האומנם הכשרה מיותרת ? על ייחודה של הכשרת המורים האקדמית
מאת: שלמה בק
מילות מפתח:
הכשרה מבוססת שדה
הכשרת מורים
הכשרת מורים: מדיניות
הכשרת מורים: מודלים
הכשרת מורים: תפיסות
מכללות אקדמיות
מכללות להכשרת עובדי הוראה
תהליכי הכשרה
תוכניות ייחודיות
שלמה בק. "האומנם הכשרה מיותרת ? על ייחודה של הכשרת המורים האקדמית", בתוך: משבר ההוראה: לקראת הכשרת מורים מתוקנת (עורכות: דרורה כפיר תמר אריאב) ,מכון ון ליר בירושלים והוצאת הקיבוץ המאוחד , 2008. ע"ע 225- 247 .
המאמר של פרופסור שלמה בק מחולק לארבעה חלקים . בחלק הראשון הוא מתבונן במצב הנוכחי ומאבחן את הנימוקים שעליהם מתבססת הקביעה כי מקצוע ההוראה מחייב הכשרה אקדמית. בחלק השני מתבונן פרופסור שלמה בק בביקורת על ההכשרה להוראה במסגרת אקדמית. המבוי הסתום שבו נתונה כיום ההוראה מקורו בתפיסה מוטעית של מהות ההוראה. ההוראה אינה מקצוע יישומי שאופיו טכני-רציונאלי , אלא מקצוע מעשי שאופיו פרשני. את הרקע התיאורטי-פילוסופי שעליו מסתמך פרופסור שלמה בק בהגדרת המקצוע כמעשי מספקת התורה האריסטוטלית ( מוצגת בחלק השלישי) .
בחלק הרביעי מציע פרופסור שלמה בק דגם שונה של הכשרה להוראה שיכול להתמודד עם הטיעונים הביקורתיים שהועלו. לפי הדגם המוצע , על ההכשרה להוראה להתקיים במסגרת אקדמית ( רצוי ברמת תואר שני) וייעודית.
בחלק החמישי מסכם פרופסור שלמה בק את עמדותיו בעניין הכשרת המורים האקדמית ומציג את תכנית שח"ף הפועלת במכללה לחינוך ע"ש קיי, באר שבע. תכנית זו מציבה את ההתנסות בלב ההכשרה להוראה ובונה סביבה סדנאות לניתוח ההתנסות וללמידה משותפת. מטרתה להכשיר מורים משכילים , מיומנים ונבונים, על פי העקרונות האריסטוטליים שתוארו . תכנית שח"ף מלמדת שאפשר לשתף בהכשרה את "השדה" ולמקם אותה במסגרת אקדמית.
yyya
מעוניין לקרא מאמרים של המורה והפילוסוף המדהים הזה -פרופ שלומה בק !!!