האם לתקציב בחינוך יש קשר להישגים במבחני PISA ?
מה הם המאפיינים של מדינות שהצליחו במבחני PISA הבינלאומיים?
נייר העמדה, שהתפרסם בפברואר 2012 ע"י צוות מומחי OECD מוכיח כי מדינות הנחשבות מדינות מצליחות בחינוך אינן משקיעות מאמצים לצמצום היקף התלמידים בכיתות , אלא מעדיפות להשקיע את התקציב הנדרש בהעלאת שכר המורים. בכל מקרה , לא מדובר במדינות שאחוז ההוצאה על חינוך הוא בראש הרשימה אצלן , והם גם אינן המדינות העשירות ביותר. אבל מדובר על מדינות להן יש מחויבות להעניק חינוך איכותי ואמונה כי התלמידים יכולים להשיג הישגים לימודיים בכל הרמות.
כך לדוגמא , ניו זילנד נמצאת בליגה המובילה של מדינות בעלות הישגים גבוהים במבחני PISA , אך היקף ההוצאה בחינוך הוא מתחת לממוצע המקובל במדינות כגון נורבגיה , ארה"ב ועוד. קוריאה והונג קונג, מן המדינות המובילות בהישגי PISA , משקיעות הרבה יותר בשכר של המורים בחטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים ופחות בצמצום גודל הכיתות.
קישור להורדת נייר העמדה
Does Money Buy Strong Performance in PISA?