הפדגוגיה וה-MOOCs: חלק 2
Larry Cuban, "MOOCs and Pedagogy (Part 2)", Larry Cuban on School Reform and Classroom Practice.
February 13, 2013.
המחבר, פרופסור לארי קובן, מטובי החוקרים בחינוך בעולם, ממשיך במאמר על ה-MOOCs (קורסים מקוונים הפתוחים למשתתפים רבים קורסים מקוונים רחבי היקף) בהשכלה הגבוהה ומתייחס לדברים שניתן ללמוד לגבי נושא זה:.
1. לפחות שלוש קבוצות של אקדמאים ויזמים הופיעו בדיון לגבי היתרונות של ה-MOOCs: תומכים, ספקנים, ומתנגדים.
התומכים כוללים את היזמים שנכנסו לאחרונה לתוך העולם של ה-MOOCs ואת האקדמאים שהתלהבו מהצעת המומחיות שלהם לאלפי סטודנטים בו זמנית לעומת הרצאה באולם למאות סטודנטים.
התומכים כוללים גם את אלה שעבדו זמן רב בלמידה מרחוק, בלמידה מקוונת ובגלגולים של קורסים מקוונים.
התומכים רואים ב- MOOCs כלי רב עוצמה שביכולתו לבצע שינויים מהותיים בארגון ובהעברה של השכלה גבוהה בעשור הבא.
2. הספקנים כוללים אקדמאים רבים שמטילים ספק בהנחה של למידה מקוונת בניגוד ללמידה פנים-אל-פנים בהרצאה באולמות ובסמינרים.
בסקר שנערך לאחרונה נמצא כי 60% מביעים "חשש יותר מאשר התרגשות לגבי הרחבת הקורסים המקוונים".
3. המתנגדים הם לעתים קרובות אקדמאים שמטילים ספק במהומה התקשורתית שמתרחשת סביב ה- MOOCs כמחולל מהפכה בהשכלה הגבוהה בעוד שהם רואים את היתרונות ואת החסרונות בלמידה הוירטואלית.
המתנגדים יודעים שבהשכלה הגבוהה המסורתית ההרצאות למאות תלמידי תואר ראשון, היוו עבור המכללות דרך לחסוך כסף ולא להגן על פרקטיקות כאלה.
אבל הם גם רואים כיצד השילובים של פרקטיקות הוראה עשויים להיות עליונים יותר מבחינה פדגוגית להרצאות חיות, לקטעי וידאו ולהדגמות.
2. ה- MOOCs מעביר קורס מקוון לסטודנטים אבל המורה מלמד את הקורס. מה שהסטודנטים לומדים תלוי בחלקו במה שהמורה מלמד. העברה מקוונת של הוראה אינה דומה לפדגוגיה ואינה זהה ללמידה של הסטודנט.
המחבר מבקש להבחין בין הפצת הקורס להוראת הקורס. הוא מתייחס לדבריו של ריצארד קלארק (Richard Clark), שטען כי מחשבים אישיים, מחשבים ניידים, טאבלטים וסמארטפונים והוראה מקוונת הם אמצעי להעברת הוראה ולא שיטות הוראה.
בשיטות הוראה הכוונה לפרקטיקות , כגון: שאלת שאלות, מתן דוגמאות, הרצאה, דיון מודרך, למידה שיתופית, הוראה פרטנית ועוד.
חיבור ה- MOOCs לשיטות למידה מטעה פרופסורים, סטודנטים ואת הציבור לגבי מה שהמורים מלמדים ולגבי מה שהסטודנטים לומדים.
קישור למאמר באנגלית
ראה גם :
האישה שקיבלה אתכם לסטנפורד
הפרופסורים שמלמדים בקורסים אקדמיים מתוקשבים רבי-משתתפים מסוג MOOC
לקחים מהשתתפות בקורס מקוון פתוח רב- שותפים –קורס מפר"ש ( דלית לוי , מכללת סמינר הקיבוצים)
מאמרים נוספים של המחבר , פרופסור לארי קובן , בפורטל מס"ע