הוקמה יחידה תומכת במורים מתחילים במטרה לצמצם את הנשירה מההוראה

מכללת בית ברל הקימה יחידה חדשה בשם "פורשים כנף"  .
 מדובר ביחידה אקדמית תומכת, שתסייע למורים מתחילים להתמודד עם קשיים בעבודתם במשך שנת ההתמחות ובשנתיים שאחריה. המטרה המרכזית להקמת היחידה היא לסייע במניעת נשירה של מורים מתחילים ממערכת החינוך. בראש היחידה עומדת ד"ר דליה עמנואל.  כידוע נמצא במחקרים, שנערכו בשנים האחרונות, כי כמחצית מבוגרי המכללות לחינוך אינם מתחילים לעבוד בהוראה או נושרים מהמקצוע תוך שלוש שנים מסיום לימודיהם.
 בראיון לקו לחינוך מציינת ד"ר עמנואל, כי היחידה הוקמה מכיוון שמערכת החינוך מאבדת מורים צעירים רבים מחד , וסובלת מהיעדר לדבריה, הקמת היחידה מסמנת לקיחת אחריות של המכללה על בוגריה. ד"ר עמנואל טוענת, כי היחידה היא חידוש בקנה מידה ארצי במכללות להוראה, ומביעה תקווה שמכללות נוספות יפתחו יחידה דומה.
הסיוע שהיחידה תעניק למורים בשנים א' ו-ב' לעבודתם בהוראה, יינתן באמצעות סדנאות, שבהן ישתתפו המורים הסדנאות יינתנו כ 40 - שעות לגמול, במסגרת המתווה החדש לפיתוח מקצועי של תוכנית אופק חדש. גם מורים שאינם מלמדים בבתי"ס המשתתפים באופק חדש יוכלו להשתתף בסדנאות. לדברי ד"ר עמנואל, המורים המתחילים יעסקו בסדנאות בבעיות שבהן הם נתקלים בבתיה"ס, כמו; בעיות בארגון וניהול הכיתה, התמודדות עם מצבי קונפליקט בכיתה, יחסי מורה-תלמיד, שיפור הקשר עם ההורים, כתיבת תעודה, עבודת צוות, וכן לבטים רגשיים ומקצועיים נוספים שיעלו המורים בקשר לעבודתם.
 ד"ר עמנואל מציינת, כי מורים מתחילים מקבלים לעתים קרובות ללמד כיתות  "בעייתיות", שמורים ותיקים אינם רוצים לעבוד בהן, דבר המגביר את הקשיים שלהם בעבודה. לדבריה, היחידה גם תסייע למורים החדשים לצלוח את תהליכי ההערכה בשנה א' ובשנה ב' לעבודתם, שבסיומה הם אמורים לקבל קביעות. ביחידה ישתתפו רכזי הסטאז' במכללה ו 25- מנחי סדנאות, שעברו הכשרה מיוחדת במכון מופ"ת.  היחידה גם תפעל להידוק הקשרים עם בעלי התפקידים בבתיה"ס, שבהם עובדים המורים החדשים - מנהלים, סגנים ורכזים.
ד"ר עמנואל סבורה, כי כשהמוסד המכשיר נמצא בקשר הדוק עם בתיה"ס הקולטים, הוא יכול ללמוד טוב יותר על הבעיות הייחודיות שבהן נתקלים המורים החדשים, ולהפוך את הסדנאות לרלוונטיות עבורם. את היחידה ילווה אתר ובו פורום לכל סדנה, שאליו יוכל המורה המתחיל לפנות בעת הצורך לקבלת סיוע מהמנחה ומעמיתיו. כמו כן יוכל המורה להתייעץ עם המנחה בטלפון. בנוסף לתמיכה במורים, תקיים היחידה מחקר פעיל, שמטרתו היא לתעד את ההתנסויות בהוראה של המורים המתחילים, כדי לצבור ידע בנושא זה ולהעבירו לקובעי המדיניות בחינוך.
ד"ר עמנ ואל מצי ינת, כי הצעדים שנוקט משה"ח לאחרונה כדי לצמצם את הנשירה של מורים מתחילים ממערכת החי נ וך הם שינ ו י  חיובי . במסגרת צעדים אלו מקבל מורה מתחיל בבתיה"ס שבאופק חדש מורה מלווה בשנתיים הראשונות לעבודתו. אולם, לדבריה, מדובר בליווי בהיקף של 20 שעות שנתיות בלבד, שאינו מספיק. יש לציין, כי ממצאי מחקר גישוש, שערכו לאחרונה ד"ר עינת ברגר וחוה תורן ממכללת אורנים, מטילים ספק ביכולתם של המורים המלווים לסייע במניעת הנשירה של המורים חדשים ממערכת החינוך. במחקר נמצא, כי למורות המלוות לא הייתה תחושת אחריות לגבי חלקן במניעת הנשירה של המורים החדשים שלהן סייעו, והן גם לא ראו את עצמן כבעלות כישורים מתאימים לעסוק בכך.
מקור וקרדיט : קו לחינוך , ספטמבר 2010



    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    לפי דו"חות מחלקת החינוך בממשל האמריקאי יידרשו בארצות הברית 1.6 מיליון מורים בחמש השנים הבאות. דו"ח שפורסם לאחרונה מציין שכשליש מן המורים החדשים בארה"ב עוזבים את ההוראה במהלך שלוש השנים הראשונות וכמעט מחציתם עוזבים במהלך חמש השנים הראשונות. Rick Ayers, Waiting for Superman: Approach it with a Critical Eye, Curriculum Studies, Newsletter, Fall 2010, pp 7-12.המחבר מתאר מערכת מורכבת של גורמים והשפעות על המורים הראויים לתשומת לב מקבלי ההחלטות בחינוך בישראל. מעניין לבדוק את הגורמים לנשירה הרבה ממערכת החינוך בישראל .מרכזי ביותר להתמדת המורה בעבודתו הוא תהליך ההכשרה או טיבן של ההתנסויות החינוכיות של פרחי ההוראה במכללות המכשירות לפני הכניסה להוראה. עוצמת הצורך בתוכניות לווי ותמיכה לאחר סיום ההכשרה כפי שעולה מן הרשומה קשורה בטבורה לתוכניות ההכשרה ולמימושן בפועל.

    פורסמה ב 09/10/2010 ע״י ניסן נוה

    מעונין מאד לקבל מקורות לנתונים על נשירת מורים בארץ. "חמישים אחוז בחמש שנים" הפך למיתוס, אך לא מצאתי לו כל סימוכין בפירסום כלשהו.אשמח לקבל מקורות למיתוס לכתובתי: urif@macam.ac.il

    פורסמה ב 31/10/2010 ע״י אורי פישר
    מה דעתך?
yyya