דיספוזיציות של מורה מתחיל: בחינת התחום המוסרי / אתי
הסכימה | שיפוטי מורה: | פעולות מורה: |
עניין אישי | · מגדיר התנהגות כדבר שקורה כשהלומד עובד באופן פעיל על מטלה שניתנה ע"י המורה · רואה את תפקידו כבעל הסמכות בכיתה · חושב שמטרת החוקים לשמור על סדר · בעל אוריינטציה לצורך בקונפורמיות של הלומד · לוקח בחשבו רק רווח אישי בהתייחסות לפעולה · חושב שלכל בעיה יש רק פתרון אחד. | · מודד התנהגויות באמצעות תצפיות התנהגותיות בלבד · קובע אסטרטגיות הוראתיות ללא התחשבו בזווית הראייה או במוטיבציה של הלומד · נוטל תפקיד של מפקח בכיתה · מוטרד מהתנהגויות המוגדרות כ"חברתיות" · יוצר חוקים ללא שיתוף הלומד · אינו רגיש לצרכים הרגשיים של הלומדים. |
שמירה על נורמות | · יוצא מנקודת מבט בית-ספרית · חושב באופן מסוים בלבד על הפרספקטיבה והמוטיבציה של הלומד · חושב שמטרת החוקים והנורמות לספק בטחון ויציבות בעיקר ללומדים שאינם מכירים זה את זה · חושב שחוקים ונורמות ישימים לכל אחד · רואה את בית הספר במונחים של מבנה היררכי (מנהל-מורה; מורה-תלמיד). | · יוצר חוקים קטגוריים, בהירים ואחידים · מציית לחוקים ולנורמות מתוך כבוד למערכת החברתית · משתדל לשמור על הסדר הקיים בכיתה ובבית הספר · משתמש בנוסחאות ובשיטות מוכחות אחרות לפתרון בעיות · נכון לנסות אסטרטגיות הוראה חדשות ומגוונות גם אם אינן חלק מהרפרטואר. |
פוסטקונבנציונלית | · מכיר בכך שניתן לבחון את הקוריקולום ממגוון של זוויות ראיה · שוקל את הרווחים והתוצאות של הבחירות ההוראתיות · מתחשב במגוון של סגנונות למידה בעת תכנון הפעילויות · בעל גישה הומניסטית-דמוקרטית על משמעת בכיתה · רואה בחוקים אמצעי להגן על זכויות ידועות · רואת את החוקים כברי שינוי ויחסיים · רגש לזכויות הלומדים · מקבל החלטות על פי ההקשר · תפיסת העצמי שלו מאורגנת סביב עקרונות מוסריים. | · מאפשר לשתף בחוקים ולבחנם ביקורתית · מפעיל הוראה אינדיווידואלית כדי להתאים את הקוריקולום לצורכי הלומד · מעודד את הלומדים לקבל החלטות · משתמש בפעילויות למידה שיתופיות · רואה עצמו כמאפשר למידה ולא כמציג, מרצה · משתש באסטרטגיות הוראה אינטראקטיביות · סובלני לבעיות התנהגות חברתיות · מעודד את הלומדים לחוקק חוקים בכיתה · מתחשב במגוון תעודות מבט בסיטואציות שונות · נכון לעזו ללומדים להבין ולנמק בעיות · מאופיין בהתנהגות מוסרית ברמות גבוהות בכיתה ובבית הספר · מגלה אכפתיות ללומדים, לתכנית ולבית הספר. |
ביבליוגרפיה
Dewey,J. (1904). The relation of theory to practice in education, In: The Third Yearbook of the National Society for the Scientific Study of Education, Part 1, Chicago: Uni. of Chicago Press.
Flanders, N. A.(1967). Some relationships among teacher influence, pupil attitude and achievements, In: E.J. Amidon & J. B. Hough (Eds.), Interaction Analysis: Theory, research and application, Reading, MA: Addison-Wesley, pp. 103-116.
Johnston, M., & Lubomudrov, C. (1987). Teachers’ level of moral reasoning and their understanding of classroom rules and roles, Elementary School Journal, 88, pp. 65-78.
Mentkowski, M., & Associates, (2000).Learning that lasts, San Francisco: Jossey-Bass.
Raths, J. (2001).Teachers’ beliefs and teaching beliefs, Early Childhood Research and Practice, 3(1), pp. 385-391.
Reiman, A. J. (1999). The evolution of social role-taking and guided reflection framework in teacher education: Recent theory and quantitative synthesis of research, Teaching and Teacher Education 15, pp. 597-612.
Reiman, A. J. & Watson, (1999). BGINNING TEACHERS
Reiman, A. J., & Johnson, L. E. (2003). Promoting teacher professional judgment, Journal of Research in Education, 13 (1), pp. 4-14.
Rest, J., Narvaez, D.,Bebeau, M.J., & Thoma, S.J.(1999). Postconventional moral thinking: A Neo-Kohlbergian approach, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
Shulman, L. S. (1998). Theory, practice and the education of professionals, The Elementary School Journal, 98 (5), pp. 511-526.
Wright, S.P.,Horn, S.P., & Sanders, W.L.(1997). Teacher and classroom context effects on student achievement: Implications for teacher evaluation, Journal of Personal Evaluation in Education, 11, pp. 57-67.
Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
הסכימה | שיפוטי מורה: | פעולות מורה: |
עניין אישי | · מגדיר התנהגות כדבר שקורה כשהלומד עובד באופן פעיל על מטלה שניתנה ע"י המורה · רואה את תפקידו כבעל הסמכות בכיתה · חושב שמטרת החוקים לשמור על סדר · בעל אוריינטציה לצורך בקונפורמיות של הלומד · לוקח בחשבו רק רווח אישי בהתייחסות לפעולה · חושב שלכל בעיה יש רק פתרון אחד. | · מודד התנהגויות באמצעות תצפיות התנהגותיות בלבד · קובע אסטרטגיות הוראתיות ללא התחשבו בזווית הראייה או במוטיבציה של הלומד · נוטל תפקיד של מפקח בכיתה · מוטרד מהתנהגויות המוגדרות כ"חברתיות" · יוצר חוקים ללא שיתוף הלומד · אינו רגיש לצרכים הרגשיים של הלומדים. |
שמירה על נורמות | · יוצא מנקודת מבט בית-ספרית · חושב באופן מסוים בלבד על הפרספקטיבה והמוטיבציה של הלומד · חושב שמטרת החוקים והנורמות לספק בטחון ויציבות בעיקר ללומדים שאינם מכירים זה את זה · חושב שחוקים ונורמות ישימים לכל אחד · רואה את בית הספר במונחים של מבנה היררכי (מנהל-מורה; מורה-תלמיד). | · יוצר חוקים קטגוריים, בהירים ואחידים · מציית לחוקים ולנורמות מתוך כבוד למערכת החברתית · משתדל לשמור על הסדר הקיים בכיתה ובבית הספר · משתמש בנוסחאות ובשיטות מוכחות אחרות לפתרון בעיות · נכון לנסות אסטרטגיות הוראה חדשות ומגוונות גם אם אינן חלק מהרפרטואר. |
פוסטקונבנציונלית | · מכיר בכך שניתן לבחון את הקוריקולום ממגוון של זוויות ראיה · שוקל את הרווחים והתוצאות של הבחירות ההוראתיות · מתחשב במגוון של סגנונות למידה בעת תכנון הפעילויות · בעל גישה הומניסטית-דמוקרטית על משמעת בכיתה · רואה בחוקים אמצעי להגן על זכויות ידועות · רואת את החוקים כברי שינוי ויחסיים · רגש לזכויות הלומדים · מקבל החלטות על פי ההקשר · תפיסת העצמי שלו מאורגנת סביב עקרונות מוסריים. | · מאפשר לשתף בחוקים ולבחנם ביקורתית · מפעיל הוראה אינדיווידואלית כדי להתאים את הקוריקולום לצורכי הלומד · מעודד את הלומדים לקבל החלטות · משתמש בפעילויות למידה שיתופיות · רואה עצמו כמאפשר למידה ולא כמציג, מרצה · משתש באסטרטגיות הוראה אינטראקטיביות · סובלני לבעיות התנהגות חברתיות · מעודד את הלומדים לחוקק חוקים בכיתה · מתחשב במגוון תעודות מבט בסיטואציות שונות · נכון לעזו ללומדים להבין ולנמק בעיות · מאופיין בהתנהגות מוסרית ברמות גבוהות בכיתה ובבית הספר · מגלה אכפתיות ללומדים, לתכנית ולבית הספר. |