המדריך הפדגוגי במאה העשרים ואחת

מקור:
הרצאה במושב "קיוונים בהדרכה פדגוגית", שהתקיימה בכנס "גולשים באינטרנט 6", מכון מופ"ת, 31.5.05
המחברת היא מדריכה פדגוגית בחטיבת המחשבים, מכללת לוינסקי.

בר-טל הציגה את אתר מלווה קורס שבהנחייתה "דרכי הוראה במחשבים", ודרכי העבודה שלה ושל הסטודנטים.
האתר נמצא, לצד אתרים אחרים במרכז ללמידה דיגיטלית שבאתר מכללת לוינסקי.

האתר פתוח לקהל הרחב ומשמש במה וירטואלית כחלק מתפיסה חברתית ערכית.
מי שעושה שימוש באתר הם בעיקר הסטודנטים הסדירים בקורס אך גם מורות מאמנות (ולא מאמנות), סטודנטים מהעבר שחוזרים על מנת לחפש חומרים, ומד"פים ומרצים אחרים במכללות.

העבודה באמצעות האתר מסייעת ומקלה ללמוד ולקיים אינטראקציות מעבר לשעות המפגשים הפרונטלים של הסטודנטים והמנחה, המתקיימים פעם בשבוע.
בר-טל מציינת שדפוס עבודה שכזה גם עונה על המלצות ועדת דברת לגבי השימוש בטכנולוגיות המידע והתקשוב.

מבנה האתר

א. פרטים על הקורס – סילבוסים

ב. דרכי התקשרות

קב' דיון:

  • לכל קבוצה תאריך התחלה וסיום ספציפיים, אך ניתן לחזור לדברים שנכתבו בעבר ולערכם מחדש.
  • בכל שבוע יש סטודנט מנחה המוביל את הדיון.
  • בכל שנה מתקיימת הצבעה האם קבוצת הדיון תהיה סוגרה או פתוחה לקהל הרחב (עד כה לא היה מצב שנסגרה)
  • המדריכה היא חלק מקבוצת הלמידה – שמה לא מופיע בצבע שונה או בולט בין שאר חברי הקבוצה, הדיבור הוא "בגובה העיניים".
  • קבוצת הדיון משמשת כמחברת פתוחה, במה להצגת רעיונות והבניית ידע אישי וקבוצתי.
  • כיוון שאין איום ולחץ על תשובה מהירה, המנחה ממליצה לסטודנטים לנסח בשלב ראשון את דבריהם על מסמך וורד, ולאחר בחינה מחודשת ותחושת בטחון עם הנאמר – לפרסם בקבוצת הדיון המקוונת.
  • בראשית כל דיון מופיעה הודעת פתיחה של המד"פ, ובסוף השבוע הסטודנט המנחה מפרסם סיכום של הדברים, והמד"פ מפנה הצעות להמשך קריאה וכיו"ב.

דואל:

לחיצה על הקישור באתר פותחת אוטומטית את תוכנת הדואר עם כתובת המד"פ. התקשורת בדואל מסייעת לשמור על קשר ולדיאלוג שוטף במשך השבוע. בר-טל מדמה אותה ל"מחברת הקשר האישי" שהיתה נהוגה בבתי הספר.
המד"פ דואגת מצידה לענות באופן מהיר לפניות הסטודנטים, ולהתייחס לכל סוגיה ושאלה (לעתים הסטודנטים משתפים את המדריכה גם מהנעשה בחייהם אישיים)

ג. רשימה שמית של כל המשתתפים בקורס לצד כתובות הדואל שלהם.

ד. נושאי הקורס – במדור זה מוצגים תכניי הקורס בצורה מובנית ומסודרת. בכל שבוע מוצג היבט אחר של תפקיד המורה למחשבים.

ה. מטלות – פרסום מטלה בכל שבוע ונושא לתצפית.

ו. מאגרי מידע – הפניות ביבליוגרפיות, קישורים לאתרים

ז. טפסים – דרך קישור זה ניתן להוריד את כל הטפסים הנדרשים לצרכים מנהליים (דפי מעקב וכיו"ב). הדבר מסייע להקדיש את השיעור הפרונטלי ללמידה נטו, מבלי לעסוק בעניינים בירוקרטים.

ח. תוצרים – מדור זה מהווה את ליבת הקורס: כאן למעשה נמצא ארכיון המשמר ומתעד את פרויקט הגמר של כל סטודנט ומשמש מעין פורטפוליו (המדריכה ממליצה להציגו בראיון עבודה).
הסטודנטים מקימים אתרי אינטרנט. בכל אתר מוצגים מערכי השיעור שהכין הסטודנט, "אני מאמין חינוכי", תמונה ו/או פרטים אישיים ליצירת קשר ועוד.
בניית האתרים אינה מצריכה ידע מוקדם ונעשית בדרך פשוטה באמצעות תוכנת וורד ואירוח באתר חינם באתר  geocities. אתרים נבנים לאורך כל השנה דרך מטלות הדרגתיות ועל בסיס תבנית שמציגה המדריכה.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya