אלימות ובריונות ברשת: כיצד זה שונה מבריונות מסורתית בבית הספר, ומה כל מחנך צריך לדעת?
Amir Gefen. "Cyberbullying: How Is It Different from Traditional School Bullying, and What Does Every Educator Need to Know?"
אלימות מקוונת, הידועה גם כ" אלימות ובריונות ברשת" (Cyberbullying) היא תופעה מטרידה וחדשה יחסית, שבה יחיד או קבוצה של אנשים מפעילים רשתות חברתיות ומכשיר אלקטרוני המחובר לרשת כדי להטריד שוב ושוב, להתנכל או לעשות צחוק מאדם אחר.
מחקרים מראים כי בין 6% ל-30% מבני הנוער חוו צורה מסוימת של אלימות ובריונות ברשת.
בעוד אנשים מכל הגילאים כפופים באופן פוטנציאלי להטרדה ולאלימות ובריונות ברשת, ההשפעות המזיקות שלה כוללות ניסיונות התאבדות, שנראה כי הם בולטים במיוחד בקרב תלמידי תיכון בגילאי 12-15.
מאחר שזו תופעה חדשה עם מאפיינים ספציפיים, קיים מחסור בידע לגביה בקרב המחנכים, כולל כיצד לטפל במקרים שמדווחים.
מאחר שטיפול לא נכון באלימות ובריונות ברשת יכול להוביל לתוצאות שליליות או אפילו לתוצאות טרגיות, חשוב להגביר את המודעות ואת הידע של המחנכים לגבי התופעה.
הצגה קצרה זו, המבוססת על מחקר שהמחבר עורך לקראת קבלת תואר דוקטור בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן – המחלקה למנהיגות וניהול מערכות חינוך, תתייחס לנושאים הבאים:
אלימות ובריונות ברשת: הגדרת התופעה והיקפה;
הבדלים בין בריונות מסורתית בבית הספר לבין אלימות ובריונות ברשת;
הצורות השונות של אלימות ובריונות ברשת, כולל פרופילים של התוקפים ושל הקורבנות;
מספר דוגמאות מהחיים של אלימות ובריונות ברשת ושל קרבנותיה;
הכישלון לדווח על אלימות ובריונות ברשת למבוגרים ולצוות בית הספר;
קווי הנחייה ראשוניים לטיפול במקרים של אלימות ובריונות ברשת.
קישור לתקציר באנגלית מתוך חוברת הכנס הששי בהכשרת מורים
ראה גם:
מקלות ואבנים: הבסת תרבות הבריונות וגילוי מחדש את כוחה של האמפתיה
אלימות ובריונות ברשת --תמונת מצב