בתי ספר וירטואליים – בחו"ל ובישראל

כאשר זורחת החמה ולוק לווסוק צריך כבר ללכת לביה"ס, כל מה שעליו לעשות זה לקום ולפתוח את המחשב האישי, הנמצא אי שם למרגלותיו, ולהתחבר לכיתה הוירטואלית שלו הנמצאת אי שם בשרת אינטרנט מהיר בבניין תעשייתי במיאמי.

לוק הוא תלמיד אמיתי ברשת בתי הספר של פלורידה, בה לומדים תלמידים מכל רחבי ארה"ב. כמו שאר חברי הכיתה הוירטואלית שלו, לוק חייב להיות נוכח בשיעורים הוירטואליים הסינכרוניים המשודרים מרחוק וגם לבצע מטלות לימודיות מורכבות. לוק אינו לבד, מעל 200, 000 תלמידי תיכון בארה"ב לומדים בבתי ספר שאין להם קירות, מבנים או כיתות לימוד. התופעה של בתי הספר הוירטואליים אינה תנועה אוונגארדית של רפורמיסטים חינוכיים בשוליים, אלא התפתחות חינוכית ההולכת וצוברת דינאמיקה במרכז המפה החינוכית. המגזר העסקי תומך בבתי הספר הוירטואליים וגם משרדי החינוך בארה"ב. בתי ספר וירטואליים נועדו, בראש ובראשונה לשרת תלמידים ומכאן המשיכה הייחודית שלהם לגבי תלמידים, הם משקיעים מחד בקורסים עשירים ומרתקים ומצד שני אינם מוותרים על רמת הדרישות החינוכיות מהתלמידים.

 http://vhs.concord.org

מה שלא ראיתי בדרך לגימנסיה הוירטואלית

יום טיפוסי בחיי נטלי, תלמידת בית הספר התיכון הוירטואלי VHS, מתחיל 8: 30 בבוקר (נטלי אוהבת לישון מאוחר), כאשר נטלי בודקת את הדואר האלקטרוני כדי לראות אם המורה סטיוארט עבר על העבודה שלה מאמש. תוך כדי שתיית קפה הבוקר (לבד, אחיה ג'ק לומד בביה"ס רגיל והוא כבר יצא באוטובוס הצהוב לביה"ס והוריה יצאו כרגיל בבוקר לעבודה) היא מקבלת הודעה ממזכירות ביה"ס המזכירה לה כי ביום ב' וג' הקרובים מתקיימים לימודים רגילים בביה"ס ורק אחר הצהריים מתקיימים קורסים וירטואליים. בפרוייקט בתי הספר הוירטואליים של קונקורד משתתפים בתי ספר רגילים המפנים חלק מזמן הלמידה להוראה מקוונת באמצעות האינטרנט. בשעה 10: 00 מתקיים שיעור משותף סינכרוני (יחד עם המרצה) לכל תלמידי הקורס: תולדות הפילוסופיה המערבית. בשעה 12: 00 נטלי יכולה ללמוד ספרדית כשפה זרה באמצעות אתר אינטראקטיבי אסינכרוני, כלומר, בזמנה החופשי ללא תלות במורה. בשעה 15: 00 יש מפגש מסכם וירטואלי יומי של כל התלמידים בCHAT של ביה"ס, התחליף לחצר בית הספר ההומה או המסדרונות הפעילים.

אגד בתי הספר התיכוניים VHS - קונקורד הכולל כבר כיום מעל 150 בתי ספר ברחבי ארה"ב המעבירים קורסים וירטואליים. כל מורה בביה"ס המשתתף בפרוייקט מתחייב להעביר 20% משעות ההוראה שלו באמצעות האינטרנט. ביה"ס מציע כ- 50-60 קורסים וירטואליים אשר מרביתם עיוניים ברמה גבוהה. קונסורציום קונקורד הוקם ע"י 7 בתי ספר תיכוניים בקליפורניה והוא נתמך בחלקו ע"י משרד החינוך הפדרלי האמריקאי.

פתיחת בית ספר וירטואלי מחייבת יצירת מיגוון קורסים העשויים למשוך תלמידים ולעניין אותם. המלאי הקיים של הקורסים המסורתיים הקיים בבתי הספר רחוק מלהשביע את סקרנותם של התלמידים ולכן יש צורך לפתח מגוון גדול יותר של קורסים קצרים.

רשת בית הספר התיכוניים הוירטואלים, קונקורד בארה"ב מקבלת לשורותיה כל תלמיד.החפץ ללמוד קורסים וירטואליים. לפני שנתיים היו לרשת רק 28 בתי ספר תיכון. רשת קונקורד מציעה מגוון נרחב של קורסים מתוקשבים, ההולכים ומתפתחים מבחינת ההיקף והמבחר. תלמיד יכול ללמוד בקורס לכתיבת סיפורים קצרים, להשתתף בתרגיל סימולציה אינטראקטיבי על תפקידו של האו"ם או ללמוד על ההסטוריה של חקר החלל,

רשת בתי הספר התיכוניים הוירטואליים קונקורד (VHS) גיבשה סטנדרטים מקצועיים הנדרשים להפעלת קורסים מתוקשבים, כגון פיתוח כישורי חשיבה, משימות אוטנטיות, תכנון הקורס לרמות קוגנטיביות שונות ועוד, בתי הספר נדרשים להשיג ממוצע גבוהה בכל 18 הסטנדרטים שגובשו ע"י גורמי ההערכה החיצוניים. הקורסים נבדקים ומוערכים באופן תקופתי כנגד הסטנדרטים ע"י גורמי הערכה חיצוניים.

http://www.concord.org/research/online_learning.html

הפלוגה המסייעת של המנחים הוירטואליים

בנוסף למורים הרגילים קיים בביה"ס הוירטואלי גם מנחה, מתאם המשמש איש קשר עם התלמידים, למעשה מדובר כאן על מעין חונך. במידה רבה, סוד הצלחתם של בתי הספר הוירטואליים הם החונכים הוירטואליים, אשר יש להם אזן קשבת לתלמידים ותקשורת אינטרנט אליהם במשך כל שעות היממה, בדרך כלל, מדובר בסטודנטים הפעילים ברשת הוירטואלית מעבר לשעות הקונבנציונאליות. החונך הוירטואלי תומך בקבוצה של 40 תלמידים וגם בשני מורים הזקוקים יותר לתמיכה טכנית.

בעצם החונך הוירטואלי פועל במידה רבה כמו אסיסטנט למרצה באוניברסיטה. הצורך בחונך וירטואלי נובע גם העומס העצום המוטל על כתפי המורים הרגילים הנדרשים להתמודד בו-זמנית גם עם חומרי הלימוד, העברת התכנים ותרבות התקשוב. תרבות התקשוב, פירושה שהמורה צריך להיות זמין באינטרנט מעבר לשעות ההוראה והוא נדרש לענות בדואר אלקטרוני לתלמידים על כל פנייה.

בתי הספר הוירטואליים המלאים

 סוג אחר של בתי ספר וירטואליים, הם בתי ספר וירטואליים מלאים אשר אין להם כל נוכחות פיסית כלשהי של מבנים או מזכירויות. כגון, בית ספר הוירטואלי הציבורי בקליפורניה (CHARTER SCHOOL), אשר קיבל הסמכה רשמית ממחלקת החינוך בקליפורניה, וכל פעילות הלמידה שלו מתנהלת באמצעות האינטרנט. חומרי הלמידה נמצאים באתר האינטרנט של בית הספר. התלמידים מחוברים לשרת ניהול מידע מסוג EXCHANGE והם יכולים לראות את כל תכנית הלימודים וחילופי המידע בין התלמידים של אותה כיתה.

http://www.choice2000.org

מעניין במיוחד הוא המבנה הלא קיים של ביה"ס הוירטואלי בפלורידה. לבית הספר יש מרכז משאבים אזורי ממוחשב המשרת את תלמידי ביה"ס. שורה של חברות מסחריות גדולות כגון יב"מ השקיעו בבית הספר. לביה"ס יש שני מנהלים וצוות מסור של 22 מורים. שיטת ההוראה מבוססת על למידה פרוייקטנתית (PROJECT-BASED LEARNING). האתגר הגדול של ביה"ס הוא כיצד לייצור משמעת עצמית אצל התלמידים והתמודדות זו אינה קלה במערכת שאין בה סנקציות רגילות, אך יש בה מבחנים לכל דבר. אין בביה"ס התיכון הוירטואלי בדיקות נוכחות ולכן עניין המשמעת העצמית הוא אחד התכונות החשובות אשר נדרשות ע"י ועדות הקבלה של ביה"ס.

 http://www.amalnet.k12.il/sites/hadshanut/articles/had00095.asp?fcat=םיינשדח%20רפס%20יתב&name=ץראב&title=םיינשדח%20רפס%20יתב

האבולוציה של בתי ספר הוירטואליים

בקנדה (מחוז אלברטה, קנדה) קיימים בתי ספר שש-שנתיים המתפתחים בהדרגה מקורסי העשרה חלקיים המועברים בלמידה מרחוק לקורסים מלאים של תכנית הלימודים, תכנית ליבה, המועברת בלמידה מתוקשבת, התהליך הוא הדרגתי וככל שנה נוספים עוד קורסים מתוקשבים ויורד חלקם של הקורסים המסורתיים. במקביל נפתחות גם סדנאות מקוונות שנועדו לתמוך ולחזק את ציבור המורים הנדרשים לעבור למציאות של הוראה וירטואלית. בסדנאות הקיץ לומדים המורים כיצד להפעיל את הקורסים המתוקשבים וכיצד לתכנן את הקורסים באופן שהתלמידים ימצאו בהם עניין, ניתן דגש לשיטות הוראה אלטרנטיביות ולטכניקות של סיעור מוחין. המורים לומדים גם כיצד להעביר חלקים מהשיעור באמצעות כלי CHAT סינכרוניים. התוכנה ללמידה מרחוק המופעלת היא WBCT והיא מאפשרת לבית הספר לייצור קמפוס וירטואלי.

http://www.adlc.ab.ca/home

טיפוח הייחודיות של ביה"ס הוא מושג המשתרש גם בקרב בתי ספר וירטואליים

בתחרות הקיימת מול בתי הספר התיכונים היוקרתיים מנסים גם בתי ספר וירטואליים לטפח ייחודיות משלהם. בית ספר וירטואלי בוירג'יניה המלמד קבוצות קטנות של תלמידים באמצעות האינטרנט. הוא מפתחים מודל של בית ספר וירטואלי המאמין בלמידה יחידנית ובטיפוח התלמידים.

http://www.internet-high.com/va/mission.htm

היוקרה של בתי הספר הוירטואליים

בחלק מהמקומות בתי הספר הוירטואליים הפכו להיות יוקרתיים והביקוש של התלמידים (כגון סיאטל בארה"ב) אליהם הוא רב. הם נותנים מענה לאותם משפחות המחפשות פתרון אלטרנטיבי לבתי הספר המסורתיים.

חברות ההי-טק ובתי הספר הוירטואליים

כאשר חברות הייטק מתחילות להפעיל בתי ספר וירטואליים הם הופכים להיות בתי ספר וירטואליים גלובליים ותוכניות הלימודים הייחודיות שלהן משקפות את עולם הטכנולוגיה. בתי ספר וירטואליים (כגון בית הספר הוירטואלי של חברת At&t אלו הופכים להיות אטרקטיבים והביקוש לקורסים שלהם אדיר.

http://www.att.virtualclassroom.org

סוגיית ההערכה בבתי הספר הוירטואלים

אם וכאשר מפעילים סביבת לימודים וירטואלית צריך, כמובן להפעיל מערכת של הערכה המבוססת על טקסנומיה של שיקולים בהערכה של סביבת לימוד וירטואלית. קיימים כמה מודלים של הערכה לקורסים וירטואליים מתוקשבים שגובשו בבריטניה ע"י צוות מאוניברסיטת ויילס (בנגור).

בתי ספר וירטואליים בישראל

בית הספר הוירטואלי הראשון בישראל הוא "אביב" אשר החל לפעול בשנת הלימודים תשנ"ח. כיום פועל ביה"ס אביב ב- כ- 20 בתי ספר ברחבי הארץ, בקרב תלמידי חטיבות הביניים והחטיבה העליונה. בי"ס הוירטואלי "אביב", אשר הוקם ע"י אורט ישראל ו"סנונית" הוא בעיקרו ביה"ס וירטואלי משלים, עם דגש על קורסים אסינכרוניים איכותיים ועשירים בתכנים.

http://space.ort.org.il/aviv

על סוגי הקורסים בבית ספר "אביב" והסוגיה של הפעלת מנחים וירטואליים והצורך בתמריץ כספי נוסף למורים בפרוייקט ניתן לקרוא במאמר מרתק של מר יונתן קפלן, מנהל הפרוייקט של בית הספר "אביב".

http://www.amalnet.k12.il/sites/hadshanut/articles/had00090.asp?fcat=הדימל/הארוה%20יכרדו%20תוטיש%20&name=תבשחוממ%20הביבסב&title=תבשחוממ%20הביבסב%20הארוה%20תוטיש

התיכון הוירטואלי של מט"ח

 התיכון הוירטואלי החדש של מט"ח הוא מסגרת ארגונית חדשנית בישראל, בעיקר משלימה. למימוש התיכון הוירטואלי חברו למט"ח בתי ספר מכל רחבי הארץ. בתי ספר אלה הקימו אגד של בתי ספר. כל בי"ס "תורם" מורה או שניים ממיטב מוריו, ואלה מפתחים קורס מתוקשב בתיכון הוירטואלי וגם מלמדים בו. בתמורה יכול ביה"ס לרשום כ- 30 מתלמידיו למגוון הקורסים המוצעים בתיכון הוירטואלי.

התיכון הווירטואלי של מט""ח הוא מסגרת ארגונית בעלת תפיסה פדגוגית מגובשת, המשלבת חדשנות חינוכית ודרכים עדכניות ללמידה, הוראה והערכה.

הקורסים בתיכון הווירטואלי של מטח הם חלק מתכנית הלימודים הפורמלית, והנושאים המוצעים בו שייכים לתחומי דעת מגוונים - הן בלימודי חובה הן כמסגרות בחירה והעשרה. הקורסים מנצלים את טכנולוגיות המידע העכשוויות ומאפשרים תקשורת ואינטראקציה עם מורים, מומחים ועמיתים, נגישות למידע, למידה שיתופית ופיתוח דרכי הבעה יצירתיות וייחודיות.

ההוראה היא א-סינכרונית ברובה, כלומר - התלמידים יכולים ללמוד בזמן ובמקום הנוחים להם. מסגרת כזאת מעשירה את סביבת הלמידה, מפגישה לומדים ממקומות שונים ומאפשרת היווצרות קהילת לומדים מגוונת.

התיכון הווירטואלי של מטח תורם תרומה משמעותית לקידום ההוראה המתוקשבת. הוא מרחיב את אפשרויות הבחירה של התלמידים ומעשיר אותן - הן בנושאי הלימוד הן בדרכי הלמידה. כאמור, התיכון הווירטואלי פועל בשיתוף עם בתי הספר הרגילים ומשלים אותם.

פיתוח התיכון הווירטואלי והפעלתו נעשים בסיוע מומחים מן הארץ ומחוץ לארץ, והמיזם מלווה מראשיתו במחקר ובהערכה.

הלמידה בקורסים המתוקשבים היא למידה פעילה: התלמידים משתתפים בדיונים מקוונים, מבצעים פרוייקטים אישיים וקבוצתיים, מנהלים סמינרים לימודיים ויוצרים עבודות משלהם. המורים בתיכון הווירטואלי מנחים את הדיונים ואת המטלות הלימודיות, בודקים ומעריכים את עבודות התלמידים ומקיימים עמם קשר קבוע.

כל קורס מחייב לימוד של לפחות 3 שעות בשבוע. הלימודים בקורס מקנים ציון בתעודה, כמו כל מקצוע אחר הנלמד בכיתה. הציון ניתן על ידי המורה של בית הספר הווירטואלי. נוסף על כך מתבצעת בדיקת נוכחות של התלמידים באתר, ותלמידים שאינם פעילים מספיק מקבלים תמיכה אישית ממורה מיוחד המתפקד כרכז בית הספר.

כל הקורסים של אלפא, מתקיימים במערכת Highlearn.

http://www.cet.ac.il/alpha/about.asp

http://www.cet.ac.il/alpha

בית הספר הוירטואלי הראשון באנגלית משדר בישראל ונקלט גם בהודו

לפני שנתיים הקים צוות המרכז הפדגוגי- טכנולוגי של "עמל" בית ספר וירטואלי באנגלית, הכולל פעילויות אינטראקטיביות באנגלית, כולל חדר חדשות אוטנטי (המחובר לערוצי החדשות העיקריים כגון BBC או CNN) לשידור כתבות וסיפורי רקע באנגלית לתלמידים בבתי הספר. הפעילויות האינטראקטיביות בשיטת ה-WEBQUEST מאפשרות מתן הערכה ומשוב לתלמידים בזמן אמיתי. ניתן לתרגל תלמידים לפעילויות עפ"י רמות קושי או תחומי עניין. ביה"ס הוירטואלי לאנגלית הידוע בשם ENGLISH GLOBAL VILLAGE קנה לו שם בעולם כאחד מבתי הספר הוירטואליים המובילים ללימוד אנגלית כשפה זרה. בשנת הלימודים הבאה יתחיל בית הספר הוירטואלי של עמל-נט להעביר במקביל גם שידורים סינכרוניים בזמן אמיתי באמצעות שרתי אינטרנט בקמפוס וירטואלי.

http://www.amalnet.k12.il/meida/english


    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    אתם חרא ולא עוזר לי שזה בפלורידה

    פורסמה ב 24/05/2020 ע״י רוני תחתוביס

    מעוניינת לקבל פרטים. הלינקים הנ"ל לא פועלים.תודה

    פורסמה ב 16/08/2011 ע״י איריס בן יהודה

    האים יש מידע על לימוד חטיבת ביניים ותיכון דרך האינטרנט לשוהים בחו"ל

    פורסמה ב 22/01/2015 ע״י רן ברקן
    מה דעתך?
yyya