הכיוון – מזרח
שפירא, ר' (ינואר, 2014). הכיוון – מזרח. שיעור חופשי, 107, 9.
הסיכום נכתב ע"י ד"ר נתן ברבר ממערכת פורטל מס"ע במכון מופ"ת
תלמידים משנחאי שבסין הם בעלי היכולת הגבוהה ביותר במתמטיקה בעולם. הציון החציוני שלהם במבחני פיז"ה, 613, גבוה ב-119 נקודות מהציון הממוצע בקרב תלמידים ממדינות OECD. התלמידים משנחאי מתמודדים היטב עם שאלות מורכבות ומפגינים כישורי חשיבה ופתרון בעיות מרשימים. גם שכניהם מהונג קונג, טייוואן, סינגפור ודרום קוריאה השיגו ציונים גבוהים בבחינה, שהתקיימה ב-2012 ותוצאותיה פורסמו בתחילת דצמבר.
"הניו יורק טיימס" ציין בדאגה, כי תלמידי מדינות המערב – ובראשן בריטניה וארצות הברית – הגיעו להישגים מרשימים פחות. הציון של התלמידים הבריטים בתחום הקריאה היה שווה לממוצע הכללי. התלמידים הצרפתים היו מעט מתחת לממוצע במדעים ומעט מעל הממוצע בקריאה ובמתמטיקה. חבריהם מארה"ב ממוקמים מעט מעל הממוצע בקריאה ומתחת לממוצע במתמטיקה ובמדעים.
במבחני פיז"ה, שעורך הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD), משתתפים אחת לשלוש שנים כחצי מיליון תלמידים בגיל 15 מ-65 מדינות, העונים על שאלונים במתמטיקה, מדעים וקריאה. במבחן האחרון צוינה ישראל כאחת מעשר מדינות שהראו שיפור לאורך זמן בשלושת התחומים. השיפור בקריאה היה המשמעותי ביותר: הציון הממוצע של תלמידי ישראל ב-2012 היה 486, לעומת 452 ב-2002. במתמטיקה קיבלו התלמידים הישראלים 466 לעומת 442 ב-2006, ובמדעים 470 לעומת 454 ב-2006. למרות השיפור, בכל התחומים תלמידי ישראל עדיין ממוקמים מתחת לממוצע במדינות OECD.