ההשפעות של שימוש בלוחות ממוחשבים חכמים (Interactive Whiteboards) על הישגי התלמיד

מאת: Karen Swan

Swan, Karen, Schenker, Jason & Kratcoski, Annette. "The Effects of the Use of Interactive Whiteboards on  Student
Achievement", ED-MEDIA, 2008, p. 3290-3297

מטרת המחקר הייתה לחקור האם השימוש בלוחות ממוחשבים חכמים בשיעורי אנגלית ו/או מתמטיקה שיפר את הישגיהם של התלמידים בתחומים אלה כפי שנמדדה על-ידי ציוני התלמידים במבחני הישגים לאומיים.

שתי שאלות מחקר נבחנו:
האם ביצועיהם של תלמידים שמוריהם השתמשו בלוחות ממוחשבים חכמים כדי לסייע להם בהוראת קריאה/אנגלית או מתמטיקה, היו טובים יותר (במבחני הישגים מתוקננים של קריאה/שפה או מתמטיקה) מאשר הציונים של תלמידים שמוריהם לא השתמשו בלוחות כאלה?

בקרב הכיתות שבהם השתמשו בלוחות ממוחשבים חכמים, האם היו הבדלים בשימוש בלוחות בין הכיתות שממוצע ציוני המבחן של תלמידיהן היה מעל לממוצע לבין הכיתות שממוצע הציונים של תלמידיהן היה מתחת לממוצע?

המחקר בחן את הציונים במבחני ההישגים בקריאה ובמתמטיקה של כל התלמידים בכיתות ג' עד ח' במחוז עירוני קטן בצפון מדינת אוהיו והשווה את הציונים בין התלמידים שמוריהם השתמשו בלוחות ממוחשבים חכמים לצורך הוראה לבין ציוני התלמידים שמוריהם לא השתמשו בלוחות כאלה בהוראה.

התוצאות הראו עלייה קטנה בהישגים בקרב תלמידים שמוריהם השתמשו בלוחות ממוחשבים חכמים להוראת קריאה/שפה ומתמטיקה. התוצאות החיוביות הללו התבטאו במיוחד בקרב תלמידים בכיתות ד'-ה, שהציגו את היתרון הגדול ביותר שבהוראה בעזרת לוחות ממוחשבים חכמים.
בנוסף, כאשר המורים קובצו לפי הביצוע של תלמידיהם במתמטיקה ושפה/קריאה, נמצא כי המורים שתלמידיהם קיבלו ציונים מעל לממוצע בשתי ההערכות השתמשו בלוחות ממוחשבים חכמים לעתים קרובות יותר (כמעט בכל יום) מאשר מורים שתלמידיהם קיבלו במבחנים אלה ציונים ממוצעים או מתחת לממוצע.

הממצאים מצביעים באופן ברור כי יש צורך לחקור את השימוש בלוחות ממוחשבים חכמים , תוך מתן דגש מיוחד לשימושים האפקטיביים ביותר של לוחות אלה.

התקציר נכתב ע"י מיכל זרזבסקי , מידענית ועורכת תוכן במכון מופ"ת


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    בהמשך לתגובה קודמת שהציגה הסבר חלופי לממצאים שהתקבלו, אני רוצה להפנות תשומת לב של הקוראים לבעיה מתודולוגית בתוצאות עצמן. כאשר בכל מקצוע נבדקו כל-כך הרבה משתתפים (יותר מ-1000!), אין שום משמעות לכך שההבדלים בין הישגי התלמידים שלמדו עם לוח אינטראקטיבי ובלעדיו נמצאו מובהקים סטטיסטית. במחקרים עם משתתפים רבים חייבים לדווח על גודל האפקט כדי שניתן יהיה להעריך את התוצאות, דבר שכותבי המאמר לא עשו. לפי התוצאות, כפי שהוצגו במאמר, לא ברור אם החוקרים מצאו או לא מצאו הבדלים כלשהם… אל תשכחו, מדובר בהצגה בכנס, סביר להניח שזה לא היה עובר תהליך שיפוט בכתב עת רציני.

    פורסמה ב 08/06/2011 ע״י דר' אינה בלאו

    עוד סיום של מחקר מוצלח לכאורה:"הממצאים מצביעים באופן ברור כי יש צורך לחקור את השימוש בלוחות ממוחשבים חכמים , תוך מתן דגש מיוחד לשימושים האפקטיביים ביותר של לוחות אלה."לפחות הסיכום לא היה: "המחקר מצביע באופן ברור על הפוטנציאל של…"בקיצור, יש לנו כאן חזרה מדוקדקת על שגיאות העבר במתודולוגיה של הטיפול בנושא ניצול הטכנולוגיה למטרות פדגוגיות. הרי ברור שמורים שהשתמשו בלוח "החכם" עברו השתלמות כלשהי לפני השימוש, בשעה שהמורים ה"רגילים" לא עברו. הבדל זה כבר יכול להטות את התוצאות.הממצאים של מחקר אחד אינם שווים פרוטה, ללא חזרות מדוקדקות וקבלת תוצאות ברורות. מחקר אחד עם תוצאה דלילה אינו מראה שצריך לחקור את השימוש בלוחות ממוחשבים "חכמים" אלא שעדיין המחקר חסר ולא ברור האם כדאי להשקיע בו.היה מעניין להשוות בין שימוש בלוחות ממוחשבים לא חכמים לשימוש בלוחות ממוחשבים חכמים.

    פורסמה ב 05/06/2011 ע״י יהושפט גבעון
    מה דעתך?
yyya