דמות המורה הטוב בתרבות הערבית
מאת: מחמוד חליל , יאסר עואד , ח'אולה זועבי
מילות מפתח:
דמות המורה
מאפייני תפקיד
מאפיינים קהילתיים
מגזר ערבי
מורים
תהליכים תרבותיים
תפיסת עולם
תפיסת תפקיד
מקור וקרדיט:
יאסר , עואד, ח'אולה זועבי. מחמוד חליל. "דמות המורה הטוב בתרבות הערבית", מעוף ומעשה 13 ( 2010 ) .
מחקר זה בוחן את הקשר בין תכונות ומאפיינים תרבותיים של סטודנטיות ערביות, פרחי הוראה , לבין תפיסת תכונות המורה הטוב. במחקר השתתפו 122 סטודנטיות ערביות הלומדות במסלול הגיל במכללת סכנין . ממצאיו עולה שהסטודנטיות מתחלקות לשתי קבוצות: האחת מצדדת בתכונות ובמאפיינים תרבותיים מסורתיים והאחרת מצדדת בתכונות ובמאפיינים תרבותיים מודרניים.
הממצאים מלמדים כי תכונות ומאפיינים תרבותיים מסבירים את ההבדלים בנוגע לתפיסת תכונות המורה הטוב. יתרה מזו : מן הממצאים עולה שסטודנטיות בעלות מאפיינים תרבותיים מודרניים מדרגות גבוה את תכונות המורה הטוב בסדר הבא: מורה אשר מפתח יכולות קוגניטיביות בקרב תלמידים , מתקשר היטב עם התלמידים , יוצר אוירה נינוחה בכיתה ושומר עליה, בקיא ושולט בידע יותר מאשר הסטודנטיות בעלות התכונות והמאפיינים התרבותיים המסורתיים. זאת ועוד : נמצא שסטודנטיות בעלות מאפיינים תרבותיים מודרניים הגדירו מורה טוב כמורה המלמד בשתי רמות : ברמה הפרטנית ( מורה מול תלמיד) וברמה הקולקטיבית ( מורה מול כיתה).
yyya
בבקשה רוצה את שני השאלונים שהשתמשתם בהם במחקר דמות המורה הטוב בתרבות הערבית