הסרת מכשולים העומדים בפני מורים בשנת עבודתם הראשונה: מה צריך לעשות בתוכניות הכשרה?

מקור:
Breaking down barriers for 1st-year teachers: What teacher preparation programs can do, Journal of Early Childhood Teacher Education, 29, pp. 30-44.
 
המאמר תורגם, סוכם ומערך ע"י ד"ר פנינה כץ, מכון מופ"ת
 
מבוא
מורים מתחילים רבים עומדים מול הסתירה בין דרכי הוראה ממוקדות-לומד, שבגיל הרך מתבטאות בעיקר בהוראה תוך משחק, אותן למדו בתוכניות ההכשרה לבין מציאות ההוראה הקיימת בשדה. כתוצאה מלחצים חיצוניים עוברים המורים לפרקטיקות הנהוגות בשדה שבו נקלטו לעבודה, למרות התמיכה וההדרכה שהם מקבלים מחונכים ו/או מאחרים (Ginsburg, 2006).
שני המרכיבים הקריטיים שצריכים להתקיים כדי שסביבת הלמידה תהלום את הצרכים ההתפתחותיים של הילדים הם: שילוב מרכזים בכיתה וקיום הפסקות לאורך יום הלימודים. המרכזים ממוקמים בחלל הכיתה ומוקדשים לנושא זה או אחר, ובהם הלומדים בוחרים להשתתף בפעילויות השונות, לעבוד עם חברים ולחקור באופן פעיל רעיונות ומושגים חדשים (Bottini & Grossman, 2005). ההפסקות, שהן זמן פנוי לא מובנה, מאפשרות פסק זמן מהעשייה האקדמית ומזמנות לילדים קיום אינטראקציות ביניהם ופיתוח כישורים חברתיים חיוניים ( (Pellegrini & Bohn, 2000
 
גורמים המעכבים בנייה של סביבה למידה הולמת מבחינה התפתחותית
הלחצים להורות בצורה מובנית, שבפניהם עומדים לרוב המורים המתחילים מותירים רק מעט זמן במשך היום למשחק, מצב שיש כדי לפגום בלמידה בגיל הרך. כשהם עומדים בפני מדיניות בית ספר שמגבילה הפסקות, עבודה במרכזי פעילות והיבטים אחרים של הוראה בדרך המשחק נוצרת הדילמה בין הוראה לפי מה שטוב ביותר לילדים ולפי מה שלמדו בתוכניות ההכשרה לבין כניעה לתרבות בית הספר ((Bender, 2005. בשנה הראשונה קשה להם במיוחד לנווט את דרכם ומהלכיהם בתרבות בית הספר ולהסתגל ליחסים חברתיים חדשים עם מורים עמיתים, עם חונכים, עם תלמידים ועם מנהלים (Quinn & Andrews, 2004). כתוצאה מכך הם עלולים להיקלע למשבר של ביטחון עצמי. הדבר קורה אם מורים ותיקים והורים מציבים בפניהם שאלות על ההוראה בדרך של משחק כסביבת למידה ואם הם אינם רואים בעיה בשיטת ההוראה הקיימת הבוחנת (מקיימת מבחנים) ילדים (Schroeder, 2007).
 
מה צריכים מורי מורים לעשות לנוכח מציאות זו?
שאלות המחקר המוצג במאמר היו:
1. מה מונע חלק מהמורים המתחילים מליישם קוריקולום מתאים מבחינה התפתחותית לתלמידיהם?
2. כיצד ניתן להכין את המורים המתחילים בצורה טובה יותר לאתגרים שיעמדו בפניהם בתחילת ההוראה?
אוכלוסיה: 61 מורות שהתמחו בגיל הרך.
הליך: סקר מקוון שכלל 27 שאלות פתוחות וסגורות בסולם ליקרט ורב-בררתיות. בנוסף נעשו תצפיות בשש כיתות וקבוצת מיקוד. המאמר כולל כנספחים את כל שאלות הסקר ודוגמת טבלה להנחיית התצפיות.
 
ממצאים
הסקר, קבוצת המיקוד והתצפיות תיעדו כיצד אילוצים ומכשולים עלולים למנוע ממורים מתחילים ללמד בדרך שבה הם הוכשרו. הממצאים גם נתנו תובנות לגבי השאלה: מה תורם לביטחונם העצמי כמורים? מניתוח התשובות עלו שמונה קטגוריות של גורמים מעכבים:
1. דרישות הקוריקולום הארצי/המחוזי (למידה למבחן);
2. חוסר זמן;
3. רעיון ההוראה באמצעות משחק בגיל הרך;
4. ניהול כיתה;
5. הענשה ע"י ביטול הפסקות;
6. הגדרות שונות למרכזי למידה;
7. הצורך בתמיכה;
8. ביטחון עצמי/אמון.
הממצאים מראים שביטחון עצמי גדול יותר עשוי להעצים מורים בבניית סביבת הלימודים המתאימה. מערכות תמיכה חזקות ותוכניות הכשרה איכותיות עשויות לתרום משמעותית לביטחון העצמי ומכאן - להפעלת דרכי ההוראה המתאימות.
 
השתמעויות להכשרה
על תוכניות הכשרה לספק לסטודנטים מגוון של התנסויות מגוונות ורלוונטיות במגוון בתי ספר כדי להכינם לעולם האמיתי של ההוראה ולחזק את ביטחונם העצמי לנסות ולהפעיל את מה שלמדו.
תוכניות הכשרה איכותיות צריכות לשלב ביקורים בקהיליות בתי ספר, קבוצות תמיכה של עמיתים, היכרות עם מנהלים ועבודה עם חונכים (Cookson, 2007; Renwick, 2007).
ניתן גם לקיים פנל של מורים מתחילים כמרכיב של תוכנית הכשרה כדי לספק למתכשרים הזדמנות לשאול עמיתים על מציאות השנה הראשונה.
יותר מכך, על תוכניות הכשרה להכיר בכך שהשנה הראשונה היא שנה מרובת אתגרים ולכן יש לצייד את המתכשרים במידע באורח חיובי כדי לחזקם להיות בטוחים בעצמם ויעילים בהוראה לה הוכשרו.
 
אסטרטגיות למורים מתחילים
להלן שורה של המלצות למורים בשנה הראשונה:
א.               הכירו את התלמידים ואת הקהילה מהיום הראשון ואף לפני כן באמצעות פעילויות של בניית צוות, מכתבים לבתים וסקר-הורים.
ב.                בנו קשר עם הורים באמצעות דרכי תקשורת חיוביות כבר מתחילת השנה,
ג.                הכירו את קווי מדיניות בית הספר כדי שתוכלו להצליח בעבודה בתוך המערכת,
ד.                ישמו תוכנית עקבית לניהול כיתה מתחילת השנה,
ה.               היו נכונים לעמוד בביקורת בונה וללמוד ממשובים שתקבלו,
ו.                 היו פתוחים וגמישים בעומדכם מול שינויים,
ז.                חישבו על מה שמצליח בכיתותיכם כמו גם על מה שנכשל,
ח.               תיהנו מתלמידיכם!
 
ביבליוגרפיה
Bender, Y. (2005). Reassurance as insurance, Reading today, 23(1).
Bottini, M., & Grossman, S. (2005). Center-based teaching and children's learning: The effects of learning centers on young children's growth and development, Childhood Education, 8(5).
Cookson, P.W. (2007). Supporting new teachers, Teaching Pre-K-8, 37(5).
Ginsburg, K. (2006). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds, American Academy of Pediatrics, Clinical Report, 1-32.
Pellegrini, A. D., & Bohn, C.M. (2005). The role of recess in children's cognitive performance and school adjustment, Educational Researcher, 34(1).
Quinn, R. J., & Andrews, B. D.  (2004). The struggle of first year teachers: Investigating support mechanisms, Clearing House, 77(4).
Renwick, L. (2007). Keeping new teachers happy, District Administration, 43(1).
Schroeder, K. (2007). Education news and brief, The Education Digest, 72(5).
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

ביבליוגרפיה
Bender, Y. (2005). Reassurance as insurance, Reading today, 23(1).
Bottini, M., & Grossman, S. (2005). Center-based teaching and children’s learning: The effects of learning centers on young children’s growth and development, Childhood Education, 8(5).
Cookson, P.W. (2007). Supporting new teachers, Teaching Pre-K-8, 37(5).
Ginsburg, K. (2006). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds, American Academy of Pediatrics, Clinical Report, 1-32.
Pellegrini, A. D., & Bohn, C.M. (2005). The role of recess in children’s cognitive performance and school adjustment, Educational Researcher, 34(1).
Quinn, R. J., & Andrews, B. D.  (2004). The struggle of first year teachers: Investigating support mechanisms, Clearing House, 77(4).
Renwick, L. (2007). Keeping new teachers happy, District Administration, 43(1).
Schroeder, K. (2007). Education news and brief, The Education Digest, 72(5).

yyya