אוריינות ושפה דבורה – מה הקשר?

מקור וקרדיט : כתב העת במכללה , גיליון מס' 20 , חורף  תשס"ח  ( המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין)

פרופסור שושנה בלום-קולקה, המחלקה לתקשורת ובית הספר לחינוך, האוניברסיטה העברית
 
 מאמרה של שושנה בלום-קולקה מדגיש את התפקיד המכריע של השפה הדבורה ואינטראקציה בין עמיתים כתשתית לרכישת האוריינות על כל היבטיה. היא מדגימה כיצד אפשר לטפח בגן את הידע הלשוני, וכישורי השיח של הילדים.  לכאורה" , אוריינות” ו”שפה דבורה"  הם מושגים הסותרים זה את זה: הרי הכול יודעים שאוריינות עניינה בכתוב, ושפה דבורה היא דיבור. בדברים שלהלן נראה כי סתירה זו היא למראית עין בלבד:  בשנים האחרונות מקובל להתייחס למושג ”אוריינות” כמושג המקיף תחומים שונים ורחבים של ידע בלשון (כולל ידע כתב) בשפה דבורה וכתובה כאחת, ובמקביל הולך ומתברר יותר ויותר כי גם לרכישת האוריינות במובן הצר, כלומר לרכישת הקריאה והכתיבה,  נדרשים כישורי לשון וכישורי שיח במנעד רחב. בדברים שלהלן מפרטת שושנה בלום-קולקה את הבסיס לטענות אלו אחת לאחת.
 המאמר המלא מצורף כקובץ PDF מצד ימין .

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    גם אני לא מצליחה למצוא את המאמר המלא אין קובץ בצד ימין אשמח לעזרה, תודה

    פורסמה ב 19/11/2021 ע״י סבטלנה

    לא מצליחה למצוא את המאמר המלא אין קובץ בצד ימין אשמח לעזרה, תודה

    פורסמה ב 04/01/2020 ע״י ברוריה
    מה דעתך?
yyya