גורמי המהפך החינוכי של ביה"ס התיכון בבית ג'אן
ניתוח מעמיק של הכתבה בעיתון דה-מרקר מלמד כי לא בהכרח איכות ההוראה גרמה לשינוי אלא הנעת התלמידים היא שיצרה את השינוי.
בסוף שנת הלימודים הקודמת (תשע"ג), שיעור הבוגרים הזכאים לבגרות בביה"ס התיכון בבית ג'אן הגיע ל-100% - נתון שהיה מוכר עד היום רק בסביון, שתלמידיו לומדים בבתי ספר תיכוניים מחוץ ליישוב.
ב-2012, שיעור הזכאים לבגרות במגזר הדרוזי הגיע ל-54.8% - גבוה יותר מהממוצע בישראל, 49.8%, ודומה לשיעור הזכאים במגזר היהודי, 55.3%. השינוי הזה בציבור הדרוזי ובבית ג'אן התחולל על ידי צוותי המורים הוותיקים בבתי הספר - שלא הוחלפו ולא קיבלו תגבור מהחוץ. גם התלמידים הם אלה שלמדו בבתי הספר קודם לכן, ונכשלו בעבר. גם שיעור הנשירה הצטמצם.
בית הספר בבית ג'אן הצליח אף שכמה מתלמדיו מתקשים במיוחד, ולמרות המצב הכלכלי של היישוב ושל משפחות התלמידים. הוא לא גובה שכר לימוד מופרז, לא ממיין ולא מנשיר תלמידים. למעשה, צוות בית הספר אפילו איתר כמה תלמידים שנשרו ממערכת החינוך ושיכנע אותם לחזור למערכת, רגע לפני שהתחילו ללמוד בבתי ספר מקצועיים.
"התלמידים מעבירים את עיקר זמנם בלמידה - בלי הרבה זמן לחיי חברה, משימה לא קלה בכלל עבור תלמידים שציפו לפרוש מהלימודים. לכן, חלק משמעותי מהתוכנית מוקדש לפיתוח המוטיווציה שלהם וגם לשמירה על מעורבות של ההורים. השיטה גורסת שהמורים בכיתה צריכים להכיר באופן אישי לא רק את התלמידים, אלא גם את הוריהם. חלק מההורים, אומר כהן, איבדו את האמון ביכולת של ילדיהם להצליח בבית הספר, ועל המורים להשיב להם את האמון הזה".
לכתבה של ליאור דטל
ראה גם :
הסיפור האמיתי שמאחורי אחוזי הבגרות בבית ג'אן
רצף הוראה־למידה מקדם מוטיבציה ( פרופסור אבי עשור)
האם זה המחקר החשוב ביותר לשנת 2012? אולי
פתרון בעיות אותנטיות במתמטיקה עם ויסות עצמי רגשי-הנעתי: ערך מוסף עבור הישגים ותהליכי למידה
למי שמעונין לקרוא בהרחבה על העשייה החינוכית של בית הספר, ניתן לראות כאן: http://pedagogya.wordpress.com/2013/09/03/%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8-%D7%A9%D7%9E%D7%90%D7%97%D7%95%D7%A8%D7%99-%D7%90%D7%97%D7%95%D7%96%D7%99-%D7%94%D7%91%D7%92%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%92%D7%90%D7%9F/