תהליך ההתמחות בהוראה – סטאז'
הספרות העוסקת בנושא מעידה על כך שמתן תמיכה ועידוד למורים עם כניסתם להוראה עשוי למנוע את נשירתם ולסייע בתהליך הסוציאליזציה שלהם לתוך המקצוע. מכאן נובע הצורך בהתערבות מקצועית, שתסייע בידי המורה המתחיל לשרוד את שנת העבודה הראשונה, שתאיץ את תהליכי התובנה המקצועית שלו ותמנע את נשירתו מן המקצוע בשלב הכניסה להוראה. תכניות ההתמחות התומכות בכניסה להוראה קיימות במקומות שונים בעולם בצורות שונות ומיועדות לתת מענה לצרכים אלה (DeBolt, 1992; Feiman-Nemser, Carver, Schwille & Yusko, 2000; Johnson, 2004).
תכנית ההתמחות בארץ מופעלת באמצעות שני גופים מרכזיים במערכת החינוך: מערכת הכשרת המורים והמערכת הקולטת את המורה לעבודה. במערכות אלה פועלים שותפים רבים ונבנו מסגרות תמיכה והערכה כדי לתת מענה לצרכי יישום התכנית ולהשגת מטרותיה. מערכות התמיכה מושתתות קונצפטואלית על המרכיבים המאפיינים את תהליך הסוציאליזציה לתוך מקצוע ההוראה ולתוך תרבות ארגונית של בית הספר הקולט את המתמחה.
1. לגבי רציונאל התכנית, השאלות הן: מהם הצרכים המנחים את הפעלת התכנית? מהן מטרות התכנית וזיקתן לצרכים? באיזו מידה תכנית הפעולה מייצגת את הידע האקדמי?
2. לגבי יישום התכנית, עיקר השאלות הן: מהו היקף היישום? מהם המאפיינים של המתמחים? כיצד ובאיזו יעילות שולבו המתמחים במסגרות החינוך השונות? מה מאפיין את המורים החונכים ותהליך החונכות? מה מאפיין את מנחי הסדנאות וההדרכה המקצועית הניתנת במסגרתן במוסדות ההכשרה? מי מבצע את הערכת המתמחה, הלכה למעשה, והאם מדדי ההערכה וכלי ההערכה תקפים?
3. לגבי התרומה. כיצד מעריכים מנהלים, מפקחים, חונכים, מנחים ומתמחים את תרומתה של התכנית ורכיביה להתפתחות המקצועית, האישית והחברתית של המתמחים?
המחקר נערך בשתי מתודולוגיות מקבילות: האחת כמותית והשנייה איכותית. החלק הכמותי (להלן "מחקר הרוחב") נועד לתת מבט כללי על יישום התכנית ותרומתה, ואילו החלק האיכותי (להלן "מחקר העומק") שימש לתיקוף ולתמיכה בנתונים הכמותיים.
א. רציונל, מטרות ותכנית פעולה מוצהרת
הרציונל לתכנית ההתמחות נגזר מתפיסת ההוראה כפרופסיה. שני רכיבי התכנית (תמיכה רגשית ומקצועית והערכת המתמחה לשם קבלת רישיון הוראה) אכן תואמים תפיסה זאת.
שיבוץ המתמחים: מציאת עבודה מוטלת על המתמחה. שני שליש מן המתמחים מוצאים עבודה עם תחילת שנת הלימודים, ואילו המתמחים האחרים משובצים לעבודה מאוחר יותר (מאוקטובר עד דצמבר). אחת הסיבות העיקריות לאיחור בשיבוץ (שאינו חורג מהנחיות המשרד) היא התארגנות מאוחרת של מערכת החינוך אשר צרכיה בכוח אדם אינם ברורים עד אחרי החגים.
החונכות: בחירת החונך נעשית, בדרך כלל, על ידי המתמחה או מנהל בית הספר, ומרבית פעולות החונכות התחילו בין החודשים אוגוסט-אוקטובר. ברוב המקרים (96%) קיימת התאמה בין המתמחה והחונך לגבי גיל התלמידים שהם מלמדים. ב-85% מהמקרים קיימת גם התאמה ביניהם מבחינת מקצוע/ות ההוראה, אך שיעור ההתאמה יורד ל-80% כאשר מדובר במתמחים שמלמדים שפות או מקצועות ריאליים.
סדנת ההתמחות: מנחי הסדנאות מהווים קבוצה הומוגנית בהשוואה לחונכים. כולם בעלי תואר שני וחלקם בעלי תואר שלישי. כמעט כולם בעלי ניסיון בהוראה ומרביתם עסקו ו/או עוסקים בהדרכה פדגוגית. הם נבחרים לתפקידם, בדרך כלל, על ידי מרכז ההתמחות בהמלצת המנהל או ראש המגמה באוניברסיטה או ראש מסלול או התמחות במכללה. הם לא הוכשרו לתפקיד של מנחה סדנה ורובם חושבים שיש צורך בהכשרה או בהשתלמות בתפקיד.
ג.הערכת התרומה של ההתמחות
הפעלת תכנית ההתמחות שהיא חדשה וצעירה במערכת החינוך, היא בבחינת הכנסת שינוי גדול מאוד הן במוסדות ההכשרה והן במערכת החינוך הקולטת. ידוע כי הכנסת כל שינוי במערכות גדולות ומורכבות כרוכה בקשיים ובדילמות רבות. יחד עם זאת, חשוב לציין שהמתמחים הביעו שביעות רצון משנת ההתמחות ומהשתלבותם בבית הספר. כמו כן, כל בעלי התפקידים השונים השותפים בתכנית ההתמחות רואים חשיבות רבה בהפעלתה ומעריכים את תרומתה לתהליך הסוציאליזציה של המורה החדש לתוך המקצוע.
• להמשיך בהפעלת תוכנית ההתמחות בשל חשיבותה ותוך כדי בחינת דרכים להבטיח כי כל המתמחים יעברו אותה כהלכה.
• להפריד בין הליך החניכה ובין הליך ההערכה המסכמת כמו בפרופסיות אחרות בהן קיימת הפרדה ברורה בין תהליך ההתמחות לבין הערכת המתמחה לשם קבלת רישיון מקצועי. לפיכך, תכניות התמחות צריכה לעסוק בסיוע, תמיכה, משוב והערכה מעצבת. החוקרות ממליצות להעביר את ההערכה המסכמת לידי ועדה חיצונית – מקצועית שאנשיה הוכשרו לכך. בפני ועדה זאת יעמדו טופסי חוות הדעת של החונך, מנהל בית הספר ו/או מורה עמית או מרכז מקצוע או מרכז שכבה, תיק אישי שמלווה את המורה החדש עם כניסתו לבית הספר ועדויות נוספות על התפתחותו המקצועית. המפקח על בית הספר יוכל להשתתף בוועדה וכן המתמחה עצמו שיציג את תיק העבודות שלו.
• להקים רשות התמחות מרכזית שתהיה אחראית על ריכוז, ארגון, פיקוח ומתן דין וחשבון שנתי על ביצוע ההתמחות. על הרשות לדאוג לשיבוץ המתמחים במערכת בעיתוי סביר, לדאוג שיוצמדו להם חונכים מתאימים, שישובצו בתפקידים ההולמים את הכשרתם, ושיצטרפו לסדנת התמחות באחד ממוסדות ההכשרה.
• להכשיר את המורים החונכים ומנחי הסדנאות לתפקידם על מנת לייעל את התמיכה והסיוע הניתנים למתמחים.
• לייעל את בחירת חונכים - חשוב שמנהלי בתי הספר יבחרו את החונכים ובמקביל תותאם מערכת השעות של המתמחה והחונך לצורכי החונכות (פגישות קבועות וצפייה הדדית בשיעורים).
• לקיים פגישות אוריינטציה בחודש אוגוסט לכל המתמחים הפוטנציאלים, אלה שכבר משובצים ואלה שעדיין לא משובצים בבתי הספר כדי להכין אותם לתפקיד החדש.
• לשלב [כחובה] בתהליך החונכות צפייה במתמחה כחלק אינהרנטי ממהות החונכות.
• לשמור על המתכונת הקיימת של הפעלת סדנת ההתמחות במחצית הראשונה של השנה, אולם במחצית השנייה, רצוי לערוך שינויים מבחינת תכנים ותדירות. בתקופה זו למתמחים יש צרכים דיפרנציאליים והם זקוקים לסיוע ספציפי יותר למקצוע ההוראה או לשכבת גיל התלמידים.
• ליצור אחידות בטופסי ההערכה, ולהכשיר את חברי ועדת ההערכה לתפקידם, במידה שממשיכים את התכנית במתכונת הנוכחית.
הספרות העוסקת בנושא מעידה על כך שמתן תמיכה ועידוד למורים עם כניסתם להוראה עשוי למנוע את נשירתם ולסייע בתהליך הסוציאליזציה שלהם לתוך המקצוע. מכאן נובע הצורך בהתערבות מקצועית, שתסייע בידי המורה המתחיל לשרוד את שנת העבודה הראשונה, שתאיץ את תהליכי התובנה המקצועית שלו ותמנע את נשירתו מן המקצוע בשלב הכניסה להוראה. תכניות ההתמחות התומכות בכניסה להוראה קיימות במקומות שונים בעולם בצורות שונות ומיועדות לתת מענה לצרכים אלה (DeBolt, 1992; Feiman-Nemser, Carver, Schwille & Yusko, 2000; Johnson, 2004).
תכנית ההתמחות בארץ מופעלת באמצעות שני גופים מרכזיים במערכת החינוך: מערכת הכשרת המורים והמערכת הקולטת את המורה לעבודה. במערכות אלה פועלים שותפים רבים ונבנו מסגרות תמיכה והערכה כדי לתת מענה לצרכי יישום התכנית ולהשגת מטרותיה. מערכות התמיכה מושתתות קונצפטואלית על המרכיבים המאפיינים את תהליך הסוציאליזציה לתוך מקצוע ההוראה ולתוך תרבות ארגונית של בית הספר הקולט את המתמחה.
1. לגבי רציונאל התכנית, השאלות הן: מהם הצרכים המנחים את הפעלת התכנית? מהן מטרות התכנית וזיקתן לצרכים? באיזו מידה תכנית הפעולה מייצגת את הידע האקדמי?
2. לגבי יישום התכנית, עיקר השאלות הן: מהו היקף היישום? מהם המאפיינים של המתמחים? כיצד ובאיזו יעילות שולבו המתמחים במסגרות החינוך השונות? מה מאפיין את המורים החונכים ותהליך החונכות? מה מאפיין את מנחי הסדנאות וההדרכה המקצועית הניתנת במסגרתן במוסדות ההכשרה? מי מבצע את הערכת המתמחה, הלכה למעשה, והאם מדדי ההערכה וכלי ההערכה תקפים?
3. לגבי התרומה. כיצד מעריכים מנהלים, מפקחים, חונכים, מנחים ומתמחים את תרומתה של התכנית ורכיביה להתפתחות המקצועית, האישית והחברתית של המתמחים?
המחקר נערך בשתי מתודולוגיות מקבילות: האחת כמותית והשנייה איכותית. החלק הכמותי (להלן "מחקר הרוחב") נועד לתת מבט כללי על יישום התכנית ותרומתה, ואילו החלק האיכותי (להלן "מחקר העומק") שימש לתיקוף ולתמיכה בנתונים הכמותיים.
א. רציונל, מטרות ותכנית פעולה מוצהרת
הרציונל לתכנית ההתמחות נגזר מתפיסת ההוראה כפרופסיה. שני רכיבי התכנית (תמיכה רגשית ומקצועית והערכת המתמחה לשם קבלת רישיון הוראה) אכן תואמים תפיסה זאת.
שיבוץ המתמחים: מציאת עבודה מוטלת על המתמחה. שני שליש מן המתמחים מוצאים עבודה עם תחילת שנת הלימודים, ואילו המתמחים האחרים משובצים לעבודה מאוחר יותר (מאוקטובר עד דצמבר). אחת הסיבות העיקריות לאיחור בשיבוץ (שאינו חורג מהנחיות המשרד) היא התארגנות מאוחרת של מערכת החינוך אשר צרכיה בכוח אדם אינם ברורים עד אחרי החגים.
החונכות: בחירת החונך נעשית, בדרך כלל, על ידי המתמחה או מנהל בית הספר, ומרבית פעולות החונכות התחילו בין החודשים אוגוסט-אוקטובר. ברוב המקרים (96%) קיימת התאמה בין המתמחה והחונך לגבי גיל התלמידים שהם מלמדים. ב-85% מהמקרים קיימת גם התאמה ביניהם מבחינת מקצוע/ות ההוראה, אך שיעור ההתאמה יורד ל-80% כאשר מדובר במתמחים שמלמדים שפות או מקצועות ריאליים.
סדנת ההתמחות: מנחי הסדנאות מהווים קבוצה הומוגנית בהשוואה לחונכים. כולם בעלי תואר שני וחלקם בעלי תואר שלישי. כמעט כולם בעלי ניסיון בהוראה ומרביתם עסקו ו/או עוסקים בהדרכה פדגוגית. הם נבחרים לתפקידם, בדרך כלל, על ידי מרכז ההתמחות בהמלצת המנהל או ראש המגמה באוניברסיטה או ראש מסלול או התמחות במכללה. הם לא הוכשרו לתפקיד של מנחה סדנה ורובם חושבים שיש צורך בהכשרה או בהשתלמות בתפקיד.
ג.הערכת התרומה של ההתמחות
הפעלת תכנית ההתמחות שהיא חדשה וצעירה במערכת החינוך, היא בבחינת הכנסת שינוי גדול מאוד הן במוסדות ההכשרה והן במערכת החינוך הקולטת. ידוע כי הכנסת כל שינוי במערכות גדולות ומורכבות כרוכה בקשיים ובדילמות רבות. יחד עם זאת, חשוב לציין שהמתמחים הביעו שביעות רצון משנת ההתמחות ומהשתלבותם בבית הספר. כמו כן, כל בעלי התפקידים השונים השותפים בתכנית ההתמחות רואים חשיבות רבה בהפעלתה ומעריכים את תרומתה לתהליך הסוציאליזציה של המורה החדש לתוך המקצוע.
• להמשיך בהפעלת תוכנית ההתמחות בשל חשיבותה ותוך כדי בחינת דרכים להבטיח כי כל המתמחים יעברו אותה כהלכה.
• להפריד בין הליך החניכה ובין הליך ההערכה המסכמת כמו בפרופסיות אחרות בהן קיימת הפרדה ברורה בין תהליך ההתמחות לבין הערכת המתמחה לשם קבלת רישיון מקצועי. לפיכך, תכניות התמחות צריכה לעסוק בסיוע, תמיכה, משוב והערכה מעצבת. החוקרות ממליצות להעביר את ההערכה המסכמת לידי ועדה חיצונית – מקצועית שאנשיה הוכשרו לכך. בפני ועדה זאת יעמדו טופסי חוות הדעת של החונך, מנהל בית הספר ו/או מורה עמית או מרכז מקצוע או מרכז שכבה, תיק אישי שמלווה את המורה החדש עם כניסתו לבית הספר ועדויות נוספות על התפתחותו המקצועית. המפקח על בית הספר יוכל להשתתף בוועדה וכן המתמחה עצמו שיציג את תיק העבודות שלו.
• להקים רשות התמחות מרכזית שתהיה אחראית על ריכוז, ארגון, פיקוח ומתן דין וחשבון שנתי על ביצוע ההתמחות. על הרשות לדאוג לשיבוץ המתמחים במערכת בעיתוי סביר, לדאוג שיוצמדו להם חונכים מתאימים, שישובצו בתפקידים ההולמים את הכשרתם, ושיצטרפו לסדנת התמחות באחד ממוסדות ההכשרה.
• להכשיר את המורים החונכים ומנחי הסדנאות לתפקידם על מנת לייעל את התמיכה והסיוע הניתנים למתמחים.
• לייעל את בחירת חונכים - חשוב שמנהלי בתי הספר יבחרו את החונכים ובמקביל תותאם מערכת השעות של המתמחה והחונך לצורכי החונכות (פגישות קבועות וצפייה הדדית בשיעורים).
• לקיים פגישות אוריינטציה בחודש אוגוסט לכל המתמחים הפוטנציאלים, אלה שכבר משובצים ואלה שעדיין לא משובצים בבתי הספר כדי להכין אותם לתפקיד החדש.
• לשלב [כחובה] בתהליך החונכות צפייה במתמחה כחלק אינהרנטי ממהות החונכות.
• לשמור על המתכונת הקיימת של הפעלת סדנת ההתמחות במחצית הראשונה של השנה, אולם במחצית השנייה, רצוי לערוך שינויים מבחינת תכנים ותדירות. בתקופה זו למתמחים יש צרכים דיפרנציאליים והם זקוקים לסיוע ספציפי יותר למקצוע ההוראה או לשכבת גיל התלמידים.
• ליצור אחידות בטופסי ההערכה, ולהכשיר את חברי ועדת ההערכה לתפקידם, במידה שממשיכים את התכנית במתכונת הנוכחית.
באשר לתהליך החונכות בגנים של החינוך המיוחד- בגנים בהן ישנה גננת אם וגננת משלימה, פעמים רבות המפקחות ממנות את גננת האם לחונכת הסטאג' של המשלימה שלה, כמו שחוויתי בשנה האחרונה. כך, הקשר בין הגננות הופך בעייתי – בעיות שצצות בקשר בין שתי גננות עמיתות הפועלות באותו הגן משפיעות על הליך החונכות וההערכה שראוי ויתבצע על ידי חונכת חיצונית לגן. כמו כן, השעות של שתי הגננות אינן חופפות ועל לרוב הגננת החונכת לא צופה בגננת החניכה. כמו כן- ישנו סעיף בטופס ההערכה המסכמת על פיו נאמר כי הציון הסופי של הועדה המסכמת אינו בהכרח שכלול הציונים של החונכת והמפקחת. אם כן- על בסיס מה ניתן הציון הסופי? אין שקיפות בכל ההליך. עניין שלישי- מתי בדיוק מתכנסת הועדה המסכמת? ומהי הועדה המסכמת? ידוע לי שלא החונכת ולא גננת עמיתה הוזמנו לועדה. ולכן- נראה כי הועדה היא ועדה של אישה אחת- המפקחת. ראוי היה לזמן את החניך לעמוד בפני הועדה ולספר על התהליך שעבר ועל פעלו במהלך השנה, ולא לצמצם את העשייה לעמוד אחד בו מחד, נדרש החניך להתייחס ללא פחות מעשרה קריטריונים ומנגד, לכל אחד מהם הוקצבה שורה אחת בלבד. לסיכום, הליך ההערכה מותיר תחושה של אי שקיפות, אי מקצועיות של המערכת והמעריכים ובלבול גמור (אפילו אופן הורדת הטפסים ושליחתם אינו ברור ואינו מתבצע על פי מה שפורסם). המערכת מצפה מהסטאג'רים לתת את כל כולם ואינה מעניקה כבוד לסטאג'ר (וכמובן שלא תגמול כספי ) בחזרה.
שלום רבשמי רותי אביטבול ואני לומדת (שנה ג') חינוך מיוחד עם התמחות באנגלית במכללת "דוד ילין". אני מתחילה לחפש מקומות שניתן לעשות בהם סטאג' בעיר מודיעין בשנה הבאה. אשמח מאוד אם תוכלו לכוון אותי למקומות הנכונים שאולי מחפשים מורה לחינוך מיוחד.תודה מראשרותי
שלום רבשמי רותי אביטבול ואני לומדת (שנה ג') חינוך מיוחד עם התמחות באנגלית במכללת "דוד ילין". אני מתחילה לחפש מקומות שניתן לעשות בהם סטאג' בעיר מודיעין בשנה הבאה. אשמח מאוד אם תוכלו לכוון אותי למקומות הנכונים שאולי מחפשים מורה לחינוך מיוחד.תודה מראשרותי אביטבול
באשר לתהליך החונכות בגנים של החינוך המיוחד- בגנים בהן ישנה גננת אם וגננת משלימה, פעמים רבות המפקחות ממנות את גננת האם לחונכת הסטאג' של המשלימה שלה, כמו שחוויתי בשנה האחרונה. כך, הקשר בין הגננות הופך בעייתי – בעיות שצצות בקשר בין שתי גננות עמיתות הפועלות באותו הגן משפיעות על הליך החונכות וההערכה שראוי ויתבצע על ידי חונכת חיצונית לגן. כמו כן, השעות של שתי הגננות אינן חופפות ועל לרוב הגננת החונכת לא צופה בגננת החניכה. כמו כן- ישנו סעיף בטופס ההערכה המסכמת על פיו נאמר כי הציון הסופי של הועדה המסכמת אינו בהכרח שכלול הציונים של החונכת והמפקחת. אם כן- על בסיס מה ניתן הציון הסופי? אין שקיפות בכל ההליך. עניין שלישי- מתי בדיוק מתכנסת הועדה המסכמת? ומהי הועדה המסכמת? ידוע לי שלא החונכת ולא גננת עמיתה הוזמנו לועדה. ולכן- נראה כי הועדה היא ועדה של אישה אחת- המפקחת. ראוי היה לזמן את החניך לעמוד בפני הועדה ולספר על התהליך שעבר ועל פעלו במהלך השנה, ולא לצמצם את העשייה לעמוד אחד בו מחד, נדרש החניך להתייחס ללא פחות מעשרה קריטריונים ומנגד, לכל אחד מהם הוקצבה שורה אחת בלבד. לסיכום, הליך ההערכה מותיר תחושה של אי שקיפות, אי מקצועיות של המערכת והמעריכים ובלבול גמור (אפילו אופן הורדת הטפסים ושליחתם אינו ברור ואינו מתבצע על פי מה שפורסם). המערכת מצפה מהסטאג'רים לתת את כל כולם ואינה מעניקה כבוד לסטאג'ר (וכמובן שלא תגמול כספי ) בחזרה.
שלום רבשמי רותי אביטבול ואני לומדת (שנה ג') חינוך מיוחד עם התמחות באנגלית במכללת "דוד ילין". אני מתחילה לחפש מקומות שניתן לעשות בהם סטאג' בעיר מודיעין בשנה הבאה. אשמח מאוד אם תוכלו לכוון אותי למקומות הנכונים שאולי מחפשים מורה לחינוך מיוחד.תודה מראשרותי
שלום רבשמי רותי אביטבול ואני לומדת (שנה ג') חינוך מיוחד עם התמחות באנגלית במכללת "דוד ילין". אני מתחילה לחפש מקומות שניתן לעשות בהם סטאג' בעיר מודיעין בשנה הבאה. אשמח מאוד אם תוכלו לכוון אותי למקומות הנכונים שאולי מחפשים מורה לחינוך מיוחד.תודה מראשרותי אביטבול