האוטונומיה הפדגוגית והמקצועית הניתנת למורים ותרומתה להתפתחותם- ממצאי מחקר בארה"ב
מקור:
"The Relationship between Teacher Autonomy and Stress, Work Satisfaction, Empowerment, and Professionalism", Educational Research Quarterly.Vol. 29 (1) p.37, 17 pgs.
אוטונומיה מקצועית הניתנת למורים היא אחת מהנדבכים של יצירת מוטיבציה בהוראה ומכאן חשיבותה בחינוך בכלל וביצירת סיפוק מקצועי מהעבודה בפרט (,Khmelkov, 2000, Losos 2000, White, 1992). אוטונומיה פדגוגית מוגדרת בספרות המקצועית כתפיסה וכתחושה שיש למורים לגבי מידת השליטה שלהם בעבודתם ובסביבת העבודה שלהם (Pearson & Hall , 1993). תפיסה מתקדמת יותר של אוטונומיה למורים גורסת כי מדובר על שיתופו של המורה בתהליך קבלת החלטות והחופש של המורה לבחור מבין כמה אלטרנטיבות מקצועית את הכיוון הנראה לו מתאים לתלמידיו בהוראה (Willner ,1990). חוקרים אחרים גורסים כיום כי אוטונומיה מקצועית למורים פירושה מניעת בידודו המקצועי של המורה מעבר לכותלי הקירות, מתן משובים מעמיתיו לעבודה ויצירת אינטראקציה חופשית עם עמיתים למקצוע ללא תלות וללא סייגים מצד הנהלת בית הספר (Frase & Sorenson, 1992,). יותר ויותר מתגבשת ההכרה כי אוטונומיה מקצועית למורים פירושה שחרורו של המורה מתלות במבנים ביורוקרטים בביה"ס לצד סמכות פדגוגית מקצועית עצמאית בכיתה (Fay, 1990).
מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין האוטונומיה המקצועית המוענקת למורה ובין המתח של העבודה, הסיפוק מהעבודה, ההעצמה וההתמקצעות.
השערת המחקר הייתה כי מורים הנהנים מאוטונומיה מקצועית ימחישו בעבודתם בהוראה יותר נינוחות ופחות מתח, יזכו ליותר סיפוק מקצועי מעבודתם, יחושו העצמה מקצועית ויהיו בעלי תחושה של מקצועיות גבוהה יותר.
אוכלוסיית המחקר כללה 300 מורים אשר עבדו בשלושה בתי ספר בפלורידה. בתי הספר ייצגו את כל רמות החינוך: יסודי, חטיבת ביניים ותיכון. 21% מהמורים שנחקרו היו מורים בביה"ס יסודי.52% היו מורים בחטיבת ביניים ו27% מבין המורים לימדו בבית ספר תיכון. ממוצע הוותק של המורים בהוראה היה 14 שנים וכל המורים היו לפחות בעלי תואר ראשון בחינוך ובתחומי הדעת.
כלי המחקר
הכלי המחקרי המתוקף בו נעשה שימוש הוא ה- Teaching Autonomy Scale-) TAS), שאלון תקף המורכב מ-18 פריטים המודדים באיזו מידה חשים המורים אוטונומיה בתחומי הפעילות הבאים: חופש בחירה של פעילויות וחומרי למידה, שימוש בסטנדרטים של התנהגות בכיתה, תכנון תוכניות לימודים ויצירת רצף, קבלת החלטות אישית לגבי שיקולי הוראה.
ממצאים ומסקנות
ככל שהמורים זוכים ליותר פדגוגית בהקשר של תוכניות לימודים כך הולך ופוחת המתח שלהם בעבודתם, עם זאת לא נמצא כי הרחבת האוטונומיה המקצועית של המורים תורמת בהכרח לסיפוק מקצועי של המורים מעבודתם.
עוד נמצא באופן ברור כי הרחבת האוטונומיה הפדגוגית תורמת להעצמתו של המורה ומעמיקה את מקצועיותו. מורים בעלי אוטונומיה פדגוגית חשים הם זוכים להעצמה רבה בתחום החינוך וחשים שהמקצועיות שלהם נתרמת יותר מכל והם מוכנים לגלות יותר יוזמות בתחומי תכנון הלימודים. ממצאים נוספים של המחקר מגלים כי אין הבדלים בין אוטונומיה פדגוגית המוענקת למורים בבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכוניים. דפוסי ההתנהגות המקצועית של המורים בכל רמות הגיל דומים למדי.
בין השאר מצביעים מסקנות המחקר על כך כי בתכנון של רפורמות חינוכיות ושינויים בחינוך יש לחזק את האוטונומיה הפדגוגית של המורים על מנת להעמיק את סיכוי ההצלחה של היישום הפדגוגי וזאת על מנת לחזק את ההעצמה המקצועית של המורים ועל מנת להפחית את השחיקה המקצועית של המורים (הנגרמת ממתח יתר בהוראה ותחושת חוסר גמישות). הרחבת האוטונומיה המקצועית של המורים יש בה כדי להפחית את הנשירה של מורים חדשים וותיקים משורות ההוראה.
References |
Ashbaugh, C. R. (1982). What is job satisfection? Planning & Changing-? Journal for School Administrators, 14, 195-203. |
Bacharach, S.B., |
Blas, J. J., & Rirby, P.C. (2000). Bringing oui the best in teachers: What effective principals do (2nd ?d.). |
Blas, J. J., & Matthews, K, (1984). How principals stress teachers. The |
Brown, J. R. (1996). Why do teachers leave? (Doctoral Dissertation, |
Brunetti, GJ. (2001). Why do they teach? A study of job satisfection among long-term high school teachers. Teacher Education Quarterly, 28(3), 49-74. |
Cedoline, AJ. (1982). Job Burnout in public education: Symptoms, causes, and survival skills. |
Charters, W. W. (1976). Sense of teacher work autonomy: Measurement & finding. |
Corwin, R. G., & Borman, K. M. (1998). School as workplace: Structural constraints on administration. In N. J. Boyan (Ed.) Handbook of research on educational administration (pp. 209-234). |
Davis, J., & Wilson, S. M. (2000). Principles' efforts to empower teachers: Effects on teacher motivation and job satisfaction and stress. The Clearing House, 73(6), 349-357. |
DeJesus, S. N. (1991, October). Intrinsic and extrinsic motivational objects in teachers and future teachers. Paper presented at the International School of Psychology Colloquium, Portugal. EDRS Availability: Microfiche, ED 400 233. |
Dworkin, A.G., |
Erpdding, C. J. (1999). School vision, teacher autonomy, school climate. and student achievement in elementary schools. (Doctoral dissertation, |
Evers, T. B. (1987, April). Factors affecting teacher job satisfaction in a number of high schools in |
Farrar, S. M. (1981, April). Teacher performance Paper presented at the Annual Meeting of the American Research Association. (ERIC Document Reproduction Services No ED 275 677) |
Fay, C. (1990). Teaching and leading: The teacher's voice. |
Firestone, W. A., & Bader, B. D. (1992). Redesigning teaching: Professionalism or bureaucracy, |
Firestone, W A., & Penndl, J. R. (1993). Teacher commitment, working conditions, and differential incentive policies Review of Educational Research. 63,489-525. |
Franklin, H. L (1988). Principle consideration and its relationship to teacher sense of autonomy (Doctoral dissertation. |
Frase, L E., & Sorenson, L (1992). Teacher motivation and satisfaction: Impact on participatory. management. Nassp Bulletin. 7(5(540), 37-43. |
Gnecco, D R. (1983) The perception of autonomy and job satisfaction among elementary teachers in southern |
Hall, B. W, Villeme, M. G. & Phillippy, S W (1989, February). Perceptions of autonomy Mthin the beginning teacher's work environment. Paper presented at the annual meeting of the Association of Teacher Education, |
Hanson, E. M. (1991). Eduactional administration and organizational behavior (3rd ed.) |
Ingersoll, R.M., (1997). Teacher professionalization and teacher commitment: A multilevel analysis, NCES 97-069. |
Ingersoll, R.M. (1997). The status of teaching as a profession: 1990-91, NCES 97-104. |
Jones, L. (2000). Supervisory beliefe and behaviors associated with veteran teacher motivation (Doctoral dissertation, |
Khmelkov, V. T. (2000). Developing professionalism: Effects of school workplace organization on novice teachers' sense of responsibility and efficacy (Doctoral dissertation, University of Notre Dame). Dissertation Abstracts International 61 (04), 1639. (UMI Microform AAT 9967316). |
Kim, |
Klecker, B. J. (1998). Defining and measuring the dimensions of teacher empowerment in restructuring public schools. Education, 118(3), 358 -370. |
Klecker, B. J., & Loadman, W. (1996). Exploring the relationship between teacher empowerment and teacher job satisfaction. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 400 254). |
Kyriacou, C. (1989). The nature and prevalence of teacher stress. In M. Cole & S. Walker (Eds.), Teaching and stress (27-33). |
Lortie, D. C. (1975). Schoolteacher: A sociological study. |
Losos, L. W. (2000). Comparing the motivation levels of public, private and parochial high school teachers. (Doctoral dissertation, |
Melenyzer, B. J, (1990, November). Teacher empowerment: The discourse, meaning, and social actions of teachers. Paper presented at the annual meeting of the National Council on States on Inservice Education, |
Natale, J. A (1993, July). Why teachers leave. The Executive Educator, 14-18. |
National Commission on Excellence in Education. (1983). A nation at risk: The imperative for educational reform. |
National |
Nero, A. B , (1985) Intrinsic;Extrinsic motivational factors and perceived need deficiencies as a function of job level in an urban school district. (Doctoral dissertation. |
Pearson, L. C. & Hall, B. C.. (1993). Initial construct validation of the teaching autonomy scale. Journal of Educational Research. 86(3), 172-177 |
Pearson. LC., & Moomaw, W. (2005). Continuing Validation of the Teaching Autonomy Scale. Manuscript submitted for publication. |
Perie, M. & Baker. O.P. (1997). Job satisfaction among |
Picard B. H (1986) Teacher motivation: Perceptions of teachers and school officials (satisfaction, intrinsic considerations, financial, merit recognition). (Doctoral dissertation. The University of Nebraska-Lincoln, 1986). Dissertation Abstracts International, 47-04, AA18614470 |
Porter, J. E. (1993). An investigation of secondary teachers' motivation orientation and their attitudes about extrinsic incentives. (Doctoral dissertation. The University of Nebraska-Lincoln, 1993 ). Dissertation Abstracts International, 54-12, AA19412210. |
Sarafbglu, M. K. (1997). A study of teachers: Their commitment and motivation to remain in the profession (Doctoral dissertation, Fordham University, 1997). Dissertation Abstracts International, 58-04, ADG9729608 |
Shen, J (1998) Do teachers feel empowered? Educational Leadership, 65(7), 35-36 |
Short P M. (1994). Defining teacher empowerment. Education, 114 (4), 488-493 |
Short, P. M. &. Rinehart, J.S. (1992). School participant empowerment scale: Assessment of level of empowerment within the school environment. Educational and Psychological Measurement. 52, 951-961 |
Swanson, B B.. & Kooncc, P. M. (1986). Teacher incentives: Is merit pay enough Action in Teacher Education. S, 87-90. |
Ulriksen, JJ. (1996). Perceptions of secondary school teachers and principals concerning factors related to job satisfaction and job dissatisfaction. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 424 684) |
White, P. A. (1992). Teacher empowerment under "Ideal" school-site autonomy. Educational Evaluation and Policy Analysis, 14 (1), 69-82. |
Willner, R. G. (1990). Images of the future now: Autonomy, professionalism, and efficacy. (Doctoral dissertation, Fordham University, 1990). |
Wilson, S. M. (1993). The self-empowerment index: A measure of internally and externally expressed teacher autonomy. Educational and Psychological Measurement, 53, 727-737. |
Woods, P. (1989). Stress and the teacher role. In M. Cole & S. Walker (Eds.), Teaching and stress. |
Yee, S.M. (1991). Careers in the classroom: When teaching is more than a job. |