בריאות ותזונה: מודל לתכנון שיעור משולב תקשוב

מקור: מב"ט, אוניברסיטת תל אביב, למדע -מרכז ארצי להשתלמות, הדרכה וייעוץ בהוראת מדע וטכנולוגיה לבית הספר היסודי.

הנושא המרכזי: האדם, בריאותו, התנהגותו ואיכות חייו

הנושא: אימוץ הרגלי תזונה מקדמי בריאות

סטנדרט: קידום הבריאות ואיכות החיים באמצעים שונים.

נקודת ציון: התלמידים יציעו התנהגויות לקידום הבריאות בתחום ההזנה, מערכת הדם, משק מים בגוף.

מטרות:

       1.  התלמידים ידעו לקבל החלטות הנוגעות לשינוי הרגלי התזונה על סמך הערכה של מידת הגיוון של תפריטם האישי.

       2.  התלמידים יאמצו הרגלי אכילה של מזון על פי תפריט מאוזן.

כלים מתוקשבים: מחשבון תזונה באתר מט"ר ו/או הלומדה  אוכלים נכון, מטח ואוניברסיטת  תל-אביב.

פתיחת השיעור

מטרת הפתיחה היא לאתר ידע קודם, לעורר גירוי ללמידה ולפתח מודעות למטרות הלמידה.

בהקשר לנושא  אימוץ הרגלי תזונה מקדמי בריאות, בפתיחת מעגל הלמידה מוצע  לערוך שיח בשאלות כגון: האם הרגלי האכילה שלכם מקדמים את בריאותכם? אם כן, כיצד אתם יודעים זאת? כיצד נוכל לבדוק האם הרגלי האכילה שלכם מקדמי בריאות?

שימו לב: חשוב לתעד את התפיסות של הלומדים ולהוביל אותם באמצעות שאלות מנחות להבנה כי על מנת לשפוט האם הרגלי האכילה שלהם הם אכן מקדמי בריאות דרושים להם  שני סוגי מידע: (1) מידע על הרגלי האכילה שלהם (מה הם אוכלים במשך היום? כמה הם אוכלים?)  (2) מידע על סוגי המזון המומלצים (לגיל של הלומדים) ועל כמותם.  

התנסות

בשלב ההתנסות מציעים לתלמידים התנסויות כגון: קריאת טקסטים, פעילות מעבדתית, צפייה בסרט, פעילות מונחית בתקליטור, פעילות ברשת ואחרות.

על מנת להשיב על השאלה: האם הרגלי האכילה שלנו הם הרגלים מקדמי בריאות? חשוב לזמן ללומדים את סדרת ההתנסויות שלהלן.

         א.  איסוף מידע על המזון שאוכלים במשך שלוש יממות. מנחים את הלומדים לתעד בטבלה את כל סוגי המזונות שאכלו במשך שלוש יממות. חשוב לכוון אותם לשלוש הארוחות המרכזיות (בוקר, צהרים וערב) וגם לארוחות הביניים – כולל נישנושים. בשלב הבא יש להנחות את הלומדים למיין את המזונות על פי קבוצות המזון.

  נשאלת אפוא השאלה האם די במיון המזון לקבוצות כדי לקבל מידע על איכות הרגלי   האכילה שלנו?  התשובה תתקבל רק לאחר תרגום המזונות שבקבוצות המזון ליחידות.

        ב.   תרגום המזונות שאכלתי ליחידות. להלן מוצעת פעילות: היכנסו לאתר מט"ר. הקישו על "מחשבון תזונה". בצג הנפתח תמצאו בפינה הימנית העליונה קישורית אל יחידות המזון. היעזרו בטבלאות הנפתחות בכל קבוצת מזון והמירו את המזונות שמיינתם לקבוצות המזון – ליחידות.

          ג.   חישוב ממוצע היחידות של כל קבוצת מזון. להלן מוצעת פעילות: חזרו לצג הפתיחה של מחשבון התזונה והזינו בשלוש הטבלאות (אחת לכל יום) את היחידות של קבוצות המזון. לחיצה על "שלח" תציג את ממוצע היחידות של כל קבוצת מזון שאכלתם.

         ד.    ניתוח הדיאגרמה. להלן מוצעת פעילות: מה מתארת הדיאגרמה? כמה יחידות בממוצע את(ה) מספק(ת) בממוצע ביממה אחת? איזו קבוצת מזון צרכת בכמות הגדולה ביותר? מאיזו קבוצת מזון צרכת את מספר היחידות הקטן ביותר? מה את(ה) מסיק לגבי מה שאכלת? האם על פי המידע  תוכל(י) להסיק האם הרגלי התזונה שלך הם הרגלים מקדמי בריאות? איזה מידע חסר?

         ה.    יחידות מומלצות לכל קבוצת מזון. להלן מוצעת פעילות: פנו אל "המלצה ידידותית". עיינו בשתי הטבלאות. מה מתארת כל טבלה? אילו שני גורמים משפיעים על מספר היחידות שמומלץ לאכול מכל קבוצת מזון? כמה יחידות מקבוצת הבשר מומלצות לילד שגובהו 1.45 מטר ומשקלו 35 ק"ג? האם יש הבדל בין בנות לבנים (בני אותו גיל ובעלי אותו משקל) במספר היחידות המומלצות לכל קבוצת מזון?

          ו.     האם אני אוכל נכון? להלן מוצעת פעילות: עירכו השוואה בין ההמלצות הידידותיות לבין המידע שבדיאגרמה שלכם.  האם יש פער בין התנהגות האכילה שלכם לבין ההמלצות הידידותיות? איזו מסקנה אתם מסיקים לגבי הרגלי התזונה שלכם? האם אפשר לומר כי אתם מקדמים את בריאותכם?  

המשגה

בשלב ההמשגה עורכים דיון במטרה לסייע ללומדים להבנות מושגים, עקרונות ומיומנויות. בעקבות ההתנסות חשוב לדון במשמעות שיש לתרגום המזונות ליחידות (השוואה אל מול סטנדרט) ובתרומה שיש לשימוש במחשבון התזונה לתהליכי עיבוד המידע ולהסקת המסקנות.

שלב היישום

בשלב היישום מזמנים ללומדים פעילויות (כתובות ו/או מתוקשבות) ליישום של הנלמד בהקשרים חדשים.

בעקבות הסקת המסקנה (ראו לעיל, סעיף ו) חשוב לעודד את הלומדים לבחור מטרה לשינוי. לדוגמה: להפחית את אכילת הממתקים. או להוסיף יותר פירות וירקות לתפריט היומי.

כעבור חודש ימים, חוזרים שוב על הפעילויות (ראו לעיל בשלב ההתנסות). הפעם עורכים השוואה נוספת – משווים את תוצאות החישוב הקודמות לתוצאות העכשוויות. האם חל שינוי? האם יכולים הלומדים לומר כי שינו את הרגלי התזונה שלהם וכי עתה הם עוד יותר מקדמים את בריאותם?

רפלקציה

בשלב הרפלקציה מביאים את הלומדים למודעות בדבר המושגים והמיומנויות החדשים שנלמדו. על הרפלקציה להתייחס לתובנות שנרכשו בתחום התוכן וגם בתחום המידענות.

לדוגמה: באיזו מידה תרמו ההתנסויות לשינוי הרגלי ההתנהגות שלכם? כיצד עזר לכם מחשבון התזונה במשימה זו? באילו מיומנויות השתמשנו וכיצד השימוש בהן עזר לנו להסיק מסקנות ולתכנן תכנית פעולה לשינוי התנהגות?

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya