המפתח להצלחה: עידוד לעבודה קשה

  מאת: נאוה דקל , "הד החינוך" יוני 2010 , ע"ע 112-115 .
פרופסור קרול דואק , מהחוקרות המובילות בעולם בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית, מסבירה בראיון להד החינוך מדוע מתן שבחים לא מועיל לילדים. "שבחים לא מבוקרים", היא מסבירה , מייצרים תלות בשבחים ופוגעים בנכונות לעבוד קשה ולחתור בעקשנות למטרה" . 
פרופסור דואק היא אחת החוקרות המובילות בפסיכולוגיה התפתחותית, ולמחקריה השפעות ישירות ופוריות מאד על החינוך ( ספרה "כוחה של נחישות" ראה אור בעברית ב2008 בהוצאת כתר) . התרומה העיקרית של פרופסור דואק לחינוך היא בתחום המכונה "תיאוריית ייחוס" . התחום חוקר את תיאוריית הייחוס של תלמידים- את הגורמים שתלמידים מיחסים להם את הכישלונות ואת ההצלחות שלהם. דואק פיתחה תיאוריה מקורית על תיאוריית הייחוס, והיא מיושמת  בכיתות רבות בארצות הברית.
בהרצאתה בכנס הבין-לאומי הראשון של המכון לפסיכולוגיה חיובית בחינוך  במרכז הבין-תחומי בהרצלייה שנערך באפריל 2010 היא הסבירה את ההבחנה שעליה מתבססת התיאוריה שלה – בין  דפוס חשיבה מקובע לדפוס חשיבה מתפתח. בדפוס הראשון תלמידים תופסים את התבונה ושאר התכונות שלהם כישויות קבועות, ובשני הם רואים בהם ישויות גמישות ומתפתחות. תפיסות אלו  משפיעות על אופני הלמידה של התלמידים ועל כל היבט של חייהם. המשימה של דואק- ושל המחנכים המבקשים להפוך תלמידים טובים פחות ולתלמידים טובים ביותר- היא לגרום לתלמידים לחשוב בדפוס חשיבה מתפתח. דואק טוענת שהמפתח לכך הוא הימנעות משיפוט תלמידים ומתן עידוד לעבודה קשה ולמאמץ.
מה מורים יכולים לעשות כדי לעזור לתלמידיהם להתאמץ ולעבוד קשה ?
כשמתחילים ללמוד חומר חדש, חשוב שמורים יאמרו שכל אחד יכול ללמוד אותו. . אבל צריך להסביר לילדים שזהו תהליך והמהירות אינה קובעת. צריך ללמד ילדים שזה בסדר לטעות, אבל להסביר להם מה הטעות שעשו. אנחנו המבוגרים צריכים להיות מודעים לכך שהרבה מהדברים אנחנו עושים הופכים את הילדים "ללא לומדים" . המשובים שמבוגרים נותנים לילדים גורמים להם להתרכז בחשיבה כיצד להיראות חכמים ולהסתיר את הטעויות שלהם, ולא איך באמת ללמוד. כך אנחנו מייצרים ילדים עם חשיבה מקובעת. המבוגרים צריכים להחמיא לילדים על דבקות במטרה ועל הדרך שהם עושים ולא על האישיות שלהם.
צריך לשנות בכיוון זה גם את גישת ההורים
 בוודאי. צריך לחנך את ההורים ולגרום להם להפסיק לתת לילדיהם מחמאות. הורים כיום הפסיקו לבקר את מעשי ילדיהם והתוצאה היא שהילדים אינם נוטים לקבל אחריות על שגיאותיהם. ההורים גדלו על התיאוריה שצריך רק לשבח את התלמידים. לכן יש ללמד אותם מחדש איך לגדל ילדים אחראים ובעלי דפוס חשיבה מתפתח. התפיסה שמוטיבציה והערכה עצמית מתחזקות עם מתן שבחים לילדים על היותם חכמים ומוכשרים השיגה תוצאה הפוכה: היא גרמה לילדים להיות פסיביים וחסרי ביטחון.
דיברת על צורך בשינוי תרבותי . החברה המערבית אמרת, סוגדת לביצועים מהירים ולא מעמיקים במקום לכבד תהליכים עמוקים ואטיים.
"התרבות המערבית אכן מעבירה את המסר שלא צריך לעבוד קשה. כאשר ההורים אומרים לילדים שהם נהדרים הם גורמים להם לחשוב שהם יכולים להצליח בקלות. יצרנו ילדים שבירים ופגיעים כי חשבנו שעידוד יחזק הביטחון העצמי שלהם, אך קרה בדיוק ההפך. מחקרים שלי ואחרים מראים ששבחים לא מבוקרים מייצרים תלות בשבחים ופוגעים בנכונות לעבוד קשה ולחתור בעקשנות למטרה. לעומת זאת, הורים שנתנו חיזוקים לילדיהם על עבודה קשה וחתירה עקשנית טיפחו ילדים בטוחים יותר בעצמם ושמחים יותר ".
פרופסור דואק ותלמידיה מקיימים סדנאות המכוונות לפיתוח דפוס חשיבה מתפתח. בסדנאות אלה מנסים המנחים להעביר לתלמידיהם דימוי של המוח כאיבר גמיש ומתפתח. לאחרונה פיתחה פרופסור דואק תוכנת מחשב בשם  Brainology המלמדת תלמידים לחשוב שהם יכולים לפתח את המוח והאינטליגנציה שלהם. "כשהם מבינים שהיכולות שלהם תלויות בהם", אומרת דואק, "המוטיבציה שלהם מתגברת והם משקיעים יותר בלימודים . "בינתיים ניסינו את התוכנה בעשרים בתי ספר בניו יורק והתוצאות היו חיוביות." . 
ראה גם :
The Effort Effect
According to a Stanford psychologist, you’ll reach new heights if you learn to embrace the occasional tumble. Link
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya