תיאוריית ההכוונה העצמית ( SDT ) והשלכותיה בחינוך

תיאוריית ההכוונה העצמית  (( SDT מדגישה את חשיבות ההשפעה של מקורותיו הפנימיים ואישיותו של אדם להתפתחות התנהגותו ולויסותו העצמי. מכאן שהתיאוריה מתעסקת בחקר הנטיות הפנימיות המולדות של האדם ואת צרכיו הפסיכולוגיים. כבסיס למוטיבציה עצמית ואינטגרציה אישיותית, כמו גם למצבים שמסייעים להליכים חיוביים. תיאוריית ההכוונה העצמית לא מתעסקת רק בטבע החיובי הספציפי של הנטיות המולדות דרך ההתפתחות של האדם, אלא גם בוחנת הקשרים של סביבות חברתיות הנוגדות את הנטיות הללו.  הפסיכולוג אלן כץ מאמין בישימות הגבוהה של תיאוריית ההכוונה העצמית לחינוך. לא מדובר רק על תיאוריה בתחומי המוטיבציה אלא בתיאוריה מעמיקה מבחינת למידה והתפתחות עצמית. כאשר תומכים באוטונומיה של ילדים , מסייעים רבות להתפתחותם הקוגניטיבית, סקרנותם וצמיחתם היצירתית. תיאורית ההכוונה העצמית צופנת בתוכה רבים מן העקרונות הקונסטרוקטיביסטים בחינוך.
גישת ההכוונה העצמית שפותחה במקור ע"י Edward L. Deci and Richard M. Ryan מאוניברסיטת רוצ'סטר בארה"ב עברה התאמה ועיבוד לתחומי החינוך והפעילות החינוכית ע"י פרופסור אבי עשור ועמיתיו מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
האתר של אוניברסיטת רוצ'סטר כולל הצגה של התיאוריה, כלי מחקר, יישומים חינוכיים, מידע על כנסים וחדשות בתחום המוטיבציה וקשרים לחוקרים מרכזיים בעולם.
כמו כן, מוצגים באתר פרסומים ובהם מחקרים, סקירות ודיונים תיאורטיים בתחומים שונים, כמו: חינוך, צרכים פסיכולוגיים בסיסיים, התפתחות והורות, הפנמה וסגנונות ויסות, מוטיבציה בתרבויות שונות, מיטביות, הערכה עצמית, מערכות יחסים, פסיכופתולוגיה, פסיכותרפיה, ספורט וחינוך לבריאות, איכות הסביבה, ועוד.
ראה גם :
ראה גם :
Helena Thuneberg
Special Education, Faculty of Behavioral Sciences, University of Helsinki, Finland
(helena.thuneberg@helsinki.fi)
 
 

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    Self-Determination, Motivation and the Fulfillment of the Psychological Needs at Schooהקישור אינו נפתח

    פורסמה ב 12/03/2011 ע״י שרה רוטקופ הרמתי
    מה דעתך?
yyya