האם החינוך הדמוקרטי הוא הדבר הבא?

יתרונות:הכיתות בבתי הספר הדמוקרטיים הן קטנות ורב גילאיות, מתוך מחשבה שאין באמת קפיצות קוגניטיביות משמעותיות אצל ילדים בגילאים סמוכים. נימוקים נוספים הם שגם מבוגרים לא היו רוצים לחיות בעולם שתוחם פעילויות רק לבני 36 או 41 ושהעירוב הגילאי מפחית אלימות. לאחר ביקור בבית הספר הדמוקרטי "קהילה" בתל-אביב, קל להתרשם שצייתנות היא לא הערך המרכזי במוסד. בעוד שבבית ספר רגיל ישררו דממה במהלך השיעורים ורעש בהפסקות, הדמוקרטי מתאפיין בתכונה בלתי פוסקת. יש תנועה של תלמידים במסדרונות, אווירה משוחררת ותקשורת חברית עם החונכים ועם המנהל.
חסרונות: לדעת אריה קיזל : "בתי הספר הדמוקרטיים הוקמו לרוב על ידי הורים איכותיים, שלא היו מרוצים ממערכת החינוך ורצו לבנות לילדיהם בית ספר חדש שיציע מורים אינטליגנטים. יש לי הערכה עצומה למי שמשקיע אלפי שעות כדי לבנות בית ספר לילד שלו, אבל התוצאה היא שמשפחות חזקות עוזבות את בתי הספר הממלכתיים ובכך מערערות אותם. אם ההורים החזקים, אלה שחינוך הילדים בראש סדר העדיפויות שלהם, היו משביתים את הלימודים עד להשבחת בתי הספר, היה זה מהלך מוערך ואחראי. אבל הם דואגים רק לילדים שלהם ומפקירים את החלשים לנפשם".

 לכתבה  המלאה של דנה דרבינסקי באתר YNET

ראה גם מאמרים נוספים על הפדגוגיה הדמוקרטית בישראל


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    לפי דעתי יש יתרונות רבים לחינוך הדמוקרטי, מלבד היתרונות הצוגו לעיל החינוך הדמוקרטי יכול לצמצם פערים חברתיים כלכליים. לפי המאמר של ארגמון (2012) נראה כי לחינוך הדמוקרטי יש כלים העשויים לסייע בבעיית הפערים החברתיים כלכליים בחינוך.
    ראשית, החינוך הדמוקרטי דוגל במדד הצלחה אישי. כך, שההצלחה תלויה במטרות האישיות שהתלמיד מציב לעצמו. במצב זה אין השוואה של השיגים כלפי תלמידים אחרים והפערים נעלמים.
    שנית, המבנה הדמוקרטי כמבנה מעצים. בחינוך דמוקרטי התלמיד מתנסה בחיים דמוקרטיים בפועל. ישנן מספר דגומאות לכן, העיקירת היא שהתלמידים עומדים מול מערכות בירוכראטיות ועליהם לקדם את ענייניהם. מרחב ניעות זה מקדם את כל האוכלוסיות ומאפשר לבוגרים לתרום תרומתם גם למאבקים חברתיים עתידיים.
    יחד עם זאת, קיימים חסרונות שאריה קיזל מציג במאמרו, מלבד הפקרת החלשים המוצגת לעיל, הבית ספר הדמוקרטי הוא ממיין ממבחינה כספית וגם מבחני התאמה.
    אמנם כל הביקורות שהוצגו משמעותיות אך יש לזכור כי יש לשים את הילד המרכז. מה שמשותף להורים ששמים את ילדיהם בבתי ספר דמוקרטיים הוא הרצון לחנך את ילדיהם בצורה הטובה ביותר ולהכינם לחיים האמיתיים, מה שמערכת החינוך הציבורית לא עושה. לכן, הפיכת כל מערכת החינוך לגישה הדמוקרטית תפתור את כל החסרונות שהוצגו ע"י פרופסור קיזל. הפיכה לגישה דמוקרטית תפחית את הנטישה מבתי ספר ציבוריים והמיון שפרופסור קיזל טוען שבתי הספר הדמוקרטיים מחוללים, לא יהיה יותר מכיוון שכולם יקבלו את אותו החינוך.

    פורסמה ב 31/05/2021 ע״י יעל אוצ׳ריטאנסקי

    לדעתי חובתו של הורה היא בראש ובראשונה לילדיו ורק לאחר מכן לשלומה של מערכת החינוך, עליה הוא לא מופקד ואשר לרב אין לו את הסמכות להשפיע עליה. משכך אפשר להזמין ולבקש מהורים איכותיים להשפיע לטובה על החינוך הציבורי אך בפירוש לא לצפות זאת מהם, ובמיוחד אם לא ניתנים להם סמכויות מובנות לעשות זאת.

    פורסמה ב 14/04/2021 ע״י ארז
    מה דעתך?
yyya