הרטוריקה של המאמר המדעי
מאת: זהר לבנת
זהר לבנת
הרטוריקה של המאמר המדעי
הוצאת אוניברסיטת בר אילן 2010
המאמר המדעי הוא סוגה בעלת חשיבות רבה בקרב קהיליית השיח המדעית. השליטה בכתיבה המדעית היא מאבני היסוד להצלחתו של המדען-החוקר, שכן קידומו וביסוס מעמדו תלויים כמעט לחלוטין ביכולתו להעלות על הכתב ברציפות ובהתמדה את מחקריו ולהביא לידי פרסומם בכתבי עת נחשבים .
כיצד התפתחה סוגה זו? מהן המטרות שהחוקר מבקש להשיג באמצעותה וכיצד הן מושגות? מיהו `הדובר` במאמר המדעי? כיצד הוא יוצר איזון בין הדרישה לאובייקטיביות מדעית, לצניעות ולזהירות ובין הצורך לטעון את טענותיו בקול בהיר וסמכותי? כיצד הוא מבסס את המרחב המחקרי שבתוכו יוכל לטעון טענות חדשות?
ספר זה מציע תשובות לשאלות אלה ולשאלות נוספות. באמצעות ניתוח לשוני ורטורי של מאמרים מדעיים בעברית מתחקה המחברת אחר האסטרטגיות הלשוניות והרטוריות של כותבי המאמרים להשגת תכליתם העיקרית – להבטיח שהטענות החדשות תתקבלנה על דעת עמיתיהם ותהיינה ל`עובדה מדעית`, כלומר, לחלק ממאגר הידע הדיסציפלינרי המוסכם.
כיצד התפתחה סוגה זו? מהן המטרות שהחוקר מבקש להשיג באמצעותה וכיצד הן מושגות? מיהו `הדובר` במאמר המדעי? כיצד הוא יוצר איזון בין הדרישה לאובייקטיביות מדעית, לצניעות ולזהירות ובין הצורך לטעון את טענותיו בקול בהיר וסמכותי? כיצד הוא מבסס את המרחב המחקרי שבתוכו יוכל לטעון טענות חדשות?
ספר זה מציע תשובות לשאלות אלה ולשאלות נוספות. באמצעות ניתוח לשוני ורטורי של מאמרים מדעיים בעברית מתחקה המחברת אחר האסטרטגיות הלשוניות והרטוריות של כותבי המאמרים להשגת תכליתם העיקרית – להבטיח שהטענות החדשות תתקבלנה על דעת עמיתיהם ותהיינה ל`עובדה מדעית`, כלומר, לחלק ממאגר הידע הדיסציפלינרי המוסכם.
יש בספר כדי לתרום לפיתוח מודעות לכתיבה מדעית ולגישה ביקורתית כלפיה בחוג כותבי המאמרים וקהל קוראיהם. חוקרים בתחום הבלשנות, חקר השיח, הרטוריקה והארגומנטציה ימצאו בו דגם לניתוח רטורי שיטתי של סוגת שיח מסוימת. לסטודנטים ולחוקרים צעירים, העושים את צעדיהם הראשונים בכתיבה המדעית, עשוי הספר לשמש מורה נבוכים ומדריך להשתלבות בקהיליית השיח המדעית.
עדיין אין תגובות לפריט זה
yyya