הדיסציפלינה הפדגוגית: לקראת ארגון מחדש של הידע בבית הספר
מאת: אמנון כרמון
מילות מפתח:
ארגון הידע
בתי ספר
ידע פדגוגי
ידע פעיל
מאפיינים קוגניטיביים
מקצועות לימוד
תיאוריות למידה
תפיסת עולם
במאמר זה של ד"ר אמנון כרמל מוצגת חלופה לארגון הידע הקיים בבית הספר. ארגון הידע הקיים מבוסס על "מקצועות בית ספריים", וכאן מוצעת מסגרת חדשה לארגון התכנים הנלמדים המכונה "דיסציפלינה פדגוגית". חלקו הראשון של המאמר מציג בקצרה את עיקרי התאוריה של ארגון הידע שפותחו על ידי המחבר במאמרים קודמים. בחלק השני נחשפות שתי דיכוטומיות אופייניות שמשתקות את הדיון החינוכי בשאלת ארגון הידע הראוי. הראשונה היא זו שבין ייצור של ידע חדש לבין הפצה של ידע קיים; השנייה היא זו שבין גישה דיסציפלינרית לבין גישה אינטגרטיבית. טענה מרכזית במאמר היא שהדיסציפלינה הפדגוגית היא חלופה שמצליחה להתגבר על דיכוטומיות אלה. שאר חלקי המאמר מוקדשים להצגה שיטתית של הדיסציפלינה הפדגוגית, לתיאור השלכותיה המעשיות ולדיון ביתרונותיה על פני אפשרויות אחרות שמוצעות בשיח החינוכי.
המאמר "הדיסציפלינה הפדגוגית: לקראת ארגון מחדש של הידע בבית הספר" מאת ד"ר אמנון כרמון,התפרסם בגיליון מס' 21 של כתב העת "הלכה ומעשה בתכנון לימודים.
עדיין אין תגובות לפריט זה
yyya