דיאלוג יצירתי ברמות חפר- מבט מבפנים על חדשנות פדגוגית

מאת רווית שרף , מגזין שיעור חופשי , דצמבר 2011

הדיוקן המעובד מציג דמות בצילום שחור-לבן. מרקם צבעוני נוזל ממשקפי השמש שמרכיבה הדמות ומתחבר בתחתית הצילום לשלולית צבע חזק ורווי, היוצר ניגוד עז לצילום המונוכרומטי. בדרך יצירתית זו תיארו התלמידים את מה שגילו בעקבות מחקר על חייו של הסופר המצרי העיוור טהא חוסיין , דרך עיוורנו גילה חוסיין את אהבתו להקשבה ולסיפור, וכך גם פותח אצלו הרצון להוכיח את עצמו כאינטלקטואל על אף מוגבלותו.

ממסקנה זו הגיעו התלמידים לתובנה כי גם מהמגבלה והכאב הגדולים ביותר, יכול אדם לפתח את אישיותו ולצמוח, וגם לתרום תרומה תרבותית וחברתית משמעותית. נזילות הצבע מזכירות דמעות , ולכן רומזות על הכאב, הפיזי והרגשי, שנגרם לחוסיין מעיוורונו- המיוצג על ידי משקפי השמש. הצבעים עצמם, הממלאים את תחתית הצילום בשלולית הצבע, מסמלות את התפתחותו האישית של חוסיין ותרומתו לתרבות המצרית.

יצירה זו שהושפעה מעבודותיו של אמן הרחוב הצרפתי ZEVS , היה אחד התוצרים המסקרנים של התלמידים במסגרת מודל פדגוגי מיוחד הנקרא דיאלוג יצירתי. המודל פותח לפני 15 שנים בבית החינוך רמות חפר בקיבוץ מעברות על ידי צוות מורים בראשות מנהלת ביה"ס , דאז והיום , ברוריה סלע.

כיום מרכזות המורות אירית ניימן ונילי קפלן את מערך הפצת המודל בהשתלמויות למורי בתי ספר יסודיים , חטיבה ותיכון. הצלחת המודל הביאה לכך שלפני כחמש שנים הוכר בית הספר השש-שנתי של יישובי עמק חפר , כמרכז הפצה על ידי גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך.

המודל עושה שימוש בתוכנית הלימודים של משרד החינוך, כמו בבתי ספר אחרים, אלא שלדרך הלמידה המקובלת , המסורתית, נוספו דרכי למידה המקנות מיומנויות נוספות. הדרך הזו כוללת כמה שלבים : עבודת חקר בקבוצות , הגשת תוצרים והצגת המסקנה והתוצר בפני קהלים שונים במסגרת בימת שיתוף. התלמידים , מכיתה ז' עד י"ב , נבחנים במהלך שנות לימודיהם בדרך זו ואף ניגשים לבגרויות על פי מודל הדיאלוג היצירתי ב14 מקצועות מגמה וכן באזרחות, ספרות ואנגלית.

העיקרון המנחה את הלמידה והמודל הפדגוגי שלה מתבסס על הבניית הידע של התלמיד בכוחות עצמו ( קונסטרוקטיביזם ) ותוך כדי שיח בינו לבין עצמו, עם חבריו לקבוצה ולכיתה עם המורים. נילי קפלן מסבירה כי הדיאלוג היצירתי מפתח אצל הלומד את האינטליגנציות הרגשיות והבינאישיות על פי המודל של גרדנר לאינטליגנציות מרובות. זאת , בנוסף למיומנויות למידה חשובות כמו איתור מידע, כתיבת עבודה עיונית , עבודת צוות , יצירתיות, יכולת הבעה בעל פה, אחריות אישית ויכולת לרפלקציה. "הלמידה בדרך הדיאלוג היצירתי" היא מעידה , היא "תהליך מתמשך תוך הערכה מעצבת , חלופית הלוקחת בחשבון את מירב המרכיבים באישיותו של הלומד".

ההוראה והלמידה בדרך הדיאלוג היצירתי מתקיימות בחטיבת הביניים של בית החינוך בכל מקצועות הלימוד ובחטיבה העליונה במגוון מקצועות לבגרות. התלמידים לומדים לחפש מידע ממקורות מגוונים ולאתר מומחים בתחומי ידע שונים . בנוסף , לומדים להיות מקוריים, יצירתיים ועצמאיים בלמידה ובחשיבה.

התרגול הממושך בהוראת עמיתים ובהצגת הידע , בדרכים מגוונות ובפני קהלים שונים, משפר מאד את כושר הביטוי המילולי ומחזק את הביטחון העצמי. אירית ניימן מסבירה כי מדי שנה עובר צוות מרכז ההפצה – המונה כעשרה מורים- השתלמות מיוחדת בה הוא לומד כיצד להקנות לילדים את המיומנות של שאילת שאלת חקר פורייה, איך לחפש מידע , איך לסכם , איך למזג טקסטים. "את המיומנויות אנחנו מקנים בהדרגה" , מפרטת אירית ניימן, שהיא מורה לערבית. "בכיתה ז' יהיה פשוט יותר. בהמשך מקורות המידע מתרחבים, בין השאר התלמידים נפגשים עם מומחים. "למשל , אצלי בשיעור התלמידים עושים עבודות חקר על המהפכות שמתרחשות בימים אלה בעולם הערבי , כך שפעמים רבות הנושאים הם רלבנטיים ואקטואליים."

"אני מציגה בפני התלמידים את הכלים לאתר את הכתבות והמאמרים הרלבנטיים לנושא, ומסבירה כיצד לתרגם אותם. אנחנו מרחיבים את הידע גם במפגשים עם מומחים. כך למשל , נסענו לאוניברסיטת תל אביב כדי לקרוא מידע, ונפגשנו עם מומחים לעולם הערבי. התלמידים מראיינים את המומחים, מקליטים ומתמללים את המפגש".

בשלב מסוים כשהתלמידים מגיעים למסקנות ולתובנות , הם חושבים על מטפורה – תוצר שמייצג את המידע שחקרו, בין אם ככרזה , ריקוד או מיצג. , "המטאפורה היא חשיבה יותר גבוהה ומופשטת" , מסבירה אירית ניימן. "זהו שלב יצירתי שבו המטפורה מייצגת משהו מעולם אחר מזה הנלמד. למשל עכשיו אחת הקבוצות בכיתה שלי הכינה עבודה על הכוחות החברתיים במצרים. המטפורה שהם חשבו עליה בהקשר הזה הייתה משיכת חבל. התלמידים לקחו חבל עבה, תלו עליו חבלים קטנים עם כרזות וסיסמאות של הקבוצות החברתיות השונות במצרים, הדגימו את המשיכה והסבירו אותה" .

לכל אורך הדרך מתבצעת הערכה חלופית באמצעות דפי מעקב, רפלקציה של התלמיד על מה שלמד והערכת עמיתים. בתום עבודת החקר והכנת התוצר , התלמידים נערכים לפרזנטציה. בחטיבה זה מול ההורים בלבד, בתיכון נוסף על כך שלב נוסף בו למחרת ההצגה להורים, מגיע בוחן של משרד החינוך ונותן ציון לעבודה.

אירית ניימן מעידה כי למודל יש השפעה רחבה שמשפיעה על האווירה הבית ספרית בכלל. " יש אצלנו פחות אלימות ונוצרים גם קשרים מסוג אחר בין מורים לתלמידים. אני פוגשת שלושה תלמידים בקבוצה ומכירה אותם כמו המחנך שלהם. גם התלמידים מגלים על עצמם דברים חדשים : חוזקות שבאות לידי ביטוי בדרך זו , ואינם מתגלים בכיתה רגילה.

" אני לא נגד השיטה הנלמדת בבתי הספר" , מבהירה אירית ניימן. " הרעיון הוא לשלב בין השיטות. כדי ללמוד שפה, למשל , חייבים לשנן את המילים ואת הדקדוק, בדיוק כמו בשיטות המסורתיות., אבל אנחנו משלבים את הדיאלוג היצירתי כדרך למידה והערכה אחרת, ונהנים מהתוצאות" .

מקור וקרדיט : מגזין שיעור חופשי , דצמבר 2011, עמוד 26 .

ראה גם :

 אתר האינטרנט של בית החינוך ברמות חפר

דיאלוג יצירתי ב"רמות חפר" - אסופת מאמרים

"דיאלוג יצירתי" - הניסוי בבית הספר הניסויי רמות חפר ( ברוריה סלע)

האם המודל הניסויי שפותח ב"רמות חפר", המכונה מודל "הדיאלוג היצירתי", הוא מודל שיש בו חדשנות?

במקום בחינת בגרות: דיאלוג יצירתי

במקום עוד פרק בתנ"ך, מדברים על "זהות אישית"

למידה מרחוק , והדיאלוג היצירתי בבית החינוך רמות חפר

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya