הגישות של ד"ר מל לוין

 ד"ר מל לוין, רופא התפתחותי מארה"ב.  שהגישה שלו נקראת "כל סוגי המוחות".
הרעיון שעומד בבסיס גישתו, הוא שצריך להבין את החשיבה של הילד, את נקודות החוזק שלה ואת הפונקציות הפגומות כדי להביא לילד את הטיפול האופטימאלי.
 
 
הגישה הפנומנולוגיה
 
גישה זו בודקת את התופעות הפגומות אצל הילד, הכוונה להבין מהו הקושי הספציפי של הילד ולטפל בה. ולכן שם הגישה היא פנומנולוגיה, זיהוי הפנומן (התופעה) ד"ר מל לוין טוען כי, אסור לתת שמות כלליים ללקויות הלמידה כמו גם להפרעת קשב, משום שקיימים הבדלים רבים בין הקשיים השונים של ילדים ולכן, לא ניתן לתת שם אחד ללקות אלא צריך למצוא את הקושי הספציפי ולטפל בו.
אם נכיר תופעות שונות שמשפיעות על הלמידה של הילד, צריך ליצור מסגרת שתאפשר יצירת מודל  כדי שנוכל לעבוד על הבעיות הספציפיות של הילד.
 
התפתחות מיומנויות נוירולוגית, כמו למשל זיכרון עבודה פעיל, או עבודה גרפו מוטורית , שמירה על מידע ברצף, אנו מגלים מיומנויות חדשות כל פעם. כל משימה בביה"ס דורשת שיתוף של תפקודים נוירולוגים אין משימה שדורשת תפקוד אחד, ופגיעה בתפקוד אחד פוגעת בתוצאות הפלט שהילד יוצר.
כשתפקוד נוירולוגי לא עובד טוב זה דיס פונקציה של תפקוד נוירולוגי. לכל אחד יש דיפ פונקציה של תפקוד נירולוגי מסוים.
אנחנו לא יודעים מה משפיע על דיס פונקציה של תפקוד נוירולוגי,  דיס פונקציה כזו היא  תוצאה של הרבה גורמים.
ההשפעות הרגשיות אינן משפיעות על המפה הן במפה נפרדת שלא קשורה למיומנויות קוגניטיביות.
דר מל לוין, בהחלט מקבל שקושי רגשי קיים גם לילד עם קשיים לימודיים, אבל טוען שצריך להפריד ביניהם ולטפל בכל אחד בנפרד.
 דר' מל לוין שנקרא המיתוס של העצלות אין דבר כזה ילד עצלן, כשיש לו בעיה עם הפלט צריך לבדוק למה, כולם רוצים להיות יצרנם אבל  ילד שלא מצליח לעמוד במשימה צריך לבדוק מדוע הוא אינו מצליח, הבנת הפונקציות הלקויות יסייעו בהבנת הקושי של הילד.
 
דוגמאות לפונקציות פגומות / תפקודים נוירו התפתחותיים פגומים
דר לוין חילק את הפונקציות למפה של תפקודים נוירולוגים ותיאר את השפעתם על הלמידה.
אציג כאן רק מספר דוגמאות בולטות ולא את כל התחומים.
קשיים בתחום הקשב
קשב הוא מרכז המוח הסדר חשוב כמעט   בכל פעולה שמבצעים .
הוא מתנגד לקרוא לתיוג תופעה כמו ADD, משום שקושי בקשב הוא קושי ספציפי, כאשר מתמודדים עם בעיית הקשב בלבד, לא מטפלים פונקציות בפונקציות פגומות אחרות. הוא אינו מתנגד לטיפול תרופתי, אבל מדגיש שטיפול תרופתי הוא רק תחום אחד, ובמקביל צריך לטפל בקשיים תפקודיים אחרים, אחרת הטיפול התרופתי יסייע לתקופה קצרה בלבד.
הוא מתייחס לבקרי עבודה שמתפתחים אצל ילדים בין גיל 7-11 ובתחום
בקרי העבודה הם האחראים לפלט שיוצר התלמיד בגיל ההתבגרות.
הקשב יש בקרים כאלה גם.
בקרי אנרגיה מנטלית.
בקרת האנרגיה המנטלי הראשון – ערנות היכולת לשמור על ערות וערנות זה בעיה אצל חלק עם הבעיה כי קשה להם להשאר ממוקד, ילד מגיע לביה"ס ואינו יכול להתמקד.
מאמץ מנטלי אנרגיה דרושה לשם יצירה מאמץ מנטלי,  הכנת שיעורי הבת דורשים אנרגיה מנטלית מי שיש לו קושי במאמץ מנטלי ילדים צריכים סיפוקים מידיים ומאמץ מנטלי  מאפשר   עשיית דברים שלא בא לכם לעשות.  
 יש לילדים יכולת למידה או יכולת עבודה הם יכולים ללמוד טוב אבל קושי  בביצוע  עבודה מנטלית, יש מילה שילדים משתמשים בה כיף, כל דבר נבדק אם הוא כיף או לא המילה הזו החליפה את המילה מעניין. ביס הוא לא כיף.   איך מעלים את יכולת העבודה של ילדים היכולת לדחות סיפוקים ועשיית דברים בצורה מדורגת
 כשמישהו מתעניין במשהו  הוא פועל    בשלושה שלבים:
שלב א. יהיה כיף ללמוד בסקסופון
שלב ב' להתאמן 7 שנים (זהו המאמץ המנטלי)
שלב ג, לנגן שזה נהדר עם עברת את שלב ב'
זרימת אנרגיה – מה   מה שמאפיין   ילדים בעלי הפרעות הוא הקושי בעקביות  זהו אחד הקשיים הגדולים.
ילד בעל הפרעת קשב  עובד יפה המורה יודעת שעכשיו הוא יודע כשהוא מתאמץ הוא מצליח זהו תפקוד לא עקבי, יש לו יום טוב ואחר גרוע .
חוסר העקביות תתבטא בכך שהילד   עושה שלושה תרגילים נכון שלושה אחרים לא מצליח לפתור, הוא נכנס ויוצא. זה המהות של חוסר עקביות בביצוע
כשיהיו מבוגרים הם יהיו עצמאיים מבחינה עבודה כשמתבגרים חוסר עקביות  מתפרשת  כחוסר אמינות זה גבול לאדם מסוים. זה המקרה אופייני לאנשים יצירתיים.
איזון שינה עירנות – בקרי האנרגיה בגזע המוח נמצא בתחתית המוח , יש מערכת שנקראת תצורה רשתית, יש לק שנקרא לוקוס סובינרס הם אחראים לויסות השינה והעירות המערכת מווסתת את המערכת כך שלא תשמע דברים מבחוץ שלא יהיו חרדות .
בבוקר המערכת מביאה אותך לערות יש קבוצה של ילדים עם הפרעת קשב שיש להם חוסר איזון וערות כשליש מהילדים יש בעיות שינה.
הם לא ישנים בלילה ובבוקר היא לא מתעוררת יש חוסר איזון כשבאם ילדים ללא שינה יש בעיות כל ילד דורש 9    שעות עד יב רואים יותר ילדים מגיעים לביה"ס עם בעיות שינה צריך  לערוך בדיקות  במעבדת שינה.
ילדים משתמשים באנרגיה מוטורית כדי להעיר את עצמם, חוקרים גילו קשר בין האצבעות לחלקים במוח שקשורים לערנות, ילדים שמניעים את האצבעות למעשה שומרים בדרך זו על ערנות בזמן שיש ירידה באנרגיה מנטלית.
דוגמא לשינה ולימוד ניסיון מחקר שהוא מדויק אנשים ישנים עוברים שני שלבים שלב א' העיניים נעות במהירות והם חולמים.
ארבע פעמים בלילה אתה ישן שינה עמוקה, עשו מחקרים על ילדים שיש כמה שיאים בשינה ורואים כשהם בשינה העמוקה לא יודעים מה זה מייצג, בשנים האחרונות עשו מחקרים בתתום הזה לקבוצה אחת נתנו כמות גדולה של מידע בערב ואחר הצהריים לאחרים לא נתנו ללמוד , הילדים שקיבלו משימה אחר הצהריים היו הרבה שיאים, השיא הם השלב האחרון של הזיכרון ארוך הטווחח, הם מאחסנים בזיכרון ארוך וטווח המידע עובר לההיפו קמפוס לאזור הזיכרון ארוך וטווח המוח פעיל 70% בשינה.
המידע מועבר מתחנה לתחנה .
ילד שלא מקבל שעות שינה , יש דרכים טובות לנהל את השינה הם צריכים לישוןן בשעה מדויקת הם צריכים רעש שיעזור להרדם אסור לתת להם קפאין רבים סובלים מרגישות לקפה המיטה רק לשינה וצריכים ללמד טכניקות הרפייה. לא מדברים על ילדים עם בעיות שינה.
צריך ללמד אותם לא לחשוב על העתיד תתמקד בדברים שקרו , ורצוי דברים טובים. תרגילים פשוטים, כמה אנשים שפגשתי קוראים יונתן יש תרופות הם צריכים 3-4 חודשים.
  
קושי בתחום השפתי
 
ילדים עם קשיים שפתיים נכנסים לתסכול דבר שמתבטא בבעיות התנהגותיות.
באמצע בי"הס רמת השפה עולה, היא מופשטת יותר פחות בהקשר,   יש הרבה תלמידים ביסודי אבל בחטיבת הביניים עם עליית השפה, יש קושי בלימודים. 
מחקרים חדשים למוח יש נקודות גדילה בעיקר בתחום השפה והן מתפתחות בגיל ההתבגרות אז יש צורך בשפה גבוהה.

ילדים עם קושי משתמשים במידע רק מהמשפט ולא יכולים להסיק ממנו משמעות
דבר שיקשה עליהם בלמידה.
יש ילדם שמבינים טוב יותר ממה שהם מדברים, ויש ילדים שמבטאים טוב יותר ממה שהם מבינים.
 דר לוין מתייחס לחלוקה למרכיבי השפה הידועה לכל מי שעובד בתחום. חשיבות המודעות הפונולוגית, התייחסות להיבט הפורומולוגית של השפה.
 
דר לוין שם דגש רב על השפה הדבורה ועל תחום הסמנטיקה.
 
שפה דבורה - יצירת שפה זו שפה שנדרשת בלימודים אם אתה לא מדבר טוב סביר שלא תכתוב טוב זה יכולת להתקדם ככל שאתה גדול יותר כך אתה אמור להבין טוב יותר  ובעל יכולת  ליצור המללה.
שפה דבורה חשובה כי קושי בה גורם לבעיות התנהגות ואלימות. קול פנימי דובר פנימי שמתווך לך את העולם מונע ממך התנהגות שלילית. 
יצירת השפה היא דרך שקשה לבחון אותה , המבחן הטוב הוא מורה מיומן שמזהה קושי בשפה הורים צריכים ללמוד ולזהות קושי בשפה.
ילד שמדבר מאוד מהסס קשה לו לדבר להוציא רעיון יש לי הפסקות לקניית זמן יש לו בעיה בשטף.
ילדים שמתקשים בשליפת מילים   מחליפים תפקוד בשם הדבר. כי הוא לא מבודד את המילה.
הילד מאוד ביישן או אלים ביותר.
בנות עם בעיות שפה דבורה הן ביישניות ובנים יותר אגרי סיבים. יש ילדים ששמים את הדגש במקום הלא נכון.
יש ילדים שקוראים משפטים כמו רשימה מכולת זה מראה על בעיה שנוצרת בקישור בין משפטים.
  
פונקציות מוטוריות
ליכולת המוטורית, יש חשיבות היא נתונה לילד תחושה של עוצמה כשיש לו שליטה מוטורית.
המוטוריקה הגסה שימוש בשרירים הגדול
מוטוריקה עדינה היא שימוש באצבעות , גרפו מוטוריקה נבדלת ממוטוריקה עדינה. הכתיבה מגיעה מהזיכרון לא מהעין כמו מוטוריקה עדינה שזה תיאום יד עין.
תגובה מוטורית שמבוססת על משהו שאינו חזותי יכול להיות תקין , למשל לרוץ או לטפס אבל תנועה מוטורית שמבוססת על תפיסה חזותית מרחבית כמו משחק במגרש, יכול להיות קושי.
ספורט קבוצתי דורש תשומת לב בין המשתתפים היכולת לחלוקת קשב,  
רוב ענפי הספורט  הקבוצתיים דורשים זאת אתה צריך להסתכל על הכדור ועל השחקנים.
זכרון עבודה פעיל משפיע על ספורט הם זכרון עבודה פעיל עוזר לזכור העמדה של השחקנים ויכולת תנועה טובה.
קשב ויכולת להתמקד יש שינוי בקשב וזה מביא לשינוי בביצועים הספורטיביים. יש לו תפקיד חשוב בספורט
תהליך הקלט הוא חשוב , אין קואורדינציה מוטורית, קליטה של מהירות הכדור אלו נתונים שמשפיעים על תוצאות בספורט
המידע שמגיע השרירים והמפרקים זהו מרחב פנימי שמשפיע על ספורט
היכולת לעקוב אחרי מישהו ולעשות את זה טוב. 50% מסוגלים לעשות זאת ו50% לא יכולים לעשות.
קושי מוטורי שפתי, ילד שלא יכול להשתמש בשפה בדברים של המאמן כדי ללמוד משהו בענף ספורט, יכולת ניבוי טובה משפת הגוף של היריב
להתמודד עם השרירים שלך, לדעת מה מיקומך במרחב כדי לדעת לתקן עצמך.
אפרקסיה- אתה יודע מה אתה צריך לעשות אבל השרירים לא מגיבים נכון
היכולת ללמוד מניסיון ,
 
הצגה חברתית
 המושג קול, הרצון להיות קול (COOLׂ) רוגע תחת לחץ, אומץ, להיות מצוין בידע של ערכים של קבוצת השווים, לתרום את התרומה שלך ליצירת תרבות אתה קונה נעלי התעמלות כמו כולם אבל קונה שרוכים שאף אחד לא קונה
TABOOZ שבירת טאבו שבגללו לא תסתבך.
הידע איך לנוע, דיס סמייה אתה נע בצורה מעליבה אבל אתה לא מרגיש, אדם שנכנס למרחב של אחר, הבעת פנים שפוגעת במישהו
ילדים עם קושי  בקרה בינאישית, אתה מנסה לשלוט על אחרים, או אחד שנגרר כל הזמן. באיזה מידה ילד מאבד את זהותו כדי להתקבל.
התקופה שלנו, ילדים לוקחים ברצינות ביותר את הילדים האחרים ופחות עניין במבוגרים .
 
 היכולת לשתף פעולה, יכולת להתעמת כל מערכת יחסים שונה, השאלה איך פותרים בעיות מבלי ליפול לאגרסיביות מילולית או פיזית, ילדים צריכים ללמוד להתמודד עם עימותים.
יש ילדים עם בעיות חברתיות שפונים ישירות הדרך צריכה להיות עקיפה
יכולת להתקשר לאנשים עם כוח, קשר עם אנשים כמו המורה, מחמאות למורה על איך שהיא לבושה זו פוליטיקה.
כיצד אתה מתקשר לילדים חזקים בביהס מאמין באימון חברתי, יש המשך למיומנות החברתית גם בבגרות אנשים מנסים לשמר את הערכים החברתיים בהתבגרותם.
ילדים שהם יותר מדי פופולאריים הם מורעלים חברתית ושום דבר לא מעניין אותם מחקרים שאתה יכול לחלק את הכיתה הפופולאריים, אלה שאין להם שונאים, אלא שהם דחויים על ידי חלק, אלו שלא מרגישים בהם, ואלא שדחויים וסובלים מבריונות, העומדים מהצד הם אלא שגורמים למעשי הבריונות ביה"ס צריך לעבוד עם אלה שעומדים מהצד צריך לדבר על ההיבטים החברתיים.
 
 
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya