המוח הלומד בכיתה

  
 
מקור וקרדיט :
 קובי גוטרמן . "המוח הלומד בכיתה" , הד החינוך , אוקטובר 2009 , גיליון מס' 01, אוקטובר 2009 . כרך פ"ד , ע"ע 72-74
מה יכולה להיות תרומתו של חקר המוח להוראה טובה – הוראה המניעה ללמידה ומשפרת את הישגי התלמידים? ובכן, לחקר המוח יש מסר חינוכי מובהק: התכונה המהותית של המוח היא יכולתו להשתנות, והוא משתנה (גם) בעקבות ההוראה בבית הספר. אנחנו, המורים, יכולים לעצב במידה רבה את מוחותיהם של תלמידינו ובה בעת גם את שלנו.
הלמידה מושפעת מגורמים שונים – רגשיים, שכליים, חברתיים, בריאותיים ועוד; היא מושפעת גם מהוראה. ההוראה עצמה מושפעת מגורמים שונים; עדיין לא מהממצאים של חקר המוח. הממצאים של חקר המוח עוד לא הגיעו להוראה בכיתות. אנו יכולים לגוון ולייעל את ההוראה בכיתות אם נתאים אותה לממצאים של חקר המוח. בסופו של דבר המפגש בין מורה לתלמידים הוא מפגש של מוחות.
מבחינת הידע החינוכי, חקר המוח הוא תחום חשוב ומרתק משום שהוא מאשש חלק ממנו ומפריך חלק אחר. הממצאים של חקר המוח מחזקים תיאוריות חינוכיות אחדות ומערערים אחרות. התעלמותם של אנשי חינוך מהתגליות החדשות על מבנה המוח ופעולתו כמוה כהתעלמות מהתגליות וההמצאות של הרפואה, הפיזיקה או הטכנולוגיה. אריק ג'נסן [ראו מאמר שלו בגיליון זה] טוען, ובצדק, ששיתוף פעולה בין חוקרי מוח, חוקרי חינוך ומורים יביא לשינויים תיאורטיים ופרקטיים מרחיקי לכת בתחום החינוך. אנו זקוקים אפוא ליצירתו של תחום חדש – לסינתזה בין ניורולוגיה לפדגוגיה.
עלינו, אנשי החינוך, להחליף את העמדה הפסיבית שלנו ביחס לחקר המוח – “בואו נראה מה יש לחקר המוח להציע לנו", בעמדה אקטיבית – “בואו נראה כיצד נוכל ליישם ממצאים רלוונטיים של חקר המוח בהוראה". להלן 11 הצעות ליישומים כאלה. הפיסקה הראשונה מתארת ממצא של חקר המוח; הפיסקה השנייה מחלצת מממצא זה הנחיה כללית להוראה; הפיסקה השלישית פורטת את ההנחיה הכללית ל"טיפ" מעשי בכיתה.
 
1 כל מוח מאורגן בדרך ייחודית
אצל כל בני האדם פועלות אותן מערכות פיזיולוגיות וניורולוגיות, אולם בני אדם שונים זה מזה מבחינה גנטית ומבחינת הסביבה שבה גדלו והתחנכו. השוני גדל ככל שהם לומדים יותר; הייחוד של כל אדם נעשה מובהק יותר ככל שהוא מתפתח.
הנחיה כללית להוראה. כיוון שמוחותיהם של התלמידים שונים זה מזה יש לאפשר להם מרחבי בחירה בהתאם לייחוד המוחי שלהם. כמו כן יש לגוון את אמצעי ההוראה כדי להניע מוחות שונים ללמידה.
טיפ לכיתה. קצרו את זמן ההקניה – את ההרצאה האחידה לכלל התלמידים. גוונו את פעולות ההוראה שלכם: אפשרו לתלמידים לדון, להתווכח, ליצור, לביים, להציג, לתכנן, לבצע ולהוציא לפועל את תהליך הלמידה.
 
2 אנו חושבים על דבר אחד בלבד, אך המוח הוא מעבד מקבילי
מחשבות, דמיון, רגשות ותפיסות פועלים באופן מקביל והדדי במוחו של הלומד. וכן, המוח מושפע ממוחותיהם של אחרים ומשפיע עליהם.
הנחיה כללית להוראה. כדי להפעיל את הממדים השונים של מוחות התלמידים – מחשבות, דמיון, רגשות ותפיסות – יש לגוון את דרכי ההוראה ולספק גירויים לכל “ערוצי" המוח. יש לייצר אינטראקציות בין יחידים וקבוצות כדי לאפשר השפעה הדדית ממריצה.
טיפ לכיתה. השתמשו בלוח, בפוסטרים, בווידאו, במצגות מולטימדיה. סמנו והדגימו באצבעות, ציירו באוויר, הצביעו על הראש כשאתם אומרים “בבקשה לחשוב" או “בבקשה להיזכר", הרימו את היד כהדגמה לדרך שבה אתם מבקשים תשובה, היו ברורים בהנחיות, בקשו מתלמידים להדגים את רעיונותיהם. כמו כן “אפשרו" למידה קבוצתית וספקו תנאים לקיומם של יחסי גומלין בין התלמידים.
 
3החיפוש אחר משמעות הוא מולד
הצורך שלנו להבין את הסביבה שבה אנו פועלים וחיים, לתת לה משמעות ולהתנהג בהתאם לכך הוא אוטומטי. החתירה להבנה ולמשמעות היא חתירה להישרדות, והיא מאפיין בסיסי של המוח האנושי. החתירה להבנה ולמשמעות אינה ניתנת לעצירה, רק לתיעול ולמיקוד.
הנחיה כללית להוראה. הסביבה הלימודית צריכה לספק יציבות ולייצר תחושה של ביטחון. מכאן החשיבות של שמירה על שגרה. באותה עת יש לספק לתלמידים עניין ואתגר, כלומר “לטלטל" מדי פעם את השגרה. שיעורים טובים מאזנים בין שגרה בטוחה לבין הפרה שלה באמצעות זימון אפשרויות חדשות.
טיפ לכיתה: שמרו על דפוסי התנהגות קבועים. החלפת מקומות של תלמידים בכיתה, למשל, צריכה להיעשות בתום יחידת לימוד ולא להיות עונש על הפרעה. התחילו כל שיעור בדפוס קבוע של “מוכנות ללמידה"; אמרו: “מחברת, ספר וכלי כתיבה מוכנים בקצה השולחן". אחר כך פתחו בדפוס קבוע של “אִתגור": תנו לתלמידים בתחילת כל שיעור מטלה מאתגרת חשיבה או זיכרון הקשורה לידע נרכש או התנסות כלשהי מחייהם.
 
4 המוח מחפש מבנים כוללים
בחתירתו להבנה ולמשמעות המוח תר אחר תבניות או מבנים כוללים שבמסגרתם פרטי מידע או עובדות מקבלים מובן. המוח אוהב הכללות (קטגוריות, מושגים) ומתעב פיסות מידע שרירותיות; הוא מחפש מידע שנובע מידע קודם או עולה בקנה אחד עם ידע קודם.
הנחיה כללית להוראה. הוראה תואמת מוח עוסקת ברעיונות כוללים המתחברים לידע קודם של התלמידים. הוראה טובה גורמת לתלמידים להבין את משמעותו של פריט מידע עקב מיקומו בהקשר וקישורו לידע קודם של התלמידים.
טיפ לכיתה: אל תהססו “לסטות" לנושאים שתלמידים מעלים מתוך עולמם. ה"סטיות" של התלמידים הן לעתים קרובות הדרך שלהם להתחבר לנושא ולתת לו משמעות. שאלו “מה זה מזכיר לכם?", קבלו כל תשובה ו"רוצו" אִתה.
 
5 הקישורים במוח כוללים את הפעלת כל החושים ובמיוחד את חוש הראייה וחוש השמיעה
איננו לומדים רק באמצעות חוש אחד אלא באמצעות כל החושים. הטענה שיש סגנונות למידה ייחודיים – סגנון חזותי, סגנון שמיעתי, סגנון חושני וכו' – אינה משקפת את הדרך שבה המוח לומד. המוח משלב בין כל הסגנונות בדרך המיטבית ביותר.
הנחיה להוראה. היזהרו מתיוג התלמידים על פי סגנון הלמידה שלהם והימנעו ממשפטים כגון “הוא לומד טוב בעזרת עבודה עם הידיים". כל התלמידים לומדים בכל הסגנונות ועם כל החושים. פנייה לכל ערוצי הקלט בעת ובעונה אחת מייעלת את ההוראה והלמידה.
טיפ לכיתה: הפעילו את כל החושים של כל התלמידים. במקום הוראה פרונטלית חד־ממדית, אפשרו לתלמידים להתנסות, ליצור, לצייר, לכייר, להכין מיצגים. קיימו ימי שיא והזמינו אליהם הורים ואורחים אחרים.
 
6 הפלסטיות של המוח מאפשרת לעצב ולארגן מחדש את הרשתות העצביות במוח
גמישות – תכונתו המהותית של המוח – היא יכולתו של המוח לארגן מחדש את עצמו בעזרת יצירת קשרים עצביים חדשים (סינפסות) לאורך כל החיים. גמישות זו מאפשרת לנוירונים (תאי העצב) במוח ליצור קשרים חדשים ולהתאים את פעילותם למצבים חדשים או לשינויים בסביבתם. גמישותו של המוח באה לידי ביטוי הן בייצור סינפסות והן בתחזוקת הקשרים הקיימים.
הנחיה כללית להוראה. תרגולים וחזרות מחזקים את הקשרים בין תאי המוח. הקשרים שמקבלים גירוי בתדירות גבוהה ביותר מתעבּים ומתכסים בציפוי מיאלין, ובעקבות זאת מתפקדים ביעילות רבה יותר. גירויים חוזרים ונשנים גורמים לכל תא עצב (נוירון) ליצור גירוי לתאי העצב השכנים לו. על רקע זה יש לאמץ אסטרטגיות הוראה שמטרתן לחזק את הזיכרון וליצור גירויים שיחזקו רשתות עצביות קוגניטיביות.
טיפ לכיתה: ערכו חזרות במהלך ההוראה כדי לספק גירויים חוזרים ונשנים באותן רשתות עצביות המכילות את המידע הנלמד. שינון (פעולה מושמצת בימינו) הוא דרך אחת לעשות זאת. “התקיפו" את הנושא מזוויות שונות, הציגו אותו בדרכים מגוונות, חברו אותו לנושאים אחרים. התחילו את השיעור בזמן וסיימו בזמן. נצלו את המרב מהזמן המוקדש להוראה ולמידה. זמן זה מאפשר חזרות וחיזוק של ההקשרים.
 
7 המוח קולט את המודע באותה רמה שבה הוא קולט את הלא מודע
הלמידה כוללת תהליכים מודעים ולא מודעים. רבים מתהליכי הלמידה שלנו מתקיימים ברמת הלא מודע. אנו לומדים הרבה יותר משאנחנו מזהים או יודעים ברמת המודעות. ההתנסויות שלנו נעשות חלק מהידע הקודם שלנו הן בהכרה והן בתת־הכרה.
הנחיה כללית להוראה. חלק חשוב מהלמידה אינו בא לביטוי מיד לאחר ההוראה, אלא מתפתח בתהליך ובזמן מאוחרים יותר. יש לאפשר למוח זמן עיבוד כחלק מובנה וחיוני בלמידה. במקרים רבים מדי המאמץ הרב המושקע בהוראה ובלמידה מתבזבז משום שאיננו מספקים לתלמידים את הזמן הנדרש לעיבוד ההתנסויות בכיתה או את הזמן לקיום תהליכים רפלקטיביים על הלמידה.
טיפ לכיתה: תנו לחשיבה זמן; אל תאיצו בה. המתינו בסבלנות לקבלת תשובה לשאלה ששאלתם. הקטינו את מספר השאלות שאתם ממטירים על התלמידים ואפשרו יותר דיונים ועבודה עצמית. להוראה סמויה יש השפעה גדולה יותר מלהוראה גלויה; התנהגויות הוראה שלכם נקלטות אצל הלומדים ומשפיעות עליהם.
 
8 זיכרונות שונים מאוחסנים באונות שונות
זיכרונות חושיים מאוחסנים באונה הקולטת את הקלט החושי. לדוגמה, זיכרונות חזותיים מאוחסנים באונות העורפיות; זיכרונות שמיעתיים מאוחסנים באונות הצדע; חוויות וזיכרונות של חוש המישוש מאוחסנים באונת הקדקוד. במוחנו יש ערוצי זיכרון שאינם דורשים שינון ומאפשרים גישה מהירה לזיכרונות קיימים. זיכרונות אלה נמצאים תמיד ברמה גבוהה של מעורבות ולעולם אינם אוזלים. מערכות זיכרון אחרות מאורגנות כך שהן מחייבות גירוי לצורך שליפה מהזיכרון. הדרכים השונות לארגון הזיכרון מאוחסנות במוחנו, אולם כל אחת עושה שימוש בנתיבי מידע אחרים.
הנחיה כללית להוראה. כדי לעשות שימוש יעיל במערכות הזיכרון ולהעביר אותן ממצב תרדמה למצב פעילות יום יומי רצוי להשתמש בעוגני למידה. עוגנים כאלה יכולים להיות מוצגים או דבורים. אפשר להתחיל את השיעור ב"הטלת עוגן" ולהזכיר לתלמידים במה עסקו בשיעורים הקודמים. לשינון, כפי שכבר אמרנו, אפקט חיובי על חיזוק קשרים ברשתות נוירונים. רצוי להשתמש בסגנונות הוראה מגוונים ובדוגמאות מעולמם של התלמידים כדי לקלוע לכמה שיותר סגנונות למידה.
טיפ לכיתה. בקשו מהתלמידים להעלות דוגמאות שלהם המתאימות לנושאים הנידונים בכיתה. אם תשובה נראית לכם מנותקת מהקשר, בקשו הסבר נוסף. שאלו: “איך זה קשור?", בקשו: “את יכולה להסביר זאת שנית, לא בטוח שהבנתי את כוונתך". בקשו מהתלמידים להכין מצגות, מיצגים או כל דרך אחרת שבה יהיו שותפים להוראה בכיתה וכך גם ללמידה. ההכנה היא גירוי להפעלת הזיכרונות. הימנעו מלפנות לתלמידים בשאלה: “מי זוכר...?". אם ברצונכם שתלמידים יזכרו, הזכירו אתם את מה שחשוב בעיניכם. שאלות חשיבה והבנה יכוונו את התלמידים להיעזר במידע שנלמד, וכך הן ישיגו את המטרה.
 
9 למידה מערבת את מכלול הפיזיולוגיה של הלומד
למידה היא תהליך טבעי כמו נשימה. מוחנו מקושר בצפיפות במיליוני קשרים ואנו מנצלים קשרים אלה כדי לאפשר לו לתפקד בעולם מורכב. לחץ ואיומים משפיעים על המוח אחרת מאתגר, שלווה, שיעמום, שמחה וסיפוק. חלק ניכר מהחיווט במוח מושפע מההתנסויות שלנו בבית הספר.
הנחיה כללית להוראה. כל מה שמשפיע על התפקוד הפיזי שלנו משפיע על יכולתנו ללמוד. ניהול מצבי לחץ, תזונה, פעילות גופנית ומנוחה ותחומים אחרים הקשורים לבריאותנו חייבים להיות משולבים בתהליכי ההוראה והלמידה. לדוגמה, תלמידים צריכים לשתות בין שש לשמונה כוסות מים במהלך יום הלימודים כדי להרוות את המוח. דוגמה אחרת היא התחלת יום הלימודים בשעה מאוחרת יותר למתבגרים. מכיוון שמתבגרים נרדמים בשעות מאוחרות, הם אינם מקבלים את שעות השינה שהם זקוקים להן ואינם ערניים דיים במהלך יום הלימודים.
טיפ לכיתה. עשו הפסקות יזומות לריענון. בקשו מהתלמידים לקום, להתמתח ולשבת. שאלו אותם אם שתו מספיק, עקבו אחר הרכב ארוחת העשר שלהם. בכל מקרה אין לשלול הפסקות מתלמידים. ההפסקה היא זמן טוב לגיבוש משמעויות שנלמדו בשיעור והיא חלק הכרחי מתהליך הלמידה. הימנעו מנזיפות והטפות מוסר. אתרו את העוצמות של תלמידיכם וחזקו אותם. “תפסו" אותם בהצלחותיהם ושבחו אותם.
 
10 המוח לומד היטב - מבין וזוכר - כאשר הלמידה אותנטית
שפת אם, למשל, נלמדת באופן אותנטי, כלומר באמצעות התנסות ישירה ביחסי גומלין עם הסביבה. השפה מעוצבת באמצעות “מפגש" בין תהליכים פנימיים ובין אינטראקציות עם הסביבה. התנסויות ישירות ויום יומיות תומכות בלמידה ובהוראה.
הנחיה כללית להוראה. מורים צריכים להשתמש בפעילויות אותנטיות – טיולים, הפקת אירועים שונים, השתתפות באירועים, עבודה על פרויקטים וכו'. שיעורים פרונטליים צריכים להיות רק אמצעי אחד מאמצעי ההוראה.
טיפ לכיתה. צאו מגבולות הכיתה או הרחיבו אותם. למשל, במקום לשלוח את התלמידים הביתה עם מטלות שונות (שיעורי בית, התכוננות לבחינה, עבודת חקר וכו'), תנו להם לעבוד על המטלות הללו בכיתה עצמה.
 
11 רגשות מניעים למידה - אתגרים מקדמים אותה; איומים מגבילים אותה
המוח מרחיב את הקשרים הסינאפטיים (קשרים המעלים את יכולת החשיבה והזיכרון) כאשר אנו מעודדים אותו להסתכן (סיכונים מחושבים). לעומת זאת איומים וחרדה מפני כישלון מחלישים את הפעילות המוחית המאפשרת למידה. רגשות משפיעים על כל מה שאנו לומדים ומארגנים את מה שאנו לומדים. רגשות ומחשבות מעוצבים הדדית ואינם ניתנים להפרדה.
הנחיה כללית להוראה. על המורים להבין כי רגשות הם חלק מהותי של החשיבה והם קובעים את רמת המעורבות בלמידה. התמיכה הרגשית שהתלמידים מקבלים מהמורים חיונית לעוצמת הלמידה שלהם. אינטראקציות בכיתה ומחוצה לה משפיעות השפעה מכרעת על נכונותם של התלמידים “להיכנס" ללמידה.
טיפ לכיתה. שימו לב ל"מצב הרוח" בכיתה, לאקלים הרגשי השורר בה. היו ערים למצבים חברתיים בכיתה ומחוצה לה. שימו לב למצב הרגשי שהתלמידים מביאים מהבית ולוקחים אליו. תמכו בתלמידים מבחינה רגשית; שדרו להם קבלה והערכה – לצד ביקורת כשצריך.
ההוראה של רוב המורים תואמת מוח, אך באופן אינטואיטיבי בלבד ולא באופן מודע על בסיס ידע מתאים. הוראה תואמת מוח מושכלת היא השלב הבא שאליו צריכה ההוראה להגיע.
 
מקורות
 
גוטרמן, י', 2008. "כל הכיתה כל הזמן", הד החינוך 7, אוגוסט 2008: 38–44.
Cardellichio, T., Field, W., “Seven Strategies That Encourage Neural Branching", Educational Leadership 54 (6): 33-36.
Geake, J., 2008. “Neuromythologies in Education", Educational Research 50 (2): 123-133.
Jensen, E., 1997. Brain Compatible Strategies, Turning Point Publishing. ----, 1998. Teaching with the Brain in Mind, ASCD.
Sprenger, M., 1999. Learning and Memory – The Brain in Action, ASCD.
Sylvester, R., 2000. Celebration of Neurons, ASCD.
Westwater, A., and P. Wolfe, 2000. “The Brain-Compatible Curriculum", Educational Leadership 58 (3): 49-52.
Willis, J., 2008. “Building a Bridge From Neuroscience to The Classroom", Phi Delta Kappan 89 (6): 424-428.
Wolfe, P., 2001. Brain Matters – Translating Research into Classroom Practice, ASCD
 

    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    מסכימה בהחלט עם הכתוב. הוראה תואמת מח מושכלת ומודעת עשויה לקדם את הלמידה ואת אקלים הכיתה.
    אכן, אנו המורות פועלות כך באופן אינטואיטיבי. חשוב שנפעל באופן מודע כדי לקדם את הלמידה ותחושת השייכות בכיתה.

    פורסמה ב 16/11/2020 ע״י ג'ני סרוסי

    וואו וואו ועוד פעם וואו! המאמר הותיר אותי ללא מילים. אהבתי מאוד את היישום של עובדות נויירולוגיות לטיפים מעשיים בשפה פשוטה. סופר-חשוב בעיניי. שיתפתי לחברים. תודה!

    פורסמה ב 07/07/2020 ע״י אלי שריד

    מאמר נפלא! חיבור מעולה בין תאוריה למעשה, זה בדיוק מה שאנחנו צריכים כמורים.

    פורסמה ב 11/02/2011 ע״י יורם חיים
    מה דעתך?
yyya