הבלוף של רפורמת למידה משמעותית
גלסנר, א' (2018). "הבלוף של רפורמת למידה משמעותית". אתר הארץ
במאמר דעות זה שהתפרסם בעיתון "הארץ" טוען הכותב, מרצה בכיר לחינוך במכללה האקדמית קיי, כי דו"ח מבקר המדינה ממאי 2018 הראה כי רפורמת הלמידה המשמעותית לא באמת יצרה שינוי. לדבריו, אסור להסיק מכך כי יש לחזור להוראה שמרנית שבמרכזה שינון צייתני של חומר ופליטתו במבחנים סגורים הבודקים את יכולתו של התלמיד לכוון לתשובה נכונה אחת: תשובתו של המורה. במקום זאת, חיוני לשמר את המעורבות האישית של כל התלמידים בלמידה (ולא רק המצטיינים או הצייתנים שבהם), את העניין והסקרנות שלהם בנלמד, את תחושת האוטונומיה לבטא את כישוריהם ויכולותיהם ואת תחושת המסוגלות והחשיבה היצירתית והביקורתית. מטרתה הראויה מערכת החינוך אינה להעביר חומר לתלמידים פסיביים ולהכינם להצטיינות במבחני המיצ"ב או הבגרות.
"יש להבין שכל עוד מערכת החינוך מעצימה ומדגישה טבלאות הישגים של ציוני מבחני הסטנדרט, לא יהיה ניתן באמת לפעול לקידום למידה משמעותית עבור הלומדים, שהם שונים אחד מהשני, במוקדי העניין, בדרכי הלמידה ובנקודות החוזק שלהם. לכן, מה ואיך שלומד התלמיד האחד ושמשמעותי עבורו, אינו דווקא משמעותי עבור האחר", סבור מחבר המאמר.
לקריאה נוספת
הערכת התכנית המערכתית "למידה משמעותית": תפיסות של תלמידים, מורים ומנהלים בשנים תשע"ד - תשע"ה
תתארו לכם עולם ללא בחינות בגרות: מדוע דרושה מהפכה במערכת החינוך?