אז מה באמת המורה עושה?

ג'יי הורוויץ מתייחס לסוגיה של החלפת המורה במכונת הוראה: "בעולם התקשוב החינוכי מרבים לצטט אמירה של ארתור קלארק משנת 1980: כל מורה שניתן להחליף במכונה ראוי שיוחלף. (באנגלית זה נשמע טוב יותר: Any teacher who can be replaced by a machine should be.) על אף הפעמים הרבות שבהן האמירה הזאת מצוטטת, קיים ויכוח בנוגע לכוונה שלה. האם היא נאמרה כביקורת כלפי מורים שהם בעצם מיותרים, ולכן הכסף שהולך למשכורות שלהם מבוזבז? או אולי כוונתה היא להדגיש שמורים צריכים לעסוק רק בענייני חינוך של ממש, וכל דבר אחר (מבחנים וציונים, למשל) ראוי שייעשה על ידי מכונות?"

"מתבקשת השאלה – מה צריך להישאר אצל המורה, מהם התפקידים האנושיים שמכונה איננה יכולה למלא? נדמה לי שהתשובות הראשונות שעולות לראש לשאלה הזאת הן "אמפתיה" והיכולת של המורה לא רק "להעביר ידע", אלא ליצור סביבה שבה התלמיד רוצה ללמוד וחש את הביטחון הדרוש כדי שיהיה מוכן להעז ללמוד. אלה תכונות שאין במחשב ... אבל אולי עוד יהיו."

למאמרון המלא של ג'יי הורוויץ


    לפריט זה התפרסמו 4 תגובות

    מסכימה חלקית עם הנאמר

    פורסמה ב 06/01/2021 ע״י הודיה סרור

    נכון מאוד , תפקיד המורה הוא הקשר האישי, התמיכה, הדרבון, האבחנה.

    פורסמה ב 02/01/2021 ע״י שרה רוטנברג

    לדעתי לא יהיה תחליף למורה לעולם, המורה הוא החיבור האנושי שבין התלמיד ללמידה, הוא הגורם המניע, הרגשות שחסרים במחשב וכן, צריכים רגשות כדי להוביל תהליכים, כדי להבין את מהות החיים והתהליכים בעולם. אסור לנו לאבד את זה, אלא להעצים את זה ולראות במורה ה-דבר שמוביל את התהליכים האלה.

    פורסמה ב 25/07/2020 ע״י סיגל רחום קייקוב

    לדעתי: המחשב לא יכול לספק יחס אישי אמיתי אוהב אדם, סבלני, סובלני, בעל רגישות גבוהה לסביבה, מוסרי, בעל יכולת לקבל החלטות ברגע.

    פורסמה ב 18/12/2019 ע״י חגית קדמי
    מה דעתך?
yyya