הוראת הקריאה בכיתה א' לאן ?
מאת: ד"ר מיכל רוזנברג
הוראת הקריאה בכיתה א' לאן ?
מאת: ד"ר מיכל רוזנברג
הוראת הקריאה בכיתה א' לאן ?
הקישור לא נפתח
אפשר קישור למאמר השלם
תודה
מילות המפתח לתהליך רכישת קריאה יעיל הן איזון וסנכרון. קריאה וכתיבה הם תהליכים קוגניטיביים מורכבים שניתן לרכוש לאמן ולשפר. התהליך כולו מתחיל בפענוח צופן אלפביתי. במשך שנים המחקר ועבודת השדה התייחסו לאי דיוק בקריאה ובכתיבה כחוסר ערנות פונולוגי. קריאה כזו שואבת משאבים יקרים ומסיטה את תשומת לב הקורא ממשמעות הטקסט ולמעשה גורמת להפרדה דיכוטומית בין מערכת הפענוח לבין מערכת ההבנה. המחקר היום יודע שמערכות שונות במוח מעורבות בתהליך הזה ושיש לקחת בחשבון את כולן בעת הקניית הקריאה והכתיבה. כמו פעולות אחרות שהאדם מבצע, נדרש סנכרון מהיר ויעיל בין המערכות השונות השותפות בתהליך. איזון בחשיבות הניתנת לשני השלבים- הפונולוגי הנדרש לפענוח המילה הכתובה והאורתורגרפי הנדרש לשם שליפה וקריאה שוטפת. נקודת המוצא צריכה להיות עבודה במסלול דו כיווני. הפענוח הפונטי יכול לעבוד יחד ובמקביל לשליפת מילים גלובלית. בכך יתרחש טיפול משולב של שני השלבים החשובים הללו עד לקריאה מיומנת. אם אין יכולת שליפה מהירה של מילים הקריאה תהיה איטית ולא יעילה. סנכרון בין המערכות חיוני הן לקריאה ברמת הפענוח והן להבנה. אימון בשליפה של המילה מן הזיכרון על בסיס הכרות אתה מן השפה הדבורה וגילויה מחדש בצורתה הכתובה, תוך עשיית ההקשר הסמנטי יהווה בסיס איתן לקריאה מיומנת משמעותית.
הקישור לא נפתח
אפשר קישור למאמר השלם
תודה
מילות המפתח לתהליך רכישת קריאה יעיל הן איזון וסנכרון. קריאה וכתיבה הם תהליכים קוגניטיביים מורכבים שניתן לרכוש לאמן ולשפר. התהליך כולו מתחיל בפענוח צופן אלפביתי. במשך שנים המחקר ועבודת השדה התייחסו לאי דיוק בקריאה ובכתיבה כחוסר ערנות פונולוגי. קריאה כזו שואבת משאבים יקרים ומסיטה את תשומת לב הקורא ממשמעות הטקסט ולמעשה גורמת להפרדה דיכוטומית בין מערכת הפענוח לבין מערכת ההבנה. המחקר היום יודע שמערכות שונות במוח מעורבות בתהליך הזה ושיש לקחת בחשבון את כולן בעת הקניית הקריאה והכתיבה. כמו פעולות אחרות שהאדם מבצע, נדרש סנכרון מהיר ויעיל בין המערכות השונות השותפות בתהליך. איזון בחשיבות הניתנת לשני השלבים- הפונולוגי הנדרש לפענוח המילה הכתובה והאורתורגרפי הנדרש לשם שליפה וקריאה שוטפת. נקודת המוצא צריכה להיות עבודה במסלול דו כיווני. הפענוח הפונטי יכול לעבוד יחד ובמקביל לשליפת מילים גלובלית. בכך יתרחש טיפול משולב של שני השלבים החשובים הללו עד לקריאה מיומנת. אם אין יכולת שליפה מהירה של מילים הקריאה תהיה איטית ולא יעילה. סנכרון בין המערכות חיוני הן לקריאה ברמת הפענוח והן להבנה. אימון בשליפה של המילה מן הזיכרון על בסיס הכרות אתה מן השפה הדבורה וגילויה מחדש בצורתה הכתובה, תוך עשיית ההקשר הסמנטי יהווה בסיס איתן לקריאה מיומנת משמעותית.