תוצאות תמוהות במבחני פיזה בביצועי קריאה דיגיטלית

סיכם והוסיף תובנות : ד"ר אברום רותם
תוצאות תמוהות במבחני פיזה בביצועי קריאה דיגיטלית.

ארגון ה-OECD פרסמה את הדו"ח המעודכן ביותר שלה עם התוצאות של התלמידים "ביצועי קריאה דיגיטלית". הערכה זו כללה תוצאות מבחנים של 470,000 תלמידים בני 15 ב-2009, מ- 65 מדינות. התוצאות מראות שככל שתלמיד משתמש יותר בזמן מחשב בבית הספר – כך ציוניו בקריאה דיגיטלית נמוכים יותר, בכל שלושת מקצועות הליבה שפה, מתמטיקה ומדעים.

אחד ההסברים שלניתן על ידי צוות ה- OECD הוא "הטמעת טכנולוגית מידע ותקשורת בזמן שיעורים אינה נעשית באופן יעיל ובדרכים משמעותיות" במילים אחרות – היחס בין הזמן שהתלמיד עובד על מחשב בביתה ספר, לבין כישורי הקריאה הדיגיטלית הוא שלילי.

והשאלה הנשאלת היא: מה בתי הספר עושים לא נכון?

התוצאות הראו קשר חיובי מובהק בין כישורי קריאה דיגיטלית לבין שימוש במחשב לצרכי שיעורי בית בבית, לשימוש בחיפוש מידע מקוון, היכרות עם דוא"ל וצ'ט.

דוקא השימוש המתון במחשב בבית (לא הרבה מדי במשחקים לתוך הלילה, ולא מעט מדי), הן ערובה לכישורי קריאה דיגיטלית טובים יותר.

לשימוש במחשב בית הספר אין משמעות, כי עסוקים בו לצרכים טכניים – היכרות תוכנות וכלים, (הערת ד"ר אברום רותם : ועכשיו מדברים גם על לימוד תכנות, שירחיק עוד יותר את פיתוח מיומנויות הלמידה הדיגיטלית!) , ולא ניצולו לפיתוח כישורי למידה וחשיבה. בנוסף, המורים לא משתפים את הידע הטכנולוגי של התלמידים, ורואים בזה איום על מעמדם בכתה, וזה יוצר ריחוק ותסכול של התלמידים משימוש במחשב בבית ספר.

מקור המידע :
The puzzling results of the PISA test in “digital reading performance”

ראה גם : מאמר ביקורתי נוסף על תוצאות מבחני פיז"ה וחוסר המשמעות של בחינות ותוצאותיהן  ( המלצת ג'יי הורוויץ) .

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya