the connection?" Maine  education policy research institute. University of southern Maine office

 

בין השנים 2002-2003, קבלו כל תלמידי שכבת כתה ז' ומוריהם במדינת מיין בארה"ב, מחשבים ניידים. בתום השנה הראשונה נערכו הערכות כלליות לפרויקט ע"י
MLTI -Main learning technology initiative. ההנחות של מפעילי הפרויקט היו שהמחשב יצור עניין בלמידה, יביא לשיפור ההישגים ויפתח פתח לתלמידים להשתלב במקצועות טכנולוגיים חדשים. לא הוצבו מטרות ברורות להכשרת המורים.
החוקר, מומחה, יועץ ומפתח שיטות הערכה, ניצל את הפרויקט ובחר לבדוק מקרוב אם ההוראה בעזרת מחשב נייד משפיעה על הערכת המורים את הכתה.
הוא ערך חקר מקרה והתמקד בשלושה מורים המלמדים באחד מבתי הספר המשתתפים בפרויקט, בהם עבד. המחקר כלל ראיונות , תצפיות והשתתפות במפגש צוות. הוא רצה לבדוק אם מורים משתמשים במחשבים להערכת הישגים והצבת מטרות? האם הם מכינים מבחנים מיוחדים לשימוש במחשב, משתמשים במחשב להערכת מצגות ולתקשורת עם תלמידים והורים.
הוא עקב אחר עבודת המורים ותאר לפרטים את המתרחש בכיתות- המשימות הניתנות, תגובות התלמידים ופעילות המורים.
את הממצאים ניתח ביודרי (
Beaudry ) בעזרת עמיתיו מ MLTI -: במקומות בהם המורים היו ברורים ועקביים לא ניכר קושי- כמו למשל בעניין המשמעת. להבדיל, במקומות בהם העבודה הייתה פתוחה מידי והיעדים לא הוגדרו בברור, נמצא קושי. כמו כן היו חסרים מעקב ומשוב על התקדמות התלמידים בפרויקטים שניתנו והייתה התייחסות רק לתוצר הסופי. המורים התעלמו מרמות הידע השונות של התלמידים ביישומי המחשב ולא הכירו בחשיבותה של עבודת הצוותים.
ביודרי שילב במסקנות המחקר את תוצאות הסקר שנערך על כל הפרויקט ע"י
MLTI . הוא הגיע למספר מסקנות: בעוד שהשינוי הוא בעל עוצמה, המורים לא הכירו את סביבת הלימוד החדשה, המתוקשבת ברשת. מורים חייבים להיות ברורים בהגדרת המטרות והצבת היעדים קודם כל בפני עצמם, אחר כך בפני התלמידים. עליהם לשים יותר דגש על מתן משובים לתלמידים במהלך העבודה ולא להמתין למסירת התוצרים הסופיים. חשוב ללמד את התלמידים איך לאסוף מידע מהרשת, לנהל ולהעריך אותו. המבחנים וההערכה באמצעות המחשב היו ברמה נמוכה מאוד למרות המוטיבציה הגבוהה של המורים לבצע אותם.
אמנם המחקר הוא קטן ומתייחס לשנה ראשונה של הפעלת הפרויקט (על כל הקושי שבה). אך הממצאים מחזקים את חשיבות קיומם של עשרה קריטריונים המאפיינים סביבת לימודים טכנולוגית (כפי שמציע סלומון).
כמו כן ביודרי מעריך כי יש לנצל את המוטיבציה והרצון של המורים, להקנות להם את הידע והכלים הטכנולוגיים, להכשיר אותם להוראה החדשה. בסופו של דבר הצלחת הפרויקט מונחת על כתפיהם.
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya