המאפיינים הסוציולוגים של קהילות וירטואליות באינטרנט

מאת: Daniel Memmi
 מקור:
 
 מאמר מעניין של Daniel Memmi מנסה לבחון מה הם אכן המאפיינים של קהילות וירטואליות מתוקשבות באינטרנט ובמה הם שונים מהתיאור האידילי במצגות ובדיווחים בכנסים.
 
המאפיינים השכיחים ביותר של הקהילות הוירטואליות באינטרנט הם:
 
  • במקרים רבים ההשתתפות בקהילה הוירטואלית היא מקרית או חד-פעמית
  • החברות בקהילות הוירטואלית היא בדרך כלל זמנית ומשתנה,
  • אין תודעה קבוצתית של המשתתפים בקהילה הוירטואלית
  • המבנה הקבוצתי של הקהילה הוירטואלית גמיש למדי
  • אופי הדיון בקהילה הוירטואלית הוא פאסיבי ויבש בדרך כלל, כלומר, עשוי להיות ערני לפרקי זמן קצרים בלבד ואין בו ביטוי לרגשות או להתלהמות כמו בקהילה אמיתית.
  • האינטראקציות בקהילה הן סביב מטלות או נושאים ולא בין אנשים עצמם
 
עם זאת, מתברר כי קהילה וירטואלית באינטרנט יכולה לתפקד היטב גם בלי תודעה קבוצתית ברורה כי החברות בקהילה היא בדרך כלל גמישה וזמנית ומיועדת להשגת מטרות קונקרטיות.
 
ההשלכות החינוכיות של המאמר: קהילות וירטואליות מתוקשבות הן פלטפורמה יעילה להשגת מטרות של קורסים מתוקשבים או קבוצות עניין במחקר ובפיתוח, אך הן משקפות אינטרסים זמניים ללא עומק וללא מחויבות מעמיקה. יש להשקיע בהן יותר מאמץ של גיבוש חברתי ויצירת עבודת צוות אמיתית ושיתוף בטרם התחילה הקהילה לפעול באינטרנט, מה שקרוי גיבוש קבוצתי או גיבוש חברתי מוקדם. 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya