השיח הרגשי : העידן הבא בניהול בכיתה?
מאת: יזהר אופלטקה
מקור וקרדיט:
פרופסור יזהר אופלטקה , "השיח הרגשי : העידן הבא בניהול בכיתה? בתוך: יום העיון עושים סדר: על רגשות יחסים וכלים בניהול כיתה , יום א' , 28 בנובמבר 2010 , מכון מופ"ת .
תחום הרגשות הוא עיסוק חדש בתחומי מינהל החינוך בארץ ובעולם. עד כה מינהל החינוך התבונן על ניהול הכיתה כארגון רציונאלי. כלומר, ניתן לראות בתפיסה הרציונאלית כמיוצגת ע"י מרשמים ברורים, הנחיות , מדובר על ארגון רציונאלי ממוקד מטרות, נקבעו חוקים ברורים לניהול הכיתה והשיעור ויש להימנע מלהביע רגשות.
ארגון רציונאלי, ממוקד מטרות, חוקים ברורים, אסור להביע רגשות, להגיב רגשית
יחד עם זאת , בתחומי הניהול מחוץ לחינוך, אנו רואים שעובדים ומנהלים בחברות ובתאגידים עוברים שינוי וניתן להם לגיטמציה להביע רגשות בצורה גלויה וסמויה.
אם עובדים ומנהלים יכולים להביע רגשות , אז אולי גם מנהלי הכיתה (המורים) יכולים להביע רגשות בכיתה?
כיום אנו שואלים שאלות מהותיות בנוגע לרגשות בהוראה ובניהול, כגון מה הקשר בין שינוי חינוכי לבין רגשות המורה. מה הקשר בין אמונות המורה לבין רגשותיו ? אי אפשר להתעלם מהעובדה הברורה כי מקצוע ההוראה הוא פרקטיקה ששזורות בו התנסויות אמציונאליות .
מקצועו של מורה הוא ביסודו עיסוק של Emotional practice
מקצוע ההוראה הוא פרקטיקה ששזורות בו התנסויות אמוציונאליות רבות ומגוונות (Hargreaves, Nias, Day, Zembylas). המורה מתמודד עם מצבים מורכבים המחייבים גילוי רגשות.
אבחנה מושגית חשובה לסוגיית רגשות בארגונים (Hochschild, 1983 )
Emotional labor
? ניהול רגשות המחויב מהגדרת התפקיד של העובד (שירותי אנוש).
? העובד נדרש להציג אמוציות מסוימות כחלק מתפקידו.
? הבעת האמוציות נתונה לפיקוח הממונה וקשורה ישירות לשכר.
? בארגון "חוקים רגשיים" המכתיבים לעובד מה עליו להרגיש ואילו רגשות להביע במצבים מסוימים בעבודה.
Emotion work
? ניהול רגשות תלוי ברצונו של העובד האוטונומי להחליט על כך.
? רגשותיו של העובד אינן משפיעות על עבודתו.
? אין פיקוח על רגשותיו של העובד ושכרו אינו תלוי בהן.
? רגשותיו של העובד נשלטות על ידי הפרט עצמו.
מדובר באבחנה תיאורטית שתסייע לנו במחשבות על ניהול כיתה.
מספר שאלות לניהול רגשות בתפקיד המורה?
? האם המורה מצופה לבטא רגשות מסוימים כתוצאה מתפקידו?
? מדוע המורה מדכא תחושות מסוימות ומבטא אחרות?
? האם מורה מצופה להביע רגשות מסוימים בעת התמודדותו עם התנהגות שאינה נאותה בקרב התלמידים?
? האם ניתן לצפות ממורים לנתק את רגשותיהם בעת "תקרית"?
? כיצד תרבות ההוראה מעצבת את תגובות המורה בעת תקרית?
? מה הן ה"נורמות הרגשיות" העומדות בייסוד תרבות ההוראה?
? מה הם ביטוי הרגשות ה"נכונים" בעת תקרית?
? למה שמורה יביע רגשות חיוביים כאשר הוא לא מתוגמל על כך?
הוראה טובה משמעותה פדגוגיה ורגשות
עבודת המורה בכיתה יש בה הבעת רגשות (חמלה, התלהבות, דאגה, אהבה, צער, כעס....) לצד גילוי יכולות פדגוגיות.
פרופסור יזהר אופלטקה מדגיש בהרצאתו כי בעבר ואולי גם בהווה נדרשת מחוייבות ארגונית של המורה לעבודתו, אך הוראה טובה פירושה מחוייבות רגשית כלפי התלמידים. הרי מורה עוסק באינטראקציה עם אנשים , ולכן צריך להיות לו גם יכולת הקשבה לצרכים רגשיים של התלמידים.
הוראה עם להט רגשי Passionate teaching ))
? הוראה היא בעצם הסוג של Emotional labor כי המורה נדרש לנהל את רגשותיו (לא להביע כעס או סלידה כלפי תלמידיו, לחייך גם בימים שהוא בדיכאון, להסביר פנים גם להורים "מעצבנים").
? מורים מנהלים רגשות בזמנים של שינוי ארגוני, כניסה לתפקיד, משוחחים עם עמית מתסכל, או מתלהבים ממסיבה של ילדים
הדחקת רגשות
אבל הבעיה בבתי הספר היא שהמורים נקלעים למצב של הדחקת רגשות ((Winograd, 2003, p. 1668). ).
ביה"ס מנסה לתקנן ולווסת את רגשות המורה עפ"י התפיסה של Emotional labor, כלומר , לגלות רגשות עפ"י מדיניות ומידרג ( היררכיה) ביה"ס , כגון להבליג במיפגש עם הורים "מעצבנים" . להיות מתחשב עם תלמידים.
השפעת המגדר על ניהול רגשות
מה משפיע על על ניהול רגשות בהוראה ?
גורמים כמו כללים רגשיים , תרבות ההוראה ויותר מכל מגדר.
כלומר, עצם הלגיטמציה לדבר על רגשות מקורה בכניסת הנשים לעולם העבודה הבית ספרי בהיקפים שלא היו קיימים לפני 50 שנים.
נשים וגברים מגיבים אחרת לסוגיות רגשיות בניהול כיתה?
? יש לנו ציפיות שונות להבעת רגשות מגבר ומאישה.
? ממורות ביסודי מצפים להביע דאגה, חום, לתלמידיה הרכים.
? ממורות בעל יסודי מצפים לשלוט ברגשותיהן ולהגביל ביטויים רגשיים.
? גברים צריכים להתאים את עצמם לביטויים הרגשיים הנשיים
תרבות ההוראה
ניהול כיתה "נקבע" לא מעט על ידי תרבות ההוראה ומכאן שהבעת רגשות כחלק מניהול הכיתה היא תוצאה של אישיות המורה והתרבות של "חדר המורים".
? הבעת רגשות בהוראה היא תוצר של האישיות של המורה ושל תרבות ההוראה בה הוא חי ועובד (למשל, ביסודי יש יותר מקום לביטוי רגשי מאשר בתיכון).
? קודים פרופסיונאליים מחייבים את המורה לשמר יחסים טובים והוגנים עם התלמידים ולפתח דאגה כנה כלפיהם.
כללים רגשיים
? האחריותיות בחינוך משפיעה על עיצובם של כללים רגשיים בעבודת המורה (למשל, דרך אקלים מיטבי, מיצ"ב).
? יש לנו היום תפיסות של המורה כנותן שירות – זה אומר שעליו לחייך גם כשלא צריך, להתעלם מרגשות שליליים במקום לחנך את הילד.
? ישנה ירידה בכללים הרגשיים בעולם המערבי ועלייה במקום שניתן לאישיות המורה בניהול הרגשות בכיתה.
? השחיקה בהוראה כתוצאה מדרישות אין סופיות בימינו הופכת את המורה לחלק מ emotional labor המגיב רגשית בצורה אוטומטית ולא עניינית.
למה כדאי להביע רגשות חיוביים בשיעור , לשלוט ברגשות בחוכמה ?
המורה מוערך בשל מאמציו לדאוג לתלמידים
אבל יש לו גם דילמות, מתחים
השיח הרגשי בניהול כיתה
- הבעת רגשות חיוביים, דאגה, חמלה, התועלת : יצירת קשר רגשי עם תלמידים
- הבעת רגשות שליליים, כעס, הדחקה, הסכנה : שחיקה
חיוב המורים להביע רגשות מסוימים – דילמות ותהיות!
? האם ניתן לחייב מורים להביע רגשות מסוימים בשם האידיאולוגיה הניאו-ליבראלית הרואה בתלמיד לקוח?
? האם נרצה שמורים יהיו רגישים לצורכי התלמידים רק כדי שהוריהם ימשיכו להאמין שתדמית בית הספר גבוהה?
? האם זה מוסרי לבקש ממורה להביע רק רגשות חיוביים כלפי כיתתו גם עם תלמידיו מפריעים ומזלזלים בו כל הזמן?
? האם מורים חייבים להדחיק רגשות שליליים בניהול הכיתה רק כדי לשמור על שמו הטוב של בית הספר?
פרופסור יזהר אופלטקה מדגיש כי התשובה החד-משמעית על כל התהיות האלו היא לא!!
אבל מה – כן??
? כן לחוש חיבה כלפי ילד ודאגה לצרכיו כי הקשר הרגשי בין הילד לתלמיד הוא העומד בליבה של הוראה אפקטיבית (ולא בגלל שזה מה שהמנהל או משרד החינוך רוצה בימינו)!
? כן להביע התלהבות יתר ולא לדכא הבעת רגשות כי התלהבות מדבקת ומורה מתלהב מלהיב!
? אנו צריכים להעניק אוטונומיה רגשית למורה כדי שינהל את רגשותיו תוך כדי ניהול הכיתה – הוא צריך פשוט לעבור מניהול כיתה להנהגה רגשית שפירושה – לא רק הוראה יעילה בשיעור, אלא התחברות רגשית יעילה עם התלמידים.
ראה גם מאמרים נוספים בפורטל מס"ע באותו נושא:
yyya
לדעתי, אחד הקשיים שיש לגננת, ובכלל למורים הוא יכולת תיעול רגשות כלפי התלמידים ובמיוחד מולם. עניין הרגשות מצריך יכולת שליטה גבוהה מצד המורה. לטוב ולרע.אם אנחנו נחמדות מדי, הדבר יגרום להם לטשטוש הגבולות והם מיד חושבים שמותר להם. אם אנחנו רציניות מדי, הדבר גורם גם להם וגם לנו לריחוק זה מזה, ואז נוצרת אוירה לא נעימה בגן. מה שהכי קשה לי אישית הוא האידיליה- מציאת הקו הדק שבין שני מצבי הקיצון, ולהתנהג נכון בזמן הנכון: כשילד הרגיז אותי ואני כועסת עליו,, זה מצריך ממני כוחות מאוד גדולים לומר לעצמי באותו רגע מרגיז "סטופ, הוא לא מרגיז אותך אישית, הוא בודק גבולות, בודק עד לאן הוא יכול להגיע," למרות שהוא יודע מה מותר ומה לא, הוא לא יפסיק לבדוק ולמצוא פרצות. לפעמים נמאס לי להיות כזו "עמידה" ואני "מתרככת" ואז גם אני מרגישה שהגיע "זמן תשלום" והנה הם מתפרקים ואני צריכה שוב "לאסוף" אותם וזה קשה.לסיכום: אי אפשר להמנע משיתוף רגשות בעבודתנו, שהרי עם ילדים, עם בני אדם אנו עובדות, רק שלאט תמיד זה בא לטובה. חג אורים שמח לכולכן.
נושא רגשות המורה וההשפעה על תפקודו הוא נושא חשוב וטוב שחלה התפקחות בקרב אנשי אקדמיה וחינוך בעניין. חקר החינוך נוטה לרוב לחפש את הראציונאליות בחינוך ושם דגש יותר על היבטים פאדגוגיים ולרוב מתעלם מהיבטיים ארגוניים-סביבתיים, פסיכו-חברתיים וחלקם ברמת התפקוד של המורה היחידני או האפקטיביות הבית ספרית ככלל. על כך ועוד בבלוג שלי smadargg@blogspot.com
אני מחפשת מחקרים וחומרים בנושא של שליטה ברגשות של המורה כלפי התלמידים וכדומה והיה קשה לחי אם מישו מוכן לעזור לי במקורות אני מודה לו מהלב